Gå til innhold

Når/hvis man takker nei til en b.hageplass, og krysser av at man ønsker å opprettholde første ønske på søkerlisten, går man da likevel ut av køen?

Anbefalte innlegg

Ringte b.hagekontoret i min bydel i Oslo, og de sa at hvis jeg takker nei til den plassen jeg ble tilbudt, må jeg søke helt på nytt igjen. Hva hvis jeg krysser av at jeg ønsker å opprettholde første ønske på søkerlista, spurte jeg. Hun sa at det er kun trekning som gjelder uansett, jeg har ikke bygget meg opp en slags ventelisteplass...Så selv om jeg venter på plass i førstevalg-barnehagen, og krysser av på dette, må jeg sette igang en helt ny søknad.

Æh...ble ikke særlig klok av dette.

Noen med mer peiling på dette her?

Fortsetter under...

Takket du nei nå? Er rimelig sikker på at da trenger du ikke søke en gang til for å bli med på trekningen om optaket til høsten:) Men om du takker nei til høsten som er hovedopptaket må du søke på nytt og krysse av på at du ikke er førstegangssøker:)

Det er jo bare det at man ikke har ansennitet på listene i Oslo. Sånn at du kan takke ja til å beholde førsteønsket, og da blir du liggende inne med akkurat det; søknad til den ene barnehagen, og fortsatt loddtrekning om de plassene. Eller du kan si nei og heller sende en ny søknad selv, med 1 eller 2 eller 7 ønsker om du vil det, og du står akkurat likt; med i loddtrekning i de barnehagene du har satt opp.

Enig med apan ut fra de reglene som gjelder nå.

Men nye regler som ikke er vedtatt enda, og som det er meningen at skal gjelde f.o.m. hovedopptaket 2007 bygger på ansiennitet, og denne ansienniteten tapes dersom man får et tilbud og takker nei.

Forslaget til nye regler er så uklart (i hvert fall for meg) at jeg ikke vet om ansienniteten tapes i det tilfellet HI beskriver. Kanskje de som laget forslaget ikke har tenkt på dette tilfellet, eller kanskje de har en mening om det.

Det er vanskelig for HI å vite om hun kan takke nei nå, dersom det er tilfelle at reglene først må vedtas (og endringer kan oppstå da, for reglene har vært ute til høring). Og reglene deretter må tolkes og presiseres. Kanskje INGEN i dag vet om hun vil ha ansiennitet fra opprinnelig søketidspunkt eller bare fra ny søknad, dersom hun tar sjansen på å takke nei til en kommunal plass i en bhg som hun egentlig ikke ønsker.

Hadde ansienniteten kort og godt vært etter alder derimot.....

De nye reglene er vedtatt å ikke gjelde ved årets opptak, begynner først i 2008. Så det er fortsatt trekning som gjelder.

Hva har det å si å sette opp sju ønsker i prioritert rekkefølge hvis man uansett er med i trekning? Er ikke trekningen vilkårlig uavhengig av hvilket nr man har satt som ønske? Er det større sjanse for å få tilbud i barnehage-prioritet nr 1 enn nr 7?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...