Gå til innhold

Allmennlærer som pedagogisk leder i bhg?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hm, nå jobber ikke jeg i barnehage, så jeg vet ikke hvor vanlig det er. Men jeg er allmennlærer selv, og jeg hadde ikke følt meg kompetent til å jobbe som pedagogisk leder, i hvert fall. Utdannelsen er jo ikke retta mot så små barn, og innholdet i en bhg er jo rimelig forskjellig fra en skole. Selv om mye av den samme pedagogikken ligger til grunn, da. Men 10 vekttall av allmennlærerutdannelsen er pedagogikk, og det tilsvarer jo bare et halvt år. Resten er fag, inkludert metode og didaktikk. I hvert fall var det sånn før reformen.

Hei

Mange steder i landet er det stor mangel på førskolelærere slik at noen barnehger blir nødt til å ansette personer med annen pedagogisk utdannelse på dispangsasjon. Disse blir ofte ansatt for et år av gangen.

I den barnehagen jeg er ped. leder jobber det en annen ped. leder som har utdannelse som barneverns. ped. Mange av emnene under studie er det samme på de ulike pedagogiske utdanningene, pluss at det ofte er faglig veileder som veileder der det er behov.

Om ped. lederen til barnet ditt er allmennlærer går nok dette veldig bra:)

Hun som er ped.leder i bhg til min eldste sønn er allmenlærer. Hun er ganske gammel også 59 år, hun begynte i høst. Hun virker flink nok, men er ikke så flink på å ønske velkommen og si ha det på en koselig måte. Men dyktig med barna.

Annonse

Jeg er allmennlærer, og fikk tilbud om jobb som ped.leder i en barnehage. Jeg har min erfaring og etterutdanning i de yngste klassene i skolen, og har arbeid en del i barnehage som lærer. Jeg hadde ikke hatt problemer med å fungere som ped.leder, men ville nok trenge litt tid på å innstille meg og lese meg opp på småbarnspedagogikken. Tror nok en allmennlærers kompetanse som ped.leder i barnehagen er mer avhengig av person enn utdanning.

Jeg håper at hovedmotivasjonen din for å ville jobbe i bhg er at du brenner for den jobben, og ikke "bare at du vil ha fast jobb...

Jeg tror at man som almennlærer goodt kan fungere som ped. leder, men på disp. Det er store forskjeller på almennlærer og førskolelærer utdanninga. Bl.annet småbarnspedagogikken, metodikken, lederbiten (det kan være krevende å være leder for de ansatte på avd.).

Jeg har hørt rykter om at det skal finnes/(skal komme?) en påbyggingsbit i barnehageped, på linje med småskoleped. som man kan ta. Kanskje det hadde vært en ide?

Men du kan jo søke deg inn i et vikariat i bhg, og prøve deg fram. Jeg tror at det kan være vanskelig å få fast jobb som ped. leder når du egentlig ikke er kvalifisert, men det er kanskje forskjell fra sted til sted.

Lykke til.

Jeg er den første anonyrme som svarte...

Ja, jeg er enig med en over her at det også er personavhengig om en allmennlærer passer i stillingen som pedagogisk leder. Jeg føler meg ikke kvalifisert, men jeg har verken jobbet på småtrinnet eller hatt praksis der i studietiden. Mine fag på lærerskolen var også mest retta mot de eldste elevene. Jeg trives veldig godt med å jobbe med de litt eldre barna. Men har du litt erfaring fra småtrinnet, og kanskje også noen fag litt mer retta mot de minste, så er jo dette et fortrinn. Der er det mer lek og sang etc. Og ja, personlighet er viktig i en sånn stilling! Uansett trenger du nok å lese deg litt opp på småbarnsped.

Noen ganger er vel vi kvinnfolk litt redde for å søke på stillinger vi ikke føler oss 100% kvalifisert til. Menn er generelt flinkere der. Føler du at dette er noe du har lyst til, så legg inn en søknad. Lykke til!

Allmennlærere kan få ped.leder/førskolelærerstillinger på dispensasjon. Slik situasjonen er akkurat nå er det stor mangel på førskolelærere. Det finnes nå egne videreutdanninger (høgskoler og universitet) som gjør fagpersoner fra andre yrkesgrupper kvalifisert til å søke stillinger som ped leder på lik linje med førskolelærere. Dette gjelder for allmennlærere, barnevernspedagoger og muligens sosionomer. Vernepleiere og sykepleiere kan ikke bygge på med denne videreutdanningen. gå inn på utdanningsforbundets sider, der finner du helt sikkert noe om dette. Før var det lovbestemt at kun førskolelærere skulle inneha lederstillingene i barnehagen. Personlig syns jeg at det er flott å åpne opp for andre yrkesgrupper, da med videreutdanning i småbarnspedagogikk. Barnehagen er en flott arbeidsplass, spennende arbeid, men utrolig dårlig betalt;-(

Lykke til med valget!

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...