Gå til innhold

Juni: Synes mange babyer her inne er så fryltelig tidlig ute...:)


Vestlandske meierier A/S

Anbefalte innlegg

Eller er det mini som er sen eller "normal" kanskje? De reiser seg, setter seg opp selv, åler og kryper, syns det er tidlig jeg.

 

Går på barselgruppe her hjemme og ingen av de er kommet særli lenger en mini her som kommer seg litt rundt på magen og kaver seg opp på alle fire.

 

Nå er han født sist i juni og da så kanskje om noen uker så skyter han fart:)

 

Stresser ikke med det heller da, men ble bare så overraska over hvor mye mange av deres kan:)

 

Og bare for å si det; mamma og pappa babling er internasjonalt og ikke særli bevisst enda.....;)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

ja den bablinga ja med mmammmammmammaaamm å slike lyder.....men ikke når de sier mamma og pappa direkte...min rope mamma og ser etter meg da..så jeg tror han er rimelig bevist på hva han sier og mener med mamma....den mammmmammma lyden er det lenge sidan han begynt med....

 

men alle er forskjellige og det er ingen fasit på hvordan barna " skal være" . :) om min er snart eller ikke bryr jeg meg ikke om...like glad i den rampe gutten uansett...og han tar alt i sitt eget tempo....

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er jo det de gjør, synes bare det var så mange som var tidli ute her inne:) Er nok tilfeldig det da, er jo folk fra alle kanter av landet her inne!:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer nok at det er mange her inne som er tidlige ute. Gutten min har heller ikke kommet dit at han åler eller krabber. Han kommer seg rundt omkring på gulvet, men da ved hjelp av rulling og rotering. Ikke sitter han enda heller.

For ei stund siden la jeg inn et utklipp fra temasidene her. Der sto det at det var vanlig å begynne å åle/krabbe når de er 9-10 måneder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var jeg som skrev innlegg på hva junibarna kan.

Tror kanskje at mange av de som svarer har barn som er "flinke" jeg da.

Ble litt overraska jeg også! Mest over at de prater så mye...

Men blir jo litt vanskelig og "sammenligne" hvis bare de som er "flinke" svarer...

Ikke bekymre deg du:)

Ha en fin dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min kan heller ikke krabbe, han kommer seg ikke opp på alle fire engang. Er født 15. juni. Jeg er overhodet ikke bekymret, noen barn hopper jo rett og slett over krabbingen og begynner å gå tidlig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Eller de kan være sene med begge deler! :-) Likevel trenger det ikke være noe "galt", verken med motorikk eller noe annet. Det er heller ikke sånn at den motoriske utviklingen på babystadiet er et tegn på hvor gode de kommer til å bli motorisk senere. Jeg, f.eks., er ett av fire søsken. Jeg spurte moren min om hvor tidlige vi var motorisk som babyer. Den av oss som var tidligst, var ikke den av oss som har hatt best motorikk senere - faktisk vil jeg si at det var stikk motsatt! Han som var tidligst, var den av oss som har vært minst god i idrett. Dette tror jeg er tilfeldig, men jeg vil ha fram at det ikke trenger å være noen sammenheng mellom motorikk som babyer, og fysikk senere - så lenge ungene er innenfor normalen, selvsagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min er ikke tidlig ute, men det gjør vel ikke noe!

De utvikler seg i rykk og napp og det har ingenting å si for hvordan de "blir" senere i livet om de er raske eller trege. Ergo, om de gjør enkelte ting tidlig betyr ikke det at de er spesielt smarte, he he.

 

Viktigste er vel at de finner noe de er fornøyd med selv, tenker jeg.

 

Tror enkelte har lett for å tolke lydene de lager som ord, men... ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er "normalt da?:) og igrunn hva er tidlig og hva er sent? :)

 

På barselgruppa mi er det heller ingen som er i no særlig aktivitet...og de oj`er og offer og okker seg over mathias hver gang...altså...kan jeg no for at han begynte å krype/åle seg da han var 5 mnd, og satt ganske så støtt litt nærmere 6 mnd, og reiste seg opp etter møbler da han var ca 6 mnd og en uke, og satte seg opp selv da han var noen dager fra 7 mnd....etc...jeg har ikke stresset mathias med noen ting!!! det klarer han helt fintselv! og når det er sagt så hører det også til historien at vi faktisk har vært til behandling med mathias fordi han er hyper og stressa i kroppen! jeg skulle veldig gjerne hatt en baby som "bare lå der" som kunne sovne ved siden av meg...som kunne ligge i armene mine...etc! Det skulle jeg virkelig ønske:)

 

MEN nå har det seg slik at sånn er ikke mathias og han har heller aldri vært sånn...:) Han er en herlig liten turboklatt som jeg ikke vil (eller kan) bremse når det gjelder utvikling...for det er vel ikke bra såvidt jeg vet. selv om det er flere jeg har skjønt mener jeg må "holde igjen" mathias litt...hvordan skal jeg gjøre det liksom? holde han fast på fanget hele dagen? Klart jeg har "lært" han "hvor stor er mathias" og vinke og sånne ting...for det er jo noe vi gjør daglig som lek:) at han snapper opp hvordan han skal få til det samme jeg gjør er vel bare bra? jeg sitter jo ikke hele dagen og prenter inn i hodet hans at han skal gjøre sånn og sånn og sånn...det er jo bare en del av leken i hverdagen;:) her i allefall:) samme som borte-titt-titt mm:)

 

Når jeg skrev at mathias prater mye og at det går i dadadada, mamamma,babababa etc...så mener jeg ikke at han ser mamma og pappa:) thihi:) da mener jeg rett og slett at han babler!:) men som noen andre her sier så mener jeg at hvis baby`n sier helt klart mamma (eller mammmamma for den saks skyld) eller pappa (eller bappapapa) direkte til mamma eller pappa så MÅ det jo være bevisst?!?!? eller hur?!??

