Gå til innhold

Bekymra for at jeg ikke gir nok mat...

Anbefalte innlegg

Har en gutt på snart 9 mnd. Han har den siste mnd vært mindre interessert i pupp på dagtid så jeg ammer stort sett morgen,kveld og natt . Blir gjerne amming før leggetid 19:30, så igjen 23:30, så 04:30 og noen ganger rundt 7 og kl 9-10. Mellom 10 og 19:30 hender det at han vil ha pupp rundt 15.

Han spiser en liten posjon grøt(av 1,5 dl vann) til frokost, middagsmat til lunsj(lager stort sett grønnsaksmos, får han glass spiser han rundt 1/2 pluss frukt) , innimellom spiser han litt skive og frukt mellom frokost og lunsj/middag også, og til kvelds(kl 17 ca) får han grøt igjen,

Varierer litt hvor mye han spiser per dag, men innimellom får jeg så dårlig samvittighet fordi jeg føler han spiser lite. Han ber aldri om mat, men spiser når han får, mer eller mindre interessert.

Føler jeg har masse melk og kunne ammet mer, men tenker det er bra å trappe ned om jeg vil slutte når han er rundt året. dessuten vil jeg ikke presse på ham pupp for da biter han ofte. Snart ønsker jeg å slutte med nattamming og lurer på om det er tidlig rundt 9 mnd å bare få pupp 2-3 g per døgn?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8098798-bekymra-for-at-jeg-ikke-gir-nok-mat/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis vektøkningen er grei, 5-6 våte bleier og er blid og fornøyd vanligvis, bør du ikke ha dårlig samvittighet. Ikke så greit å vite om han vil ha mat hvis han aldri sier i fra! Han bør ha 2-3 måltider fast føde, også bør han ha minst en halvliter væske utenom de faste måltidene.De biter ofte hvis de ikke er sultne, så lurt om du ikke tvinger han til puppen.

Vet akkurat hvordan du har det! Jeg hadde også en periode med "dårlig samvittighet", følte at jeg ikke var noen god mor, for jeg fikk ingen tegn til at jenta var sulten eller tørst. Tenkte at hun kanskje var syk, eller ikke var glad i meg, man tenker mye rart og irrasjonelt.

Du synes sikkert han spiser lite, det gjorde jenta mi også. Ofte ville hun ikke ha pupp etter maten, og hun skjønte ikke konseptet med å drikke vann fra kopp eller flaske før nå nylig. Hvis jeg gav henne pupp før maten, ville hun ikke ha mat. Jeg prøvde å telle bleier, men kom til at hvis jeg skulle skifte bleie så ofte som 5-6 ganger om dagen, ville 2-3 av bleiene være helt tørre... Men vekten var ok likevel, gitt... Så jeg kom vel frem til at jeg bare måtte stole på henne, og nå er jeg ikke bekymret lenger. Hun spiser ikke så mye mer mat, men hun har begynt å ville ha mer drikke til maten, enten i form av pupp eller vann/hylleblomstsaft (litt sukker ja, men masse vitaminer i den) på tutekopp.

Så det jeg prøver å si er vel : Det går seg til :-) Bare vær bekymret, det viser bare at du er en god mor, men ikke bekymre deg for mye. Stol på gutten din du. Plutselig viser han voldsom interesse for to av skjeene med grøt, og neste gang tre. Kanskje merkelig å si det slik, men han får nok hvis han virker uinteressert.

Takk for svar her. den dårlige samvittigheten kommer sikkert også av at jeg ofte tøyer grensene på måltider om jeg er ute og treffer folk, siden han så sjelden ber om mat. Igår gikk det 4, nesten 5 timer mellom måltidene men så spiste han jo en god posjon middag etter det. Han våknet enda mer enn vanlig i natt så jeg mistenker det har med maten å gjøre, får jo enda dårligere samvittighet da. idag skal jeg prøve å være konsekvent og gi mer mat. Hvor ofte gir dere mat for eksempel?

Det med å telle bleier er også litt vanskelig syns jeg. men de gangene jeg skifter er det stort sett tung bleie, og han drikker mye vann, det er mer matinntaket jeg tenker på .

Vel, jeg tror som dere sier her at man skal stole på babyen og se på vektoppgangen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...