Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg er student og skal søke om engangsstønaden. Har jobbet litt ved siden av, men ikke nok til at jeg får foreldrepenger. Skal jeg allikevel fylle inn de usle kronene jeg har fått utbetalt i skjemaet?

Jeg har termin i mai, og skal da ta permisjon fra studiene, men faren til barnet som jobber skal få gå ut i permisjon i januar, når jeg for fullt går tilbake til studiene. Jeg ønsker å motta engangsstønaden så fort som mulig, i og med at jeg ikke jobber noe ved siden av nå, og jeg er temmelig blakk...

Skal jeg søke om bare engangsstønad nå, og så søker faren når tiden for hans permisjon nærmer seg? Eller skal vi søke sammen nå, både på engangsstønad og permisjonspenger for han? Han har ingen avtale med jobben sin ennå om når han skal ta permisjon, men sjefen har sagt at alt går unntatt i jula. Samtidig vet vi ikke for sikkert at vi skal bo på samme sted etter at babyen er født, eller om vi skal flytte... om vi flytter vil også faren måtte få seg ny jobb... hva vil skje hvis vi allerede har søkt for han da?

Håper noen forstår hva jeg lurer på, og at noen kan hjelpe meg... NAV er ikke akkurat spesielt raske på å svare på slike ting...

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8096902-hva-skriver-jeg-i-skjemaet/
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Fortsetter under...

Dersom du ikke fyller vilkårene med å ha vært i arbeid i 6 av de 10 siste månedene skal du ikke fylle inn det du har tjent. Dersom mor ikke fyller vilkårene for foreldrepenger kan far ta ut forldrepenger dersom han har vært i arbeid i 6 av de 10 siste månedene. Husk at far da må ta ut permisjonen innen 41 eller 51 uker etter fødselen (litt usikker på ukene).

Engangsstønaden kan du tidligst få utbetalt 12 uker før terminen, men det må du gi bekjed om når du søker om engangsstønad. Denne stønaden er forressten skattefri.. Jeg ville nok søkt om engangsstønad og permisjon for far samtdig. Men det er viktig at far har avtalt dette med sin arbeidsgiver (selv om han faktisk har rett på det, kan det være greit at de er enige).

Du kan jo ringe til NAV lokalt og be om en time. Du har rett på informasjon. Det er derfor de er der.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...