lettereforvirra Skrevet 6. februar 2007 #1 Skrevet 6. februar 2007 Heisann! Noen som har fått svangerskapsdiabetes? Jeg hadde sukker i urin i dag, gått opp over 5 kilo på to uker og er ganske deppa:) Er så redd for at jeg har fått det.I morgen skal jeg til sykehuset og ta en glycosetest.. Noen som har fått påvvist svangerskapsdiabetes? Hva er symptomene og hva skjer videre med dere? Blir dere satt i gang til termin? Jeg har IKKE lyst til å bli satt i gang, kan jeg nekte å heller få keisersnitt om barnet mitt blir veldig stort? Jeg ble satt i gang sist og har enda mareritt fra sist fødsel da det ikke gikk bra og det ble hastekeisersnitt. Håper noen svarer!
rampen_ Skrevet 6. februar 2007 #2 Skrevet 6. februar 2007 åh. dete lurer jeg og på.. derfor dytter jeg litt!!! Har vært hos jm i dag, og hun ba meg ta en blodsukkerprøve hos legen på torsdag!!! FAstende blodsukker som hun kalte det.. hehe...
lettereforvirra Skrevet 6. februar 2007 Forfatter #3 Skrevet 6. februar 2007 Håper noen kan svare oss på dette da:) Hehe Jeg tisser ekstremt mye,... legen min har sagt at det var helt normalt å tisse ekstra, men jordmor sier jeg er ekstrem. Må gå ut å tisse opp til flere ganger iløpet av en kontroll Leste på nettet nå at diabetikere tisser MYE............. Det siste jeg har lyst til å få er å få diabetes.
rampen_ Skrevet 6. februar 2007 #4 Skrevet 6. februar 2007 huff.. det har jeg ikke tenkt på en gang jeg!!! Og jeg tisser forferdelig mye!!! Og drikker mye!!! Er tørst omtrent hele tida!!! Så det blir spennende å se hvordan det blir med denne testen nå!!
corian Skrevet 6. februar 2007 #5 Skrevet 6. februar 2007 Har du sjekket for urinveisinfeksjon? Jeg hadde det når jeg måtte tisse hele tiden.....
lettereforvirra Skrevet 6. februar 2007 Forfatter #6 Skrevet 6. februar 2007 Ja, fikk svar som legen sendte til dyrk sist uke i dag og den prøven var helt fin. Jeg har sukker i urin, tisser ekstremt og har gått opp fem kilo på to uker. Jeg er litt spent... det er det siste jeg har lyst til å få nå på slutten.
rampen_ Skrevet 6. februar 2007 #7 Skrevet 6. februar 2007 jeg har ikke uvi! Men har heller ikke sukker i urinen da, men det trenger man visstnok ikke ha for å ha svangerskapsdiabetes!!! :s men regner med at det ikke er no! Satser på det. NÅr har du termin Live???
lettereforvirra Skrevet 6. februar 2007 Forfatter #8 Skrevet 6. februar 2007 18 mars, hva med deg? ja, vi får krysse fingrene!!! Jeg har nå lyst på litt godis frem til da....... Men virker ikke som om noen kan svare oss.. =)
mamma'n til bitteliten Skrevet 6. februar 2007 #9 Skrevet 6. februar 2007 Kan ikke så mye om dette, men min søster hadde svangerskapsdia, og hun hadde ingen symptomer. Hun hadde en mild form, dvs at hun kun trengte kostregulering og ikke noe insulin. Hvis du får behov for å regulere en eventuell diabetes med insulin tror jeg det er vanlig at de setter igang til termin, men aner ikke om du kan kreve keisersnitt. Ikke så mye hjelp kanskje, men det er det jeg vet ihvertfall. Lykke til. Krysser fingre for at alt er som det skal.
lettereforvirra Skrevet 6. februar 2007 Forfatter #10 Skrevet 6. februar 2007 Tusen takk for litt info:) Litt er bedre enn intet:)
rampen_ Skrevet 6. februar 2007 #11 Skrevet 6. februar 2007 Live: Jeg har termin 21.april så det blir en mnd mellom omtrent da:-) hvor skal du føde?
lettereforvirra Skrevet 6. februar 2007 Forfatter #12 Skrevet 6. februar 2007 Ålesund her, hva med deg?
Neverstill Skrevet 6. februar 2007 #14 Skrevet 6. februar 2007 jeg er overvektig fra før og har lagt på meg ca 5 kilo tilsammen, jordmor synes dette var veldig mye, så selv om blodsukkeret mitt har vært fint og jevnt hele veien og selv om jeg ikke har noen symptomer på svangerskaps diabetes så ble jeg sendt på glucosebelastnings test på ullevål.. det var drit kjipt.. følte meg virkelig som en hval da jormor sa at dette var nødvendig fordi jeg er så veldig stor i meg selv.(har bilde av meg selv på profilen min, synes ikke selv at det er såååå ille som jordmor skulle ha det til, tror hun er litt nevrotisk) de fant ikke noe sukker i urinen heller.. nå venter jeg spent på prøve svar fra ullevål.. man kommer dit fastende om morgenen og må drikke forferdelig sukkervann, jeg holdte på å spy... deretter skal du sitte 2 timer å kjede deg for så å ta en ny blodprøve... håper ikke du har fått det da... lykke til:) klem
lettereforvirra Skrevet 7. februar 2007 Forfatter #15 Skrevet 7. februar 2007 Hei Cec! Synest ikke du var noen hval i det hele tatt men kjempefin!! Vet ikke hvilken uke du er i men babyen veier nå litt, morkaka og vann også så noe MÅ du jo legge på deg uten at jordmor synest det er mye!! synest det høres ut som jordmoren din er litt ekstrem spør du meg:) Hva mente hun du skulle legge på deg da? Null? Det er umulig. Jeg har lagt på meg snart 20 kg, de siste fem kilo kom på to uker. Tror det er mer enn fem faktisk.. fikk sjokk da jeg var på kontrollen i går. Men har merket at armer og bein har blitt mye større og blubbete. Håper dette er mer vann enn fett. Jordmor sa at det nok va vann...Uansett så er jeg også stor! Hehe, men de fleste er sikkert det på dette tidspunktet. Nå ligger jeg i senga og er kvalm og sulten.. blir så dårlig om jeg ikke får spise frokost!! Klem fra meg!
Gjest Skrevet 7. februar 2007 #16 Skrevet 7. februar 2007 Hei! Jeg har fått svangerskapsdiabetes. Har også en mild form, så jeg trenger ikke insulin, men her er min opplevelse: Jeg har også en jordmor som er ekstrem, og maste om glukosebelastning helt fra starten av. Jeg tok den hos legen i romjula, da var jeg vel ca 30 uker ( noe som egentlig var litt urettferdig, hvem er det som ikke har mer sukker i blodet i romjula, da...???). Det er druesukker blandet i vann, og ja, litt kvalmende, men ikke drikk så fort, så går det bra. Da resultatet kom, lå verdien på 10,2. Det vil si at jeg har svangerskapsdiabetes. Grensen ligger vel på rundt 7, tror jeg. Jordmor tok helt av, og alt ble veldig voldsomt.. Jeg ble sendt til Ahus for kontroll, men der ble jeg VELDIG godt mottatt, de var helt fantastiske! Jeg var inne hos jordmor, inne og tok ultralyd, inne hos en ernæringslege, og tilslutt inne hos en diabetessykepleier. PUH.. Men, alt så bra ut, babyen er ikke stor, verdiene mine var greie. Jeg fikk med meg et blodsukkerapparat, og måtte måle meg 6 ganger hver dag i en uke, for å få oversikten over verdiene mine til daglig. Fikk beskjed om å ligge unna alt man kan få kjøpt på en bensinstasjon, skulle spise ofte og lite. Var tilbake på kontroll i går, og da var de kjempefornøyde med resultatet. Babyen veier ca 2850 g, verdiene mine er fine, og jeg fikk masse skryt. Nå er jeg snart i uke 37, og blir fulgt opp av sykehuset resten av tiden. Så slipper jeg å gå til jordmor.. Hvis babyen hadde vært veldig stor, eller jeg hadde hatt høye verdier, slik at jeg måtte tatt insulin, kunne de satt meg opp til KS, men det ser ikke ut til at det blir slik nå. Det høres skummelt ut med svangerskapsdiabets, og man skal ta det på alvor, men man får veldig god oppfølging, ihvertfall opplever jeg det slik. Jeg synes det er godt å få kontrollene mine utført på sykehuset, de er ekspertene, og så får jeg jo UL oftere, og får hele tiden vite hvordan det står til der inn i magen:-) Håper jeg fikk svart på litt av det dere lurer på. Lykke til!!
Lykkelig! :) Skrevet 7. februar 2007 #17 Skrevet 7. februar 2007 Hei! Jeg fikk konstantert nedsatt glukosetoleranse (mild form for sv.diabetes). forrige uke. (i uke 34). Jeg har lagt på med 15 kg i sv.skapet, hadde ca 5 kg for mye i startvekt og har en far med diabetes type 2. Tok glukosebelastning hos legen. Jeg prøver nå å regulere blodsukkeret med kosthold og det ser ut til å gå bra. Skal sjekke blodsukkeret ofte hos legen frem til fødselen. Legen tror dette går helt fint, og at jeg slipper insulin hvis jeg holder meg unna sukker. Så nå er det grovt knekkebrød og vann på meg siste ukene. Ingen tegn til at babyen min er stor til nå heldigvis. Lykke til med testen i dag!
lettereforvirra Skrevet 7. februar 2007 Forfatter #18 Skrevet 7. februar 2007 Tusen takk for fine svar! Kom hjem fra sykehuset nå i sted fikk vite at prøvene mine var helt fine:) Uansett veldig veldig nyttig å vite:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå