Gjest Skrevet 6. februar 2007 #26 Skrevet 6. februar 2007 Huff, det blir sjelden mellom hver gang jeg rekker innom her for tida- triste greier, men sånn er det. Jenta er allerede blitt 4 uker(idag), navnet falt omsider på plass i helga som var, men hun scorer dårlig på evnen til å sove i egen seng enda.... mamma er visst god å ligge inntil! På dagtid blir det bare korte dupper- helst i fanget til mamma da også, så det blir lite armslag til andre aktiviteter. De siste dagene har storebror hatt feber i tillegg og krever ekstra mye. Feberfri idag, så i morra blir det en tur i barnehagen. jeg må ha litt påfyll av energi iform av en dupp på dagtid snart. Idag har jenta faktisk sovet masse på dagtid, men da var det jo ikke råd å få hvilt med en meget kvikk 3-åring her!;-) Ellers ser jeg noen av dere skryter av brystskjoldene for såre brystvorter, og må si meg enig i det til en viss grad.... Fikk sånne på sykehuset jeg fordi jeg var så sprengt at jenta ikke klarte å få tak på brystvorta, ulempen nå er at jeg tror hun ikke suger riktig etter at vi kutta dem ut. Amming er iallefall så vondt at jeg biter tennene sammen hver gang jeg legger henne til. Har ikke brystbetennelse eller trøske, men tror rett og slett at hun ikke "biter over" riktig lenger.
selfangerkjerringa Skrevet 6. februar 2007 #27 Skrevet 6. februar 2007 Feber på storesøster her og i helga... stygg hoste og masse snørr. Så jeg skjønner godt hva du mener, liten2... syns det er et hav av forskjell på å være førstegangs og andregangs... jeg er desperat etter å få meg en dupp på en times tid etter jeg har levert størstejenta i barnehagen, hvis ikke er resten av dagen ødelagt for min del. Blir null avslapning fra kl 12 og ut dagen for min del. Jeg er forresten veldig nysgjerrig på navnet - tør du sende meg en sms?
rødhette* Skrevet 6. februar 2007 Forfatter #28 Skrevet 6. februar 2007 Gratulerer med navnevalget Lillegutt ligger nå og sover i kurven sin på soverommet - hurra! Han har, som jeg skrev, vært våken i omtrent hele dag. Ikveld har han survet masse, og tydelig vært trøtt. Jeg tok over mens pappaen skulle gå og varme opp litt melk (for at jeg skulle slippe å amme igjen, og for at vi skulle være sikker på han fikk nok mat), og da sovnet han jammen meg av på brystkassa mi. Og nå, ca 15 minutter etter, sov han så godt at vi kunne legge han opp
rødhette* Skrevet 6. februar 2007 Forfatter #29 Skrevet 6. februar 2007 Så gikk det 20 minutter fra i stad, så våkna han igjen.. fordi han bæsja og prompa noe sinnsykt.. skulle så ha mat.. og så kos... og er først nå på vei inn i drømmeland igjen *håpe-håpe*
Hanne og jentungen Skrevet 6. februar 2007 #30 Skrevet 6. februar 2007 Her driver vi med prosjekt:"sove i egen seng". Pappaen legger og det er tyst fra soverommet. Lurer på om hun sovner eller bare har resignert. Kanskje jeg burde sjekke at de ikke har sovnet begge to? Krysser fingrene sammen med deg rødhette:)
selfangerkjerringa Skrevet 6. februar 2007 #31 Skrevet 6. februar 2007 Knøttemor virker såpass rolig på kveldene at vi lurer på om vi skal la natta starte litt tidligere framover... Kanskje det går an å begynne forsiktig? Starte kl 22-23 og ta det derfra? Men så er det litt godt også da, å ha henne på fanget på kveldene
Hanne og jentungen Skrevet 6. februar 2007 #32 Skrevet 6. februar 2007 Vi starter legging allerede kl 21, men det går fort to timer før hun er klar. Skal skifte bleie og ta på natttøy. Kose litt. Spise. Rape. Kose litt til.Slik går no kveldene. Håper på å få det ned noen timer etterhvert:)
selfangerkjerringa Skrevet 6. februar 2007 #33 Skrevet 6. februar 2007 vi har jo liksom bare denne tida på kveldene alene med henne. På dagene er det fler som krever oppmerksomhet... det er nok mest derfor vi ikke har gjort noe legge-forsøk tidligere.
