Gå til innhold

Tidlig ultralyd eller ikke?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Jeg er litt stresset om dagen. Var på ultralyd i uke 7 bare for å se at det var liv i magen. Da så jeg et lite hjerte som slo. I går var jeg hos JM for første gang, er 13+5. Hun ville ikke lytte etter forsterlyd, da hun mente det var stor sjanse for IKKE å finne den, og hun ville ikke gjøre meg unødvendig bekymret. Likevel er jeg nå veldig på nippet til å bestille en UL. Ordinær UL er ikke før om fire uker, og det føles så lenge til. Jeg er oppriktig bekymret for at det ikke er noe der - da jeg har hørt så mye om MA. Jeg har ikke blødninger. Er jeg rar som stresser sånn? Noen her som kun har vært på den ordinære UL og som kan gi meg noen råd til å "holde ut" til da. Evt bør jeg gå på UL nå rett og slett for å slappe av? Mer stress å være gravid enn jeg hadde trodd...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg har vært på noen ekstra ul pga blødning tidlig ca i uke 6.

men klarer enda ikke ta meg sammen og roe meg ned så jeg gikk på ekstra ul men den lå så skjevt så kunne ikke se den , så siden det har jeg bare drømt at jeg har en demon inni meg... og at jeg skal dø for det er rene eksorsismen å få den ut og at alt er galt med den.. jeg slapper hvertfall ikke mer av nå kan jeg si... =)

Skrevet

Jeg hadde en sånn periode fra uke 12 til 17 da jeg ikke trodde det var noe liv inni magen min(var sikker på at den lille var dø o.s.v.)..Tror det var fordi jeg liksom ikke følte meg gravid..

Så jeg tror det er ganske vanlig jeg at vi er bekymret for sånne ting, og så viser det seg at vi ikke hadde grunn til det i det hele tat :)

Skrevet

Jeg var forresten også på tidlig UL, ca uke 8...

Skrevet

Jeg hadde også den perioden hvor jeg bare måtte vite... bestilte privat ul jeg... klarte ikke å vente.. veldig glad jeg gjorde det.. var ikke noe godt å være sååå bekymret...men når du har kommet så langt som du har nå så er nok alt i orden vet du ;) vi jenter er jo så forskjellige også... noen finner tanker som gjør at du holder ut, andre ikke.. du må gjøre det som er best for DEG ;)

Skrevet

Nei, du er slettes ikke rar som stresser sånn. Tror de fleste er veldig bekymret for at det er noe galt, og i de aller fleste tilfellene er det jo helt unødvendig. Hadde selv utrolig lyst til å ta en tidlig UL i 1 tri bare for å se at det var liv der. Heldigvis holdt jeg ut, og jeg var så heldig å få høre hjertelyd hos legen i uke 13. Etter det roet jeg meg betraktelig og går nå bare og gleder meg til ordinær UL om to uker.

Du må huske på at det er BETYDELIG større sjanse for at alt går bra når det er påvist hjertelyd. Så det beste for babyen og deg selv er selvsagt at du roer deg ned og innstiller deg på at alt er bra. Jeg vet det ikke er lett, men tenk så liten sjanse det er for at noe faktisk er galt.

Lykke til videre i svangerskapet! Håper du klarer å snu tankene til positivt!

Skrevet

Det er normalt å være bekymret. Men du må huske på at MA er ikke så vanlig som man skulle tro. Når du først har sett liv, og et hjerte som slo i uke 7, tyder det på et levedyktig foster. Det er stor sjanse for at det går bra. Og når du er over 12 uker uten blødninger eller andre tegn er sjansen større. Kjente ikke jordmor på livmoren? Hun ville jo kjent hvis den var unormalt liten.

Det er ikke sikkert du greier å slå deg til ro selv om du har vært på UL heller. Det gjorde ikke jeg. Mulig det hadde noe med hormoner å gjøre. Men da jeg kom over 15 uker begynte jeg å slappe av. Da kjente jeg at magen begynte å vokse, og at det var mulig at dette kunne gå helt fint :-)

Skrevet

Takker for gode innlegg. Det er alltid godt å vite at man ikke er den eneste som stresser. Jordmor sa noe som egentlig var godt å høre, det var at HVIS noe skulle gå galt, så er det ikke noe jeg / vi kunne ha gjort annerledes. Så jeg tror jeg venter til UL i uke 18. Og skal prøve å kun tenke positive tanker.

Varme klemmer til dere

Skrevet

jeg er overhysterisk, og tror hele tiden det verste..

Jeg var på ul da jeg var 6+6, 10+2 og skal nå på ul denne uka også

(er da 13+5).. Så blir det ikke lenge igjen til den ordinære UL heller..

Jeg har ikke opplevd noen blødninger, ikke noen smerter, men klarer ikke slå meg til ro med at det faktisk er liv der inne.

Dette barnet er sååå ønsket, så tror det er derfor jeg ikke klarer å slå meg til ro med at det kommer til å gå bra. Noe MÅ liksom gå galt føler jeg..

Vi kan da ikke være så heldig?

Som regel går det bra :) Så jeg skal prøve og roe meg litt ned nå, men likevel MÅ jeg se at den lille lever på UL denne torsdagen..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...