wimbom Skrevet 5. februar 2007 #1 Skrevet 5. februar 2007 Da kom "endelig" brevet med prøvesvaret fra gynekologen min! Celleprøvene viste fortsatt ikke noe annet enn lette forandringer......og jeg ble selvfølgelig kjempeglad!;o) Først så jeg bare en drøss med bokstaver.....og tenke huff og huff....dette lover ikke bra : han pleier stort sett å skeie ut med "alt ok", den fåmælte gynekolog-mannen! Men da jeg fikk satt disse bokstavene i system, så var det altså ikke så skummelt likevel!! Bortsett fra siste setningen.....for der sto det at han har søkt om time til konisering på pol. klinikken!? Selv om de vanligvis ikke gjorde noe ved lette celleforandringer, som det sto!!?? Jaha? Så nå sitter jeg her........og er et "lettet spørsmålstegn"! Var forberedt på konisering.....men IKKE hvis det strengt tatt ikke er nødvendig! Hadde nemlig lette celleforandringer for ca 4 år siden.....men disse hadde gått tilbake av seg selv ved kontrollen 6 mnd etterpå! Så var det altså lette forandringer i februar ifjor, og etter to kontroller er det status quo! Hans poeng var vel å "eliminere" muligheten for celleforandringer en gang for alle, men......? Er det sært av meg å takke nei? Jeg går jo vanligvis til gynekolog en gang i året, så dersom det skulle skje endringer vil jo det kunne fanges opp relativt raskt?! Og for å være helt ærlig så har jeg ikke spesielt lyst til å gå glipp av flere pp......;o)
Gjest Skrevet 5. februar 2007 #2 Skrevet 5. februar 2007 Dette var litt rart egentlig.. lette forandringer og så mener han at du skal koniseres? Kanskje han er usikker på om disse lette forandringene kan utvikle seg til noe mer, og derfor vil fjerne dem? Under svangerskap ,så er det jo masse hormoner ute og går, og noen av dem kan øke på forandringene dine.(ikke alltid at det skjer da) Jeg vet ikke hva jeg ville gjort hvis jeg var deg. Ring legen og spør han hvorfor han anbefaler konisering, han må jo ha en bedre grunn enn lette forandringer? Lette forandringer er jo vanlig å ha, og en konisering gir ingen garanti for at du ikke får det igjen. Fjerner han de lette nå, så forsvinner de, men det kan jo hende at du ender opp med nye forandringer om 10 år, det vet en jo ikke. Ring legen din du, og gir han deg ikke en forklaring på dette du føler deg sikker på, så må du sikkert velge. Ingen tvinger deg til å ha et sånt inngrep hvis du ikke føler for det selv. Lykke til!
Cmoi Skrevet 6. februar 2007 #3 Skrevet 6. februar 2007 wimbom Fikk selv denne beskjeden i fjor sommer, valget er vanskelig. Ble lagt inn på midten av september, fjernet deler av livmorhalsen og 5 uker uten sex. Skikkelig surt, gikk glipp av 2 pp. Men hva om du velger å ikke ta inngrepet nå, og blir gravid. Hvis de da finner større celleforandringer under svangerskapet. Min lege sa til meg at pga hormonforandringer så kan disse forværres under svangerskap. Jeg anbefaler å gjøre deg ferdig med det hele, og så fokusere på graviditet etterpå. Inngrep kan ikke gjøres hvis man er gravid pga faren for abort. Start heller med et friskere underliv etterpå, det gjørde i alle fall jeg. Synes det kjennes mer betryggende inni meg også nå som jeg vet at det er fjernet. Lykke til.
wimbom Skrevet 6. februar 2007 Forfatter #4 Skrevet 6. februar 2007 Takk for svar begge to! Føler meg veldig to-delt her nå! Og begge deler virker av en eller annen grunn like fornuftig!;o) Den ene fornuftige delen sier : hvorfor gjennomgå en inngrep(med alt det fører med seg!) hvis det strengt tatt ikke er nødvendig? Den andre (og minst like fornuftige!) delen sier : fiks det, bli ferdig, og start på ny frisk! En venninne sa til meg i går at hvis bremsene på bilen begynner å bli dårlige, så setter man den på verksted og får fikset det.......man venter jo ikke til de ryker? Går innunder "service og vedlikehold"! Og det er jo sant! Kanskje jeg bare skal se på det som vedlikehold?;o) Har selvfølgelig ikke lyst til å gå glipp av noen pp.......men vi har ikke jobbet SÅ iherdig for at det skal klaffe hittil (innstillingen er "skjer det, så skjer det"! ingen temping, ingen EL-testing osv.)....så det holder liksom ikke som et argument for å droppe inngrepet det heller!? Du har rett, Cmoi.....valget ER vanskelig!
Cmoi Skrevet 7. februar 2007 #5 Skrevet 7. februar 2007 wimbom Uansett hviklet valg du tar, vil det være det som er riktig for deg. Ønsker deg lykke til.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå