Gå til innhold

Jeg er liten av vekst

Anbefalte innlegg

Skrevet

er nemlig bare 1.51 m.. Med min første sa de at fødselen kom til å gå så bra, og at gutten min var rundt 2500g og 45-49cm. Men jeg hadde IKKE en bra fødsel. Måtte klippes, og ungen ut med vakuum. Like før keisersnitt. Hadde vel det som kalles "stjernekikkertfødsel", + at han lå skjevt med hodet..

Og ungen min var 3450g og 52cm lang!!! Jeg er så redd for at jeg skal få en tøff opplevelse igjen, og har en smule angst for fødselen. Kan jeg kreve en ny UL noen uker før fødsel og at de evt igangsetter meg hvis ungen ser stor og fin ut? Jeg vet bare pr idag, at jeg får en UL når fødselen ER i gang, for å se helt sikkert hvordan barnet ligger.

Er uke 34+0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Huff, ikke si sånn a... jeg er 156... Hmmm!!!! Men aner ikke hvordan det er det du spørr om. Jeg er førstegangsfødende. Lykke til

Skrevet

Takk! Var ikke meningen å skremme noen altså. Bare lurte på om noen visste om ekstra UL og sånt. Lykke til du også.

Skrevet

Ekstra ul tror jeg nok du kan få. Men å kreve å bli satt igang noen uker før tviler jeg sterkt på at du kan kreve.

høyde har jo ikke noe med om man har trang fødselskanal å gjøre.

Jeg er 175 ble også klippet og barnet tatt med vakum sist. pluss at hun veide 1,5 kg mere enn din.

Jeg får ul ofte for å være sikker på at babyen ikke blir større enn sist.

Og husk at det allerede har vært en baby gjennom der før, det går da i de aller fleste tilfeller MYE lettere med nr 2.

Skrevet

Har lest en plass at når man er under 155 cm, burde egentlig bekkenet måles hvis det ser smalt ut, og ikke vil klare en fødsel. Og det var jo såvidt jeg klarte det..

Og hvis det atter en gang skal bli snakk om hastekeisersnitt, burde det vel være bedre å bli satt i gang litt før, da alle mener at vaginal fødsel er det beste for barnet?! Jeg håper jo selvfølgelig at jeg skal kunne få babyen ut på vanlig måte, og når DEN ønsker det..

Skrevet

Høyde har ABSOLUTT noe med bekkenets størrelse å gjøre, selv om det går fint an å ha stort nok bekken selv om man er liten. Det er snarere hoftevidden som ikke har noe å si!

Jeg er også bare 1.55 og fikk tett oppfølging av Ullevål i form av vekstestimeringer av barnet de siste ukene før termin. De måler ikke bekkenet lenger, det er visst litt for unøyaktig.

Jeg ønsket vaginal fødsel, men det var godt å vite personalet på Ullevål hadde lav terskel for ks pga. mistanken om smalt bekken. Fødselen endte også i ks, og jeg var aldri i tvil om at jeg var i gode hender og at avgjørelsen var riktig fra legen og jordmors side.

Selv ble jeg møtt med full forståelse og tett oppfølging. Du skal også kreve å bli tatt på alvor med din bekymring! Snakk med lege og jordmor og om ikke de vil henvise deg videre ring direkte til poliklinikken der du skal føde.

Lykke til!

Skrevet

YES- gøy å høre/lese alt dette :-) SIDEN jeg er 1,50cm og 1 gangs :-)

Ja da hmmmm gleder meg såååå mye til fødselen nå ja :-)

Næ for håpe på et noe lunde normalt bekken.. Det er ingen som har nevnt for meg at høyden kan bli et problem.....

Skrevet

Det går da vel ikke automatikk i at man har smalt bekken selv om man er lav..

Min venninne er 152 (ringte og skjekket) og hun fikk en jente på 4600, ikke no problem. hun har da ikke smalt bekken.

Hennes kusine derimot, høyere enn meg, og jeg er 175 har tatt sine 3 med planlagt keisersnitt pga smalt bekken.

Man trenger ikke ha særlig smalt bekken selv om man ser slik ut og omvendt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...