 

Her går det mest i internasjonal babling!!!:):):)

 

Ser nå at jeg kan virke litt sur...men er helt seriøst ikke det...=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig med deg i at en ikke skal prøve å holde igjen en unge i utviklingen. Dette gjelder enten ungen er 7 måneder eller 7 år. For hvordan skal man gjøre det? Og hvorfor skal man gjøre det? Unger SKAL utvikle seg, det er deres natur. Og vi foreldre skal oppmuntre dem til det - det er foreldres natur.

 

Hvorfor stille spørsmålstegn ved hvorvidt andre skriver sannheten om hva ungene gjør? Enkelte babyer på 7 måneder kan faktisk si ord! Da eldstejenta vår var 7 måneder, sa hun plutselig "hade" og vinket til pappaen da han gikk på jobb en morgen. Vi ble meget overrasket, og vi hørte og så ikke dette fordi vi VILLE se og høre det, nei! :-) Det er sant at en med godvilje kan høre en unge si mer enn det som ungen faktisk sier, men de fleste her tror jeg er såpass selvkritiske at de klarer å skille mellom det vi ønsker at ungen skal gjøre, og det ungen faktisk gjør.

 

Selv om min gutt er senere enn mange andre her, synes jeg det er artig å lese om hva de andre kan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hoff, det er ikke lett! :-D Fort gjort å bli litt sår når det gjelder barna våre, kjenner det selv jeg!

Når det gjelder spørsmålet om babyer på 7 mnd forstår/kan si ord må jeg si jeg er helt sikker på at jenta mi sier pus! :-D Sier pufff hver gang hun ser en av kattene og hvis vi sier "pus" ser hun seg rundt etter dem. Det eneste som får meg til å tvile litt er at hun sier puffff når hun ser bilder av seg selv eller ser seg selv i speilet også, ha ha! Nå kaller riktignok vi henne pus rett som det er, kanskjet barnet er smartere enn sine foreldre!

Ellers kan hun verken krabbe, reise seg, si mamma eller pappa, men hun er fryktelig flink til å bake kjeks og rundstykker, hun gjør det med lidenskap! Blir sikkert en mesterkokk. Også er hun kjempeflink til å spise grøt med hele kjøkkenet, til å male abstrakt kunst og til å tvinne oss rundt alle fingrene, hva mer trenger man å kunne her i livet? Spesiellt når man er 7 mnd...

 

Tror det ligger i oss å tillegge barna våre alle gode egenskaper, og det er vel fint? :-)

 

Ha en god onsdag, her snør det!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes at vi må kunne utveksle erfaringer om hva ungene kan og ikke kan, uten å bli beskyldt for å tillegge barna våre gode egenskaper.

 

Når det gjelder prating: Noe er tydelige ord, og noe er mer diffust. Det er godt mulig jenta di sier "pus", men det kan også hende at hun enda ikke har forstått at pus BARE betyr katt.

 

Jenta vår var veldig tidlig til å prate, og det var ikke tvil med henne at det var ord hun sa. Etter at hun sa "hade" den første gangen, begynte hun å si "hade" HVER morgen da pappaen dro på jobb. Da var det liksom ikke så mye tvil om at hun sa det med hensikt. Det var nesten komisk med henne, for hun kunne ikke å gå før hun var godt over året, og da pratet hun allerede masse. Hun pratet altså mye før hun lærte å gå! :-)

Men knerten jeg har nå, er ordene litt mer diffuse, og det er vanskeligere å avgjøre om han faktisk sa "bø", "hopp" osv. Han har sagt noen ord, men han bruker dem ikke like konsekvent som det storesøstra gjorde da hun lærte nye ord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei det var en stygg beskyldning! ;-)

 

Jeg var ikke sarkastisk hvis det var det du trodde og jeg skal ikke legge meg opp i hva andre ønsker å dele av erfaringer, men dette er det jeg mener om saken. Og det ønsker jeg å dele.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og sånn som du beskriver datteren din synes jeg helt klart det høres sansynlig ut at hun skjønte når man skulle si "hadet". :-)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OJ!! Var ikke meningen å tråkke noen på tærne her alså, ville bare høre hvordan ståa var hos dere andre.

 

klem fra meg:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har nok rett i at foreldre gjerne tillegger barna sine gode egenskaper. Dette kalles "myrsnipesyndromet". Enhver synes best om sine barn, osv...

 

Likevel... jeg synes ikke vi skal mistro hverandre her inne. Hvordan skal vi kunne diskutere her hvis vi tror at det de andre skriver ikke er sant?

 

Jeg velger å ikke se på det du skrev som en stygg beskyldning! :-) Jeg er ganske sikker på at du mente det som en generell bemerkning, og da har du jo helt rett.

 

Ingen har tråkket noen på tærne her! :-)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...