Gå til innhold

Ugh, nå gir jeg opp snart. :-(

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg får søren ikke Tiril til å ta puppen lenger, bortsett fra om natta. Hun er tørst, men vil ikke ha. (Teite unge! ;-) ) Prøver iherdig, og legger henne til ca annenhver time når vi bare er hjemme. Hun tar puppen, suger på den i 5 sek, slipper. Snur seg og sutrer, vrir seg, griner. Har prøvd hundreogørten stillinger og omgivelser. Det eneste som noen ganger fungerer er å ligge i dobbeltsenga på soverommet med alt lyset av og null lyder (jeg må nesten holde pusten). Hvis jeg tar meg helt ut, klarer jeg kanskje å få henne til å drikke 2 ganger om dagen, men det er absolutt max. Hvis jeg presser henne i det hele tatt, biter hun meg i puppen. Og hun har tenner. Jeg behøver kanskje ikke utdype hvor innigamperompa vondt dette gjør. I sted hylte jeg skikkelig.

Hun får fast føde, så hun går ikke sulten. Tørst er det derimot mulig hun er. Blander så mye væske i maten hennes som jeg kan uten at det blir bare suppe. Det virker faktisk som hun foretrekker fast føde om dagen. Puppen er stort sett bare OK om natta og meeeeget tidlig om morgenen.

Jeg er lei meg for at dette er blitt et slit. Jeg elsker å amme og setter det svært høyt. Det har imidlertid gått så langt at jeg ikke klarer å slappe av med det lenger, jeg presser meg selv og stresser meg opp og blir fryktelig lei meg hver gang snuppa vrir seg unna og skriker. Og det hjelper jo ikke på noe. Pumper som en gal for å holde produksjonen oppe og for å bruke i grøt. Står litt på bar bakke nå. Vet ikke helt om jeg orker dette mer, samtidig kan jeg ikke for alt i verden tenke meg å slutte å amme.

...hjelp?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Må bare si at jeg føler veldig med deg! Hadde en puppenekter i 3 og 1/2 mnd og fikk virkelig testet mine egne grenser og tålmodighet...Det ga seg heldigvis til slutt da det var på det aller verste, og nå spiser han som bare det. Men det er virkelig frustrerende når det står på, felte mange tårer, men siden jeg som deg er veldig glad i å amme holdt jeg ut. Er veldig glad for det nå selv om det ikke gikk en eneste dag uten at jeg tenkte at nei, dette går ikke lenger... Du kan ikke klare å få i henne litt når hun er trøtt og skal sove på dagen? Det var det som reddet oss, han sover ca 3 ganger per dag og jeg ammet hver gang pluss når han la seg for natta og et par ganger om natta og han la faktisk kjempefint på seg gjennom hele perioden.

Ønsker deg lykke til og så får du sikkert god hjelp av de flotte ammehjelperne her inne!.

Skrevet

Uff, kjenner det igjen og vet hvor inderlig kjipt dette er.

Puppenekt er utrolig slitsomt, men ofte og stort sett går det over! Jeg har hatt det på nøyaktig samme måte med begge gutta mine, og det eneste som har hjulpet er som du skriver: Ligge i senga på et helt mørkt rom, uten andre sanseinntrykk. Da har de kunnet spise seg ganske gode og mette..

Her du lest dette inne på ammehjelpen?

http://www.ammehjelpen.no/nyheter_more.asp?NewsID=312

Det tok en stund med mine gutter, kanskje noen uker, før de ble interessert i puppen igjen. Noen dager gikk det greit, andre dager var de fullstendig uinteressert. De hadde nok sine puppenektperioder rundt halvtårsalder, begge to. Eldstemann ammet jeg til han 22 mnd, andremann til han var 14 mnd, så det finnes håp om at du kan fortsette ammingen leeeeenge til

Ingeborg har ikke begynt med dette ennå, bortsett fra de dagene hun hadde øreverk. Da nektet hun å bli lagt ned til puppen, forståelig nok.

Lykke til, Dodge. Supert at du pumper deg for å opprettholde produksjonen, selv om det er slitsomt.

Skrevet

Snuppa her boikotter litt hun også, spesielt hvis verden rundt er mer spennende enn puppen. Det som hjelper da, er å amme bærende/byssende, gjerne i sjal, eller med en flanell-klut over hodet hennes. Fester kluten i bh-stroppen, og lar det være en liten glippe så hun kan så vidt se meg. Dette er skikkelig kos, bare meg og henne i hele verden!

Litt slitsom måte å amme på, men det funker her hvertfall:)

Skrevet

Takk for støtten, jenter. Hun har holdt på slik i halvannen måned nå. Begynner å bli litt sliten.

Skrevet

Kanskje hun ikke er mer sulten? Annenhver time er jo veldig ofte, kanskje hun ikke rekker å bli skikkelig sulten? Eller hun synes hun er blitt for stor til slikt, hehe ;-) Mett av grøten, sikkert. Får hun pupp før eller etter fast føde? Hvis hun er sulten nok og ikke tar puppen likevel, tror jeg bare du får gi etter for den lille damens ønsker. Hun vet jo selv hva hun trenger.

Vi er veldig iherdige på amming her i Norge, og det er kjempebra, men jeg tror ikke det alltid er nødvendig å "tvinge" mer morsmelk i en puppenekter :-)

Skrevet

Jeg prøver å legge henne til både før og etter måltider, hun vil ikke ha uansett. Jeg legger henne til såpass ofte for å prøve å få i henne -noe- melk i alle fall noen av gangene. Det kan gå 7-8 timer mellom de gangene hun er interessert nok til å ta puppen. Som jeg skrev, det virker rett og slett som om hun foretrekker fast føde framfor pupp. Og hun har matvett, ja. Kjempestor jente. 10 kilo og ikke fullt 6 mnd.

