Gå til innhold

Fosterlyd

Anbefalte innlegg

Skrevet

Uff var hos jm idag. Hun spurte om vi skulle høre etter fosterlyd (13+2) og jeg bedyret å ikke bli engstelig om vi ikke hørte noe. Vel hun fant ingen lyd og ja jeg er uroleg. Det rare er at jeg rundt uke 12 mente å kjenne liv (bevegelser) flere ganger daglig og nå ikke har kjendt noe på en ukes tid. Sa ikke dette fordi jeg var redd hun tenkte det var innbilling. Har ett barn fra før og 2MA. Den ene MA var i uke 13. Hadde det vært privat UL her hadde jeg reist umiddelbart. Men det ser ut til at jeg må vente til UL i uke 17. Erfaringer fra andre?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har ikke så mye erfaring fra dette, men vet at det er mange som ikke finner fosterlyden før mye senere.

Er du veldig bekymret så kan du jo høre om å få en tidlig UL, eller evnt bestille det privat.

Synes ikke du skal bekymre deg fordi JM ikke fant den, for det er veldig vanlig,men alltid bedre å sjekke det enn å gå rundt og være engstelig.

Lykke til!

Skrevet

Hei!Jeg tror ikke det er vanlig å finne fosterlyden så tilig. Har hørt at de helst venter til uke 15 for til og med da er d vanskelig..Skjønner at det er kjempevanskelig å slappe av når hun først har lett og ikke fant den, men opplevde dette selv i forrige svangerskap..Da fant hun ikke fosterlyd i uke 13 , men alt var helt i orden.Men fortell om dine bekymringer til lege, så kansje han kan henvise deg til tidlig ul.

Skrevet

jeg var også hos jormor idag,og skrev et lign innlegg på 1 trimester idag...skal over på 2 trimester på onsdag,men er innom og smugkikker...hun trodde hun hørte fosterlyd,men siden det er så tidlig så er det heeelt normalt om man ikke finner noe lyd sa hun...selfølelig ble jeg skuffa,selv om hun trodde hun fann noe,er det ikke nok til å overbevise meg...vi vorden mødre er ikke lette og overbevise altså...ble kjempe deppa når jeg kom hjem, og satt bare å gråt...og jeg har ikke hatt noen problemer engang,ikke noen blødninger eller smerter eller noe..så alt tyder på at alt er iorden,men jeg roer meg ikke ned før det er bevist...vill på utralyd tidligere,men samboeren min mener jeg er over hysterisk...og kanskje har han rett...må bare roe meg ned og overbevise meg selv om at de fleste svangerskap går faktisk bra...lykke til;)

Skrevet

Hei. Skjønner at du blir bekymret. Jeg var hos egen lege 11+6. Han prøvde å finne hjertelyden men fant den ikke. Jeg tenkte ikke noe over det der og da, men ble litt engstelig da jeg kom hjem og fikk tenkt over det. Skal til ny kontroll 9.2, er da 15+4 og håper alt er bra. Men har egentlig slått meg til ro med at alt er bra, ellers hadde han sendt meg videre til ul. Dessuten vokser magen min, merker stor forskjell hver morgen, så noe skjer der inne...

Skrevet

Det er ikke sikkert at du får høre fosterlyden før du passerer uke 20. Er nok ingen grunn til å bli engestelig. Jeg vet av egen erfaring at det ikke er lett.

Jeg fikk ikke høre hjertelyden i hverken uke 10 eller 16, men alt var bra på UL noen uker senere:)

Skrevet

Jeg fikk ikke höre hjertelyden i uke 13, ble bekymret, men jordmora sa det för vi prövde at det var lite sannsynlig..

Men sta som jeg er, jeg ville pröve...Er förstegangs..

Tenkte mye på det og uka deretter ringte jeg JM og spurte om jeg fikk komme og pröve igjen.

Heldigvis var hun forståelsesfull, men da vi prövde fant hun ingen hjertelyd da heller...

For å roe meg ned, skulle hun gjöre utvendig UL, og der var lille nurket...helt stille en god stund för h*n begynte å sprelle rundt og vinke :) vi så også at hjertet slo...

Jeg hadde blitt helt gal av å vente til uke 18, så det er bare å mase litt extra, og du har jo hatt 2 MA så jeg syns at du burde få bedre oppfölging :)

Skrevet

Det kan som sagt være litt tidlig. men med din historie ville jeg nok bedt om å få en tidlig UL, jeg mener at jordmoren kan bestille dette. illefall ring til henne å si at du ble bekymret også fordi du tidligere har mistet. Jeg var his jordmor når jeg var 10+5 og hun fant hjertelyden etter en stund. men jeg hadde fått beskjed om å ikke gå på do på forhånd og hun ba meg drikke litt ekstra før timen. for da ville blæren løfte livmora opp av bekkenet litt slik at det var lettere å finne lyden. Forøvrig var jeg også i UL i uke 8 og fikk se hjerte og bev. så jeg var trygg selv om hun sa at noen ganger var det vanskelig. som sagt jeg synes du skal be om UL det er vanlig å gå til nakkefoldsmåling i uke 12-14 og da sjekker de jo hjerte og bevegelse også.

klem

Skrevet

Jeg var hos min fastlege når jeg var 12+2. Jeg fikk høre fosterlyden denne dagen..

Tror det er mye som spiller inn i forhold til det å høre fosterlyden.

Men jeg ble ihvertfall veldig glad når jeg fikk høre fosterlyden. Det betrygget meg masse.

Lykke til med å høre fosterlyden alle sammen..

Skrevet

når jeg gikk gravid sist kunne jeg ikke høre fosterlyd når jeg var hos legen i uke 15, men det var masse liv fordeom...det er ikke alle som kan høre det så tidlig. det er nok en liten der fordeom ;-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...