ronja irene Skrevet 6. februar 2007 #1 Skrevet 6. februar 2007 13 dager over terminen begynte ting å skje! jeg hadde vært inn og ut av sykehuset opp til flere ganger pga falske rier. hadde faktisk fått beskjed om å kun ligge på sofaen å slappe av, slik at lillegutt skulle holde seg inne i magen fram til terminen. men han kom IKKE før terminen nei, men 13 dager over. det var noen LANGE 13 dager, men verdt all ventingen. det hele startet mandag 27 november. var på do rundt kl 16 og så at jeg blødde. jippi tenkte jeg! endelig skjer det noe! samboer trudde ikke noe på det (var lei av å vente), men jeg viste at denne gangen var det ordentlige ting på gang. fikk samboer med på å kvile litt, i tilfelle det ble en lang natt (noe det ble!). vi la oss ca 16.30 og da klokken var rundt 6 sto vi opp. kjente at takene kom oftere og det begynte å bli litt ubehagelig (men fortsatt var humøret på topp). det fortsatte slik hele kvelden. la oss ca 24, og da klokken var 01.30 stod jeg opp. hadde da såpass ubehag at da var det umulig å få sovet. lot samboer sove litt lenger, men jeg satt på stuen å bimmet litt.-) da klokken var 2.10 vekket jeg samboer. riene kom da med kun 3 min mellomrom. dro på sykehuset og var framme litt over 3. (det gikk fort innover). hadde jo trodd at jeg hadde ganske mye åpning da, men NEI da. kun såvidt JM fikk en finger inn. så dette skulle ta tid. fikk ligge i badekaret ca 2,5 time for å få fortgang i ting, men til ingen nytte. hadde da kun 1 cm åpning etter dette. fikk derfor drypp, som var ganske hardt syns jeg. tiden gikk å lite skjedde. da klokken var 07.30 måtte jeg ty til epedurial da ting tok LANG tid og jeg var rimelig klar etter smertene. det var som å komme til himmelen!!!!!!!! var HELT smertefri resten av fødselen frem til pressingen. satt å kikket på tv og snakket med samboer. da klokken var ca 13.00 den 28 november tok legen vannet. da hadde jeg bare 5 cm åpning enda! men fra da og til ca klokken 17,30 skjedde ting fort. da hadde jeg 9 cm åpning og JM sa at jeg kunne få begynne å øve meg på å presse (til pressriene slo inn). hun gikk ut og jeg øvde meg litt på egenhånd. skulle ikke presse så mye alene, noen jeg trodde jeg ikke hadde gjordt. da hun kom inn igjen, så fikk hun ikke halve fingeren inn engang, da det viste seg at jeg hadde gjordt mye jobb allerede. hun slo av epedurialen og skrudde dryppet på max. da skjedde det mye! presset ca 20 min helt til gutten min kom 18.40. Dettte var noe av det råeste jeg har opplevd. var jo såklart vondt, men absolutt til å overleve! Gled dere MASSE jenter, det er absolutt ingenting å grue seg til. det lover jeg! (vi er faktisk igang med å planlegge neste:-) dette prøvde jeg under fødselen: badekar - lindret endel og var godt å ligge der lystgass - syns ikke dette hjalp noe særlig. risposer - funket ikke akkupunktur - funket ikke (var dritvanskelig å ligge stille under riene med kroppen full av nåler epedurial - FUNKET!!! var en lang fødsel (over 24 time) men helt fantastisk å få oppleve dette! ønsker dere alle lykke til videre med fødsel og svangerskap:-)
Faylinn Skrevet 6. februar 2007 #2 Skrevet 6. februar 2007 Gratulerer med overstått lang fødsel... Kos deg videre! :-)
Emilie Jeanette&Linus Matheo Skrevet 6. februar 2007 #3 Skrevet 6. februar 2007 virket som en fin fødsel til tross for alle timene... gratulerer og kos dere masse med babyen....
fiona71*2pp Skrevet 6. februar 2007 #4 Skrevet 6. februar 2007 Gratulere så mye,. Bestandig godt å lese fødselshistoria. Lykke til vidre, og kos dåkker masse
Lykkekløver Skrevet 6. februar 2007 #5 Skrevet 6. februar 2007 Gratulerer så mye med prinsen deres! Fin fødehistorie, sånne syns jeg er oppmuntrende nå like før min egen fødsel:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå