Gå til innhold

trenger "unnskyldning/grunn"


sikat

Anbefalte innlegg

Er invitert på skikkelig jentefest i helga, men vet at jeg kommer til å "avslørt" om jeg ikke drikker alkohol....Synes det er altfor tidlig å la folk få vite at jeg er gravid, så kan noen komme med en god "unnskyldning" for å ikke drikke alkohol?

 

Kanksje si at jeg går på smertestillende (men hvorfor gjør j d?) eller no sånt?

 

fint med tips folkens

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

 

 

Hehe, mange gode grunner på lager jeg, startet med nyttårsforsett, si at du kutter ned på alkohol, jeg hadde alkoholfri mnd hele januar, men kan også si du går på antibiotika, pga f.eks urinveisinfeksjon, si at du valgte å kjøre....osv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp det alkoholfri vin og lag et rift i etiketten der at det står o% alkohol.. hehe.. eller kjøp deg Munkholm alkofritt øl og bytt etiketter..

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var på jentefest da jeg var 7 uker på vei, og drakk druejuice som jeg hadde helt på en tom vinflaske. Ingen merket noe! Dersom du som regel drikker vodka og sånn er det enda enklere, da har du bare vann på flaska og har oppi blandevannet. Dersom øl, så går det, slik en av de andre sier her, an å kjøpe alkoholfritt og bytte ut etikettene med vanlig øl (legge dem i vann først slik at etikettene løsner)

 

Det er ikke noe problem å være i godt humør på en slik fest, for jentefester pleier som regel å være ganske løsslupne! Dessuten er det ganske morsomt å sitte der og vite at de andre ikke aner noen ting :-)

 

Dersom du er i rette alderen, og folk vet at dere tenker på barn, så er det noen som kommer til å gjette det hvis du liksom går på penicillinkur eller noe sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sikat

Du trenger ingen unskyldning:)

Kjøp 1 sixpack tuborg, og 1 sixpack m lettøl uten logo på korka.

Sett begge i vann i vasen slik at etikettene løsner og bytt de om:)

Da har du en "sixpack" m lettøl med tuborg etiketter og kan drikke med god samvittighet uten å innta alkohol. Kos deg på fest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1: si at du gårpå antibiotika og har fått beskjed fra lege om å ikkje blande den m alkohol, for d vil ødelegge kuren..

 

2: kjøp alkoholfri vin og ta av lappen frempå..si d e en hjemmelaget du fikk av en bekjent..(smaker grusomt de alkofrie, måtte ty til denne løsningen sjøl)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

lat som om du har "ferdigblandet-drink" hjemmefra, med juice og annet snacks:) denne kan du nippe til og kose deg hele kvelden uten å bekymre deg for nurket i magen:)

et godt eks her er: tropisk nektar, litt grenadine og litt appelsinjuice:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var på jentefest i helgen, da var jeg 5+3. Sa at grunnen til at jeg kjørte var vanskeligheter med å komme meg hjem på kvelden/natta og at jeg ikke hadde vært helt i form den siste uka.. Feber og sår hals. Nå for tiden går det jo både influensa, omgangsjuke og vannkopper rundt..

 

Med 1.mann var jeg bedt i utdrikningslag når jeg var 8+noe.. Da skyldte jeg på gjentatt urinveisinfeksjon og at jeg ikke ville ødelegge den kuren jeg gikk på. Sa det var 2 el 3 kuren på kort tid..

 

Ellers må jeg si det var mange kreative løsninger her..

 

Lykke til til helgen og kos deg på jentefest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med sammenkomster på jobb?

Noen gode forslag her? I den type anledninger så passer det jo ikke å ta med medbrakt......ellers så skulle jeg har brukt noen av de gode tipsene lenger opp i tråden.

