Gå til innhold

angående sa og ma


liljamin

Anbefalte innlegg

hvordan merker man at man har en ma eller sa? kramper? blør man i begge tilfeller. eller er det sånn at man faktisk ikke behøver å merke noen ting? hva er vanligst i tilfelle?

 

uff! mange dumme spørsmål her, men er ny her, og merker at jeg blir så engstelig når jeg leser at så mange har hatt sa og ma...er det vanlig å ha flere ma/sa ? skal ikke alltid være lett å være gravid nei! jeg er jo bare så ufattelig glad for at jeg er gravid, men har liksom ikke så mange symptomer..skulle nesten ønsket at jeg var kvalm jeg...

 

mor min sier at hun var i veldig god form i sine svangerskap. er det arvelig?

 

takker for svar:):)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

En SA er en spontanabort med blødninger, der embryoet/fosteret kommer ut av seg selv, og ofte ikke nødvendig med utskrapning. En MA er en missed abortion der embryoet/fosteret dør i mors liv, uten å komme ut. Dette blir oppdaget ved ultralyd.

Men, det er faktisk ikke SÅ vanlig med SA/MA som man kan få inntrykk av her inne. I følge min gynekolog opplever ca 15 % tidligaborter. Når man har fått bekreftet liv i uke 7, er risikoen mindre enn 5% for at noe skal gå galt, og i uke 9 mindre enn 2%.

Men det er jo selvsagt noen som desverre er så uheldige å oppleve SA/MA, og da har man gjerne behov for å dele sin sorg. Og fordi det er de første ukene som er de mest risikable, blir det lett stort fokus på det inne på dette trimesteret.

Beste rådet er å ikke lese så mye om det (prøve å la være iallefall) og tenke positivt (selv om det ikke alltid er så lett).

Og ja, de sier gjerne at man kan slektes på sine mødre ang. hvordan svangerskapet blir, selv om det ikke alltid stemmer.

 

Gratulerer med graviditeten og lykke til videre!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk

 

Godt at noen tar opp all fokuset på SA og MA. Jeg har alle symptomer og føler meg derfor gravid...

men har ikke vært hos legen enda for å få bekreftet at det er liv der inne... er nå 9+6

 

Synes det er godt at noen har litt statestikk på hvor vanlig dette er, da det kanskje blir litt overfokus på dette på en side som BIM.

 

Jeg tenker positivt og regner med at alt er bra i min mage...

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tusen takk for svar! det beroliget meg :) jeg skal på tidlig ultralyd i neste uke...krysser fingrene for at alt står bra til med min lillle spire:)

 

masse lykke til videre vimssa - med baby i magen =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...