rødhette* Skrevet 6. februar 2007 Forfatter #34 Skrevet 6. februar 2007 Vi prøvde å starte legging kl 20-21, men gikk fort noen timer her også.. Nå har vi resignert litt, og tar stellet rundt den tida, men har han nede i stua. Dager som denne ser vi iallfall at det hadde vært bortkasta å prøve og legge han i senga si når han er ferdigstelt... Sambo skal legge seg etter Kongen av Queens er ferdig, og lurer jammen på om ikke jeg også skal det. Er sliten og trøtt... Så da satser vi på at lillegutt fortsatt vil sove da, og ikke finner det for godt å våkne akkurat da. Det ville jo vært typisk.. Vurderer kjøpe minifom, og se om det har noen effekt.. Krysser fingrene for oss begge, Hanne
vims-74 Skrevet 6. februar 2007 #35 Skrevet 6. februar 2007 Hei! Jeg er sent ute -som vanlig! Er liksom på denne tiden jeg får litt tid foran PC, på dagtid når snuppa sover så prøver jeg få gjort litt husarbeid, om jeg ikke er ute eller har besøk. I dag var det 13 kuldegrader så det ble innedag -noen av dere som forresten vet hvorfor man ikke skal ut når det er kaldere enn 10? Tåler de det ikke? Blir de syke? Fryser de?
DiddiDaddi Skrevet 6. februar 2007 #36 Skrevet 6. februar 2007 Fint å se at flere har vært oppe litt sent. Selv om netterne er tunge, og vi ofte står opp tidlig, er det så deilig å sitte litt oppe utover kveldene ) Måtte jo dessuten se både Greys anatomy og Seks som oss, fin tv-kveld! Snuppa sov på soverommet fra 20.30 til 23, ammet, og nå sover hun igjen så både jeg og hun skal tusle oss i senga. Så langt ingen uroperiode altså...ellers har hun begynt i 22-23 tiden, så krysser fingrene! Var jammen litt stusslig å sitte bare oss to voksne oppe på stua, men hun sover godt på soverommet, så gjør jo ingenting om hun blir vant til at det er natt på det tidspunktet. Vims: ang. det med minus 10 så tror jeg det er fordi temperaturreguleringen til spebarn ikke er noe særlig før i 4-5 mnd alderen, men de anbefaler vel faktisk de under 1 år å være inne. Jeg hørte at det egentlig var det med vind som var værst, så en må jo bare vurdere - noen grader mer eller mindre gjør neppe den store forskjellen. De har jo dessuten små luftveier, og tåler dårligere å bli tette og forkjølet - det kan jo også være greit å beskytte luftveiene litt når det er så kaldt kanskje? Håper alle får en riktig fin natt!! Vi får tenke på hverandre i natt når vi sitter våkne med lysvåkne og spiselystne små )
DiddiDaddi Skrevet 7. februar 2007 #37 Skrevet 7. februar 2007 Godmorgen ) Sist med innlegg i går, og først i dag...huff, ser ut som jeg er for avhengig av twilighttråden...hehe Vi hadde faktisk en fin natt i natt!! Håper dere andre også har hatt det ) Ingen uroperiode, så enn så lenge satser jeg på overtrøtt-teorien. Snuppa ammet x 2, også stod vi opp kl 07 da hun var sulten igjen, men det er jo helt til å leve med. Bare utrolig deilig å slippe skriking i mange timer, både for henne og meg! Kaldt og nydelig vintervær i nord, men i dag tar vi turen ut. Skal gjøre noen småærend, også skal vi innom Sponge og lillegutten hennes en tur - må jo innom dem før de plutselig reiser hjem ) Skal se om jeg rekker en liten blund nå før hun våkner igjen, også tusler vi nok ut etterpå. Ha en finfin dag )
Hanne og jentungen Skrevet 7. februar 2007 #38 Skrevet 7. februar 2007 Hun lå i sengen sin til klokken 1 hun her. Hun skrek ikke, men lå våken og pludret. Jeg klarte ikke å sove, så jeg tok henne over i vår seng. Hun sov da til 3, fikk mat og sov til nesten 8:) Syns ikke dette var så ille jeg da, men prosjekt: "sove i egen seng" fortsetter...