 

Føler at "alle" på jobben følger med på meg om dagen, om det "har skjedd noe". ...Slitsomt.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skal selv på fest i helga, til broren til min kjære. Regner det blir spørsmål hvis jeg ikke drikker...Hadde tenkt å si det med at jeg gikk på antibiotika, men er redd jeg ikke haddeklartå holde maska! Er ikke flink til å lyve :)

Så takk for mange gode tips om bytte av etiketter på ølflasker osv!! Det skal jeg bruke..hehe..

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg feiret min ege bursdag i helgen med "magekatarr", passer bra å si når man er kvalm hvertfall :-) Tror ikke det var noen som mistenkte noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde samme spørsmålet nylig, hvis du leter etter tråden som heter "hjelp - jeg skal på fester! Mange fester!" finner du masse gode råd!

 

Kan du tilby deg å lage drinker til noen, f.eks. en gin tonic, og så lager du en til deg uten gin og en med gin til den andre?

 

Bytte etikett-trikset er smart, men da må man passe på at ingen tar feil øl! :) Gjemme det i crisperen i kjøleskapet, kanskje?

 

Når jeg skal treffe venninner ute, planlegger jeg å møte dem der vi skal være. Så kan jeg være der tidlig, og liksom sitte der med en øl (munkholm i glass) eller drink (uten alkohol) når de kommer... straks man har drukket et glass, og de tror det er alkohol, har man jo sitt på det tørre (bokstavelig talt, hehe).

 

Sist jeg var på fest var venninnen min så frekk å si rett ut "er du gravid, eller?" foran alle. Synes det er så utrolig frekt. Litt diskresjon har aldri skadet noen. Jeg liker ikke å lyve...

 

"Litt rar i magen" burde jo funke bra. Evt å si at man er utrolig bakfull.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Snøhetta, du har rett i at det er vanskelig. Jeg har samme dilemmaet. Av og til lurer jeg på om det enkleste er å kjøpe et glass vin og bare ha det der uten å røre det. Og heller drikke vannet ved siden av. Ingen kommer til å merke at du ikke drikker det, sannsynligvis. Du kan evt føre glasset opp til munnen av og til, late som du tar en liten slurk, så blir det i alle fall leppestiftmerker. Sitt ved siden av menn, hvis du kan, for de har jo aldri antennene ute uansett!!

Dersom du skal møte kollegaene dine et sted kan du kanskje gjøre som jeg beskriver ovenfor - møte dem på stedet, og ha en "drink" eller munkholm i glass i hånda allerede når de kommer. Så kan du dingle rundt med det glasset lenge.... Eller du kan si "jeg begynner litt forsiktig i dag" og drikke brus når alle setter seg, og når du har vært på do kan du ta en tur bort i baren og kjøpe en "drink".

 

Evt kan vi bare være kjedelige i tre måneder!!! Jeg driver og kommer venninnene mine i forkjøpet hele veien, inviterer på kino og kafè og turer og alle mulige alkoholfri tiltak... så slipper jeg at de foreslår bar!

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for gode råd emlyn!

 

Det dukket opp en ny type situasjon i helgen da. Vi hadde invitert foreldre + søsken på en vanlig fredagsmiddag. Ikke tenkte jeg på da jeg inviterte at faren min skulle forslå å ta med en flaske vin!!! Angret der og da på hele invitasjonen! Ble helt satt ut! Men skyldte på hodepine og tror alle gikk på den da jeg ikke drakk noe. Mannen min tok helller ikke ikke noe så da skilte jeg meg ihvertfall ikke så mye ut.

 

Slitsomt dette her.......

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

kommer inn fra andre terminmester med et lite råd til dere.

 

Kyssesyken, den kan fåes i magene varianter i forhold hvor syk man blir, men en ting gjelder uansett, er at man nå holde seg unna alkohol i noen mnd.

 

Jeg har hatt kyssesyken rett før jeg ble gravid, sa bare at den ikke var gått over.

 

Her er syksomshistorien du kan fortelle:

Følt deg litt slapp og dårlig i det siste, gikk til legen da noen av lymfekjertleen dine var litt hoven. De tok en test og du fikk bedskjed om kyssesyken og holde deg unna alkohol og sterk fysisk aktivitet de neste mnd.

 

da har du forklaringen fram til du ønsker å fortelle det. Og slipper nye forklaringer hver gang

 

Er du ikke helt i form en dag, kan du skylde på kyssesyken og at du har gjort for mye. Denne funker alltid

 

Lykke til i svangerskapet alle sammen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, jeg er så dårlig til å lyve... var i noen sosiale situasjoner i helga, og jeg bare klarte ikke å lyve om urinveiskatarr eller annet tull. Sa ikke noe heller, skyldte bare på at jeg var litt trøtt og drakk bare vann. Kanskje ante noen mistanke, men så får det i så fall bare være. Jeg visste at dette var diskrete mennesker, som ikke kom til å begynne å mase... Men kjenner at dette blir et ork fremover. Sukk. Synes særlig enkelte (barnløse) venninner har en tendens til å være utrolig tankeløse. "Er du gravid eller??!!" 1) Som om det ikke er en grunn til at jeg i så fall ikke har fortalt det til dem, og 2) som om de ikke får vite det tidsnok uansett! Teite folk.

 

Litt oppgitt nå ja... skulle nesten ønske jeg ikke var en sånn festløve som jeg er kjent som...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ååå, så mange gode tips det var i denne tråden! Har ikke skjønt hvordan jeg skulle klare å lure meg unna, men nå ser jeg litt lysere på det! TAKK alle snille og smarte damer! :)

 

...skjønner forresten hva du mener, emlyn, jeg har aldri takket nei til et glass vin/øl/GT osv noensinne omtrent. Angrer litt på det nå..!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Burde det ikke vanligvis holde å si "nei takk",eller ?? Drikker dere virkelig HVER gang det er sosiale sammenkomster eller? FEST er jo en ting,men jeg har vært både edru og full på ulike fester jeg,jeg velger selv når jeg vil drikke...eller ikke. Det er altfor stort fokus på,og bruk av alkohol. Prøv å gjøre de kommende babyene til noen litt mer selvsikre vesener da,som er trygge nok på seg selv ti å være seg selv både med og uten alkohol. Just say NO!! Til ting man ikke vil ha,det være seg: alkohol,mer mat,sex,nark,brus,juice,tullprat eller andre ting folk vil "gi" eller presse på dee med de beste.eller verste baktanker..eller gode tanker. Bestem over deres egen kropp...og valg (noe som stort sett inndirekte også er et valg som påvirker barnet deres)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var da veldig, da, anonym. Det er ingen her som har sagt at vi føler drikkepress eller at vi ikke kan si nei når vi vil. Og jeg tviler på at så mange av oss er på grøftefylla hver helg. Selv er jeg faktisk veldig moderat i alkoholbruken, drikker sjelden - men når det er naturlig å drikke alkohol, så gjør jeg det. Når jeg spiser en god middag, når jeg treffer venninner på kafé om kvelden, etter et prosjekt er avsluttet og vi tar noen øl med jobben, eller når det rett og slett er fest. Det er snakk om et glass vin eller to, en halvliter eller to, en drink eller to. Ikke om å rave full i byens gater og spy i hekken til naboen. (Skjønt, skal ikke si at det aldri har skjedd, he he.) Noen ikke-drikker har jeg aldri vært, rett og slett fordi jeg ikke har sett behovet for ikke å drikke. Nettopp fordi jeg kan kontrollere meg, og vet at ett glass ikke betyr at jeg ender opp med fem i promille.

 

Mulig du ikke mente det slik, men innlegget ditt fremsto som utrolig belærende og pekefinger-aktig. Det forundrer meg ikke at du er anonym.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare si det =0) de kommer til å bli glade, så kos for tantene å få vite det tidlig. Hilsen en som sa det til alle uke 6 sist og dagen jeg fikk positivt denne gang hi hi =0)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...