Gå til innhold

Hjemmelaget barnemat :o)


Luni og go'gutten =)

Anbefalte innlegg

Har et par gode oppskrifter som har vært suksess her hjemme, tenkte jeg ville dele dem med dere :o)

Jeg tar gjerne imot gode oppskrifter fra dere og.

 

"Grønnsaks-nam" :

 

2 poteter

1 stor gulrot

1 boks mais

2 ss olje

kokevann

 

Skrell og del potet og gulrot i små biter, hell maisen i dørslag og skyll. Ha alt i en kjele, ha oppi litt vann (jeg dekker halvparten av grønnsakene), og kok jevnt i ca 15 min. Hell av vannet, spar på litt av det til mosen.

Mos til ønsket konsistens, rør inn olje og kokevann til passe pure.

 

 

"Fruktig Kylling" :

 

- potet

- gulrot

- kylling

- olje

- kardemomme

 

Potet, gulrot og kylling kokes (kylling for seg). Moses med olje og kokevann, tilsett litt kardemomme (husk at babyen smaker mye mer enn deg :o))

Her må man nesten finne målene selv ut fra hvor mye man vil lage.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Takk for tips! Jeg gleder meg til å prøve ut litt mer hjemmelaget! Foreløpig går det ned en blanding av gulrot og potet her, har ikke dristet meg til så mye mer..

 

For å gjøre det enkelt - her er en oppskriftsside:

 

www.barnemat.com

 

Mange flotte tips!

 

Men jeg har et spørsmål ang mais - blir ikke mange harde i magen av det? Regner ikke med at gutten din blir det, siden du har det med i oppskriften...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan godt hende, har ikke merket noe på min ennå. Men han har bare fått smakeprøver ennå, han har ikke likt noe annet enn gulrot hittil og da han fikk smake på dette gapte han etter mer. Så det falt tydelig i smak :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det anbefales vel å bruke rapsolje - den er sunn og smaksnøytral. Ellers kan man vel bruke det som en har hjemme!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker Vita hjertegod, siden det er den jeg har hjemme :o)

Det er en blanding av flere oljer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ok. Jeg har kun olivenolje hjemme og den er jo temmelig mye smak på i forhold til andre oljer, så det var derfor jeg lurte :-) Takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...