Gå til innhold

Er fast føde løsningen?

Anbefalte innlegg

Har hele tida ønsket å fullamme knerten de første 6 mnd. Er jo lettvint, sunt, næringsrikt og i det hele tatt best så lenge det lar seg gjøre. (Med fare for å tråkke noen på tærne, i såtilfelle; unnskyld, jeg har ingen problemer med å se at det ikke fungerer for alle. )Vel, amminga har vært så og si problemfri (BANK I BORDET!), han har tatt puppen, slafset i seg, vokst fint (la på seg nesten 2kg på de første 6 ukene) og jeg har vært så heldig å ha mye melk. Ikke er han noen smågutt heller, 3,5 mnd gammel var han 7420gram. På det meste har han vært våken og spist 3 ganger i løpet av natta, siden 3 mnd alder har han hatt bare et nattmåltid. Natta for han er fra ca1930-0700

Inntil nå... Nå er han akkurat rundet 5 mnd og er en skikkelig blid og aktiv krabat. Han har lenge vært interessert i mat og ordentlig fasinert av å se oss spise. (En føler seg jo unektelig litt "småsadistisk" når en gumler i seg mens husets skatt ser på med store kulerunde øyne...) Men, han har holdt seg til mm og det har gått bra. Vel, når jeg tenker etter har han fått "patte" på frukt (eple og pære) ved noen få anledninger, men det har jo ikke vært annet enn litt fruktsaft han har klart å få i seg. Den siste tida har han blitt merkbart mer urolig på nettene. Våkner oftere og tidligere enn han har brukt. Noen ganger lar han seg roe bare med at han får smokken, men som regel er det "natursmokken" min som må til pers. Nå er han våken omtrent 3 ganger pr natt. Jeg vet jo at egentlig er ikke det mye, men det er definitivt oftere enn han har brukt. I tillegg innbiller jeg meg at puppene mine er slappere enn før, og har selvsagt litt smånoia for at jeg ikke har nok til han lenger. Hadde en økeperiode på et par dager for 2-3 uker siden. Nå er det igjen "urolig" på natta og jeg lurer på om han rett og slett er sulten, eller er klar for mat som "sitter" lengre i magen?

Har som sagt falt for argumentene for fullamming fram til 6 mnd, men.. Om det nå er som jeg tror og han trenger mer mat er det vel bare å "bite i det sure eplet" og resignere i fht fullamming..

Skal på 5 mnd kontroll på torsdag, og ttnker å ta det opp med helsesøster da, men vil gjerne ha råd fra dere også.. (He, he, hadde vel ikke skrevet her dersom det ikke var meningen å be om råd.. :P)

Hva mener dere, er det introduksjon av fast føde som er det "riktige", neste steget nå, eller?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8110104-er-fast-f%C3%B8de-l%C3%B8sningen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sjekk vektoppgangen, er den begynt å flate ut?

Var han overtidig? (6mnd er fra termindatoen).

Forøvrig så ville jeg egentlig tro at du strever med tannkløe, fast føde har liten suksess på nattesøvnen, det kan like godt bli verre. 50/50!

Får du mindre søvn nå? Kan du ta deg noen dupper på dagtid? Det finnes jo dentinox for gommen, har du forsøkt det, eller kald bitering på natt?

Forøvrig, vær litt forsiktig med ukokt frukt, rå epler er allergene. Det finnes et slikt spisenett du kan ha kokte stykker med frukt i. Så smaker de igjennom det. Babysafe et eller annet heter det.

oh, yeah! Takk for raskt svar, Expat!

Vektoppgangen er nok begynt å flate ut, i starten kunne han legge på seg 350-400 gram i uka, mens de site veingene viser at han har gått opp sånn omtent 150 gram iuka. Na er det jo nesten to mnd siden sist vi var hos hs, så det blir spennende å se hvor mye han har gått opp.

Nix, han var ikke overtidig, var født 3 dager før termindato.

Har tenkt på tenner, men.. Han sikler mye og har putta leker og hender i munnen lenge (sikkert 3 mnd), så det er ikke noe han har begynt med i sammenheng med de mer urolige nettene. I tillegg var både jeg og faren sene med tenner og jeg har derfor ikke forvneta tenner på ennå noen måneder, kan jo hende jeg har vært helt på jordet der...

Og ukokt frukt *rødme*... Men, til mitt forsvar; ha'kke vært mye, og kanskjr to ganger pære og en gang eple.. Huff, høres ut som en unge som vet den har gjort noe galt, men forsvarer seg heftig likevel... he, he, huff. ;§

Den skal flate ut etterhvert, men på kurven hans skal den helst følge parallelt med en av de linjene. Skjærer deres kurve ut til høyre, så kanskje det er på tide med noe mer. Du får se på målingen. Hadde han gått opp 400g i uka hele første året ville han vært 21kg ved ettårsdagen (ååå-hoi)...

Siklingen og alt det der hadde vi i 4(!)mnd før de fæle nettene før frembrudd. Hater jeksler...du er herved advart... Dentinox kan være verdt et forsøk. Sene tenner er praktisk ved amming, da. Mest fordi de er smartere og kan prates til når de kommer...

Dette med epler er jo ikke noe logisk i det hele tatt, da. Spesielt siden eplemos er begynnerkost, hvem tenker vel på at det er forskjell. Det er tilogmed forskjell på sortene, noe med grønne og røde og gamle og nye sorter. Hvis det er allergi i familien så kan du lese masse på allergiviten.no

He, he, har gjort det regnestykket, jeg også..... og blekna. Skal innrømme at jeg var nesten litt småflau den perioden han vokste i den farta. Et par "hvor skal dette ende"-tanker...

Og, takk for tipsene! Regner med vi holder stand til torsdag, så får vi se hva vekta og kurven viser.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...