SpongeBob Skrevet 7. februar 2007 #39 Skrevet 7. februar 2007 Hva prosjekt "sove i egen seng" angår kan jeg anbefale Nyfødtintensiven... Lillegutt sovner som en dupp i senga/vogna med en gang mammaen klarer å innse at han er trøtt, og der sover han søtt. Lille bustetrollet mitt... Jeg må faktisk vente til han sover søtt og _så_ lure ham over på brystet mitt sånn at jeg kan få litt av den tillengtede mammatiden når jeg først har fått låne ham med meg bort på hotellet:) Her er det spisingen vi jobber med nå, så svak som han var en stund ble ikke akkurat ammingen topp prioritert. Da melka begyngte å komme i går ble det bra spreng, ja! Særlig siden jeg etter brystreduksjon har et par kjertler som tydeligvis ikke har skikkelig utgang - det var ikke mulig å få tømt dfem verken med håndmelking, pumpe eller lillegutt-metoden. HELDIGVIS hadde de roet seg allerede i dag, så jeg kan faktisk få armene inntil kroppen igjen:) Og ved første måltid tok han 34 ml direkte fra puppen, utrolig at såpass små mengder kan kjennes ut som en så stor seier... Storegutt og pappaen har reist hjem, så LT skal i bhg for første gang på nesten to uker. Han trenger det desperat, så jeg er glad de dro selv om det er skikkelig sært å være i byen med bare lillegutt som selskap. Jeg mener, kjenner jo ikke ham så godt ennå? En av de andre mammaene jeg snakket med i går sammenlignet det å få barn nr 2 med at mamma får seg ny elsker, det er kanskje ikke så langt fra sannheten? Jeg mener, som dødssliten barselkvinne har jeg skikkelig lakenskrekk med mindre han er hos meg - det er jo helt irrasjonelt! Burde benytte alle sjanser itl å sove, men klarer jeg det??? Gleder meg veldig til besøk av Stinemor og jentungen hennes i dag, Nå er vel visitten over, så jeg kan snike meg inn for å se om lilleKnøtt sovnet etter frokosten. Du vet hvor du finner meg! Og til alle dere andre - stå på, kos dere masse med de små masekoppene deres:)
Gjest Skrevet 7. februar 2007 #40 Skrevet 7. februar 2007 Heisann alle sammen.. Noen dager siden vi har vært her inne nå. Helgen ble tilbragt hos svigers som ikke har fått bredbånd enda, og ISDN hastighet frister ikke særlig å sitte på.. hehe.. 16 t reis t/r er noe jeg ikke gjør igjen på lenge, samme hvor komfertabelt tog kan være, så kan jeg styre min begeistring. Lille Live tror jeg heller ikke likte det, var på gulpehøyde i helga, noe som roa seg i det vi kom hjem. Så noe var det virker det som. Vi har gitt opp sove i egen seng prosjekt, jeg orker ikke en times søvn ad gangen hele tiden, så nå er vesla på plass i senga vår igjen, og sover 3-4 t i strekk. Til og med hatt en rekord på nesten 5 timer. Trodde hun hadde slutta å puste da, og måtte pirke litt.. :-) Men på dagen vil hun ikke sove lenger. Sover små dupper ved puppen og våkner med en gang jeg legger henne fra meg. Så nå lar jeg henne bare ligge ved puppen av og til, slik at hun skal få hvilt seg litt. Nå henger hun å sover i bæreselen. Sovner med en gang hun kommer i den :-) I dag er Live 8 uker, og utrolige 3.3kg på fredag. Vi skal veie i dag og, så nå blir det spennende å se om hun har tippa 3.5kg :-) De målet henne sånn ca på fredag, og da var hun ca 51 cm, men ikke helt utrstrekt, så de regna med hun var ca 53 cm eller mer :-) Så vesla ha vokst 1,2 kg og ca 10 cm fra fødselsvekta på 7 1/2 uke! Flinke jenta mi :-) Begynner å få valker nå, og det er så trivelig!! :-) I
bobby - nr 2 i juli Skrevet 7. februar 2007 #41 Skrevet 7. februar 2007 Hei, jenter! Ny dag, nye muligheter. I dag skal jeg rydde huset for i morgen skal vi ha barseltreff hjemme hos meg! Det blir koselig. Fem andre desembermammaer og babyene deres (alle gutter!). Natten her har vært så som så. Sikkert helt super for mann og baby, som sov hele natten gjennom. Verre for mammaen som har fått tendenser til tilstoppete melkeganger i den ene puppen. Hadde derfor på vekkeklokka kl 3 i natt og stod opp og pumpet meg! Fikk selvfølgelig ikke sove igjen før etter en time, men men. All honnør til dere som er oppe flere ganger om natten for å amme. Jeg har prøvd å amme ekstra ofte siden i går, og puppen er mindre øm i dag, håper jeg slipper brystbetennelse! Blir noen skikkelige økedager dette! Meg og lille Live: Så stor jenta di har blitt, selv om hun er en lettvekter i forhold til min 6,4 kg godklump. Må være fint å se at hun legger på seg og vokser som hun skal.
Gjest Skrevet 7. februar 2007 #42 Skrevet 7. februar 2007 Jippi! Jentungen har sovet i egen seng i natt- kun avbrutt av mat et par ganger....Lykke!;-) Ble dårlig med barnehage til 3åringen idag, da. Han slo seg totalt vrang, det var -18 ute, og vi er uten bil denne uka... Med forkjøla "litj-pie" ble det hjemmedag idag også- ergo ingen soving på dagtid, enda jenta endelig sover... I natt skal guttungen sove over hos mormor, så leverer hun i bhg i morra tidlig;-)
SpongeBob Skrevet 7. februar 2007 #43 Skrevet 7. februar 2007 Hva skulle man gjort uten bestemødre? Høres genialt ut, Liten, håper du får sovet masse og tatt deg inn litt. Og lillegutt tok 46 ml fra puppen til lunsj, så gjett om det skal feires med kafétur for mammaen!
Gjest Skrevet 7. februar 2007 #44 Skrevet 7. februar 2007 Bobby: Ja det er kjempefint.. I dag veide vesla 3590 gram, 300 gram på 5 dager.. så her har vi forstått sakene :-) Kjøpte en ny bleiestr i dag... etter 2 uker på premature bleier, 4 uker med newborn, er hun nå så stor at det ble handlet mini i dag! Merkedag! Samt at hun bruker nå 50 i Lindex og Cubus, Exit osv tøy, og 56 i H&M. tøy. Vesla begynner å bli stor.. selv om hun er knøtt i forhold til mange andre twilight babyer da.. er hun forresten minst? Ikke yngst men minst? :-) Så fint at dere får til sove rutiner.. her har vi fått to rutiner, hun våkner halv ni-ni om morgenen, og blir trøtt for natta i ti-halv elleve tiden på kvelden. Alt mellom er opp og ned dag til dag, men det kommer nok. Bare det at vi har to tider hun skjønner noe av nå, er jo en start. De siste nettene har hun faktisk sovet 3 timer om gangen, så nå er det jo flott syns jeg. å komme i egen seng tar vi etterhvert :-) Svampe: Så flott!!! Husker selv de triumferende mirakelml som vesla svelget. For hver dag som det økte er jeg sikker på at jeg svevde litt og litt høyere over gulvet. Flink minisvamp og storsvamp! :-)
rødhette* Skrevet 7. februar 2007 Forfatter #45 Skrevet 7. februar 2007 Lillegutt veide litt mindre forrige mandag enn det jenta di veier idag, så han er nok litt større. Prøvde veie meg selv uten og med han i armene, tror han veier ca 3800 gram. Han var våken litt mer i natt enn han pleier, men heldigvis fornøyd så fort han får mat. Stort sett sover han i egen seng. Men de siste par dagene har han vært mer urolig og sovet mindre, hele døgnet. Har vel noe med det å gå fra flaske og mme til pupp igjen å gjøre, kanskje? Ellers har jeg hatt kjempe-brystspreng nesten sammenhengende siden i går kveld. Gjør så vondt! Må pumpe meg for å bli kvitt noe overskudd, fordi det er så vondt og lillegutt spiser ikke nok til at det hjelper nok. Men frykter det er med på å opprettholde produksjonen som kan bli litt mindre... Vond sirkel!! Aner ikke hva jeg skal gjøre, og blir litt småfortvila. Gjør også så fort vondt at jeg begynner å engste meg for sopp, brystbetennelse eller andre slike ting. Huff... Sambo skal ikke på nattevakt de to kommende nettene likevel... meeen... det er fordi han har fått influensa Håper lillegutt er rolig ikveld, for blir ekstra slitsom når jeg må ta alt alene nå. All ære til alenemødre!!! Jeg blir bare mer og mer imponerte over hva de klarer! Forresten, har det betydning for når babyen sovner om kvelden, og om han er rolig eller ikke, når han står opp om morran? Vi sover gjerne til 10-11-tiden etter morra-ammingen i 6-7-tiden, stått opp kl 9 på det tidligste.