Skrevet

Noen ammehjelpere som har mulighet til å bruke 2 min på dette? Vet dere har mye å svare på, lurer bare på om dere kanskje har noen flere/andre råd.

Skrevet

Ærlig talt så tror jeg hun er mett. Barnet er 10 kg. Vi har en liten venninne på 22mnd, hun har også bikket ti kilo nylig. (Sier ikke at barnet ditt er tykt altså, men sunn og god!) Husk at morsmelk er kraftfor det også. Og at veldig mange barn som får mme får fire(!) flasker a 250ml i døgnet. Det er jo like mange måltider som en voksen, det!

Så nå får hun altså flere måltider per dag, pluss mm hver annen time? Hvor mange bleier blir det da? Presser du barnet til å ta puppen når det er mett vil det etterhvert begynne å vegre seg. Hva med å ta et steg tilbake, kutte noen puppingser på dagtid (du pumper jo til grøt?) og la barnet få koselig nattamming som du ser på som funksjonell? I forbindelse med dagsøvn kan du jo "tilfeldigvis" gjøre puppen tilgjengelig, og så får hun kos da. Og forsøk å la henne søle med tutekopp med vann (ikke ventil) når hun bader, og denne imsdalspoppen. La henne søle med den, smake på flasken. Ha henne liggende på et håndkle, så begrenser du sølet.

Skrevet

Som jeg skriver, har jeg -forsøkt- å legge henne til ca annenhver time. Hun tar jo nesten aldri noe, det kan gå helt fra tidlig morgen til nattamming uten at hun drikker noe. Jeg vet at hun er stor. Det er derfor jeg lurer på om hun får i seg nok væske. Større barn trenger vel mer væske også? Hun spiser ikke fire fulle porsjoner med fast føde om dagen, kanskje to til sammen. Er ikke så veldig storspist, bare tjukk pga mye fet melk tidligere. Hun har kanskje 4 våte bleier om dagen + veldig vår nattbleie.

Skrevet

Og utdrivningsrefleksen er "som før", melka kommer ikke seinere? Det har vi holdt på med her de siste dagene, har tolket det dithen at det er pga at jeg er litt småsyk.

Skrevet

Jeg tror nok at den er litt tregere enn før. Når jeg pumper kommer den faktisk nesten aldri i gang. Den gjør det når jeg ammer, men ofte ETTER at snuppa har sluppet brystet.

Skrevet

Som sagt er jeg sikker på at det er det som er årsaken her. Før kom melka fortere, jeg hadde mer melk, og melka spruta flere meter(unna vei!!!). Du kan spørre om denne nesesprayen(fås på resept) som jeg aldri husker hva heter(synto....) - den gjør at melka skal komme lettere.

Skrevet

Er det en sak som virker umiddelbart og man tar rett før amming, eller?

Skrevet

Man tar det rett før amming, ja. Har ikke prøvd det selv, men kan være verdt et forsøk om du fikk en ahaopplevelse om at det kan være utdrivninga som har skylda for puppenekten.

Skrevet

Virker ila 2-5 minutter....har brukt den i 6 mnd nå;-)

Skrevet

Klarer du å amme uten fortsatt, eller blir man litt "avhengig"?

Skrevet

jeg er mer eller mindre "avhengig" nå.....,men jeg tror jeg nesten ødela utdrvningsrefleksen min etter en fest da hun var 3 mnd(første og siste så lenge jeg ammer!!!).....kan få den igang hvis jeg ruller brystvorten mellom fingrene , men det tar ofte litt tid, og med denne bestemte damen i hus som skal ha pupp "NÅ eller så kan vi bare glemme det", så er jeg avhengig av den ja ;-)

Skrevet

Tar som regel aldri mer enn 2 min før den virker her....

Skrevet

Har vært og sjekket der allerede, hoppetussa ;)

Skrevet

Har hun såpass med våte bleier tar hun kanskje mer enn du tror på natt? Hadde forsøkt å legge henne til brystet til de tidene hun ellers vanligvis tar det, eller når hun søker brystet... Ha henne i slynge litt, så hun får lukte melka?

Skrevet

Unskyld meg, men nå klarer jeg ikke å dy meg. Her inne hører man stadig at barnet vil slutte å amme når det er modent for det.

Har det slått deg at den tiden muligens har kommet nå?

Ammer du for din egen skyld (du koser deg sånn) eller for barnets? Ville du vært fryktelig sulten om du bæljet i deg melk som tørstedrikk ved siden av mat?

Hvorfor i all verden vil du presse henne til å fortsette, når hun så tydelig sier fra at hun ikke vil mer? Hva vil skje når barnet sier fra at det er modent for å slutte, og mødre velger å overse signalene, fordi de selv ønsker å amme videre? Dette er jo rett og slett egoistisk!

Det er tydeligvis ikke næringen det står på, jenta har fått ftenner, og er klar for et annet kosthold.

Slutt å tulle!

Skrevet

Tror ikke dette biter på deg, Dodge!

Det var vel egentlig ikke svaret på spørsmålet, var det vel? Da trenger du heller ikke å svare.

En av de tingene som er fint med dette forumet, er at man får saklige og seriøse spørsmål. Kom deg over på en annen debatt - du har da overhodet ikke noe med hva andre ønsker!!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...