Hanne og jentungen Skrevet 7. februar 2007 #46 Skrevet 7. februar 2007 Har hatt brystspreng for første gang her:))) Andre syns sikkert det er fælt, men jeg syns det er fantastisk:)) Ventet til tuppa våknet og ammet. Hun ville ha begge puppene (den venstre er upopulær, treg og ikke særlig melkefull). Den venstre ble fort tom og tuppa ble litt stressa ("Tenk om mamma ikke vil gi meg mer?"), men roa seg ved neste pupp. Tømte den også relativt raskt, men hun var rimelig fornøyd (med melkebart). Vanligvis sluker hun mellom 70 og 100 ml mme etterpå, men i dag ga hun seg etter ca 20:)))) Weee:) Etter maten la jeg ei jente med smale øyne på sofan. Når jeg legger henne på magen sovner hun av seg selv. Når hun sov gikk jeg for å hive mammamiddagen i ovnen og sette på en oppvaskmaskin, plutselig hørte jeg intens skriking:/ Tenkte at nå er noe skikkelig galt her. Da hadde tuppa hatt en gigagulp ut munn og nese:/ Hele ansiktet var fullt opp. Tok henne opp, tørka, koste, skifta teppe og nå sover hun som en sten igjen:)
rødhette* Skrevet 7. februar 2007 Forfatter #47 Skrevet 7. februar 2007 Godt å høre, Hanne:) Lillegutt har bare hatt en dupp siden vi stod opp idag. Han har vært så våken de siste dagene, sover unormalt lite! Skummelt lite, egentlig... Kjøpte minifom idag, for å prøve det på han.. se om det hjelper, om det kan være magetrøbbel hos han.
Gjest Skrevet 7. februar 2007 #48 Skrevet 7. februar 2007 Så bra Hanne! Som helsesøster sa til meg, ta griseriet som en bonus. Det er tegn på at hun får mer enn nok. Så da kan det jo hende at det er nok det du har selv etterhvert! Så gull! :-)
Hanne og jentungen Skrevet 7. februar 2007 #49 Skrevet 7. februar 2007 Rødhette: Håper minifomen fungerer:)) Her viste det seg å ikke hjelpe, men så aner det meg at det ikke var magen som plaga henne heller. Meg og lille Live Håper virkelig at morsmelken holder etterhvert, eller at vi i det minste blir mindre avhengige av å ha med flaske overalt:)
Nr-3-i-Magen Skrevet 7. februar 2007 #50 Skrevet 7. februar 2007 Nå ligger endelig snuppa under babygymen og leker litt, så da får jeg armene fri for nesten første gang i dag... Har hatt to forsøk på bytur i dag, første gang våkna ho i bæresjalet før jeg hadde kommet til busstoppen, så da måtte jeg bare gå hjem igjen. Andre gangen gikk det bra, da sov ho lenge og godt, og jeg fikk gjort et par ærender. Det var 60% på en butikk som har kjempefine, men dyre barneklær - Cornelias hus - så jeg måtte bare innom å se. Det var veldig utplukka, men jeg fant et par ting :-) Siden det har vært snakk om vekt her, så må jeg jo si at vi var og veide snuppa i går, og ho var 5575 g. Ho er 3 mnd om 5 dager, så ho er ikke den største av twilightbabyene, men heller ikke den minste...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå