Gå til innhold

Min & Felix' fødselshistorie :) (Langt)

Anbefalte innlegg

Jeg hadde vært til modningsakupunktur 3 ganger,og var svært lei og utålmodig da det enda ikke hadde skjedd noe sist torsdag,som var termin. Dagen etter ringte jeg fødeloftet,som tilbød akupunktur for de som ikke hadde født til termin.(Man får nemlig ikke lov å føde der hvis man går mer enn 10 dager over termin). Fikk beskjed om å komme dit på ettermiddagen,og da jeg kom dit sjekket jordmor meg,og ble overrasket. Du har jo 3 cm åpning jo! Kjempebra for førstegangs å være, sa hun. Hadde ikke hatt noe særlig murringer/kynnere på en stund,så her var det nok akupunkturen som hadde virka :-)

Vel, hun tøyde meg oppi der ( ikke godt!) og satt nåler i meg.Så dro jeg spent hjem i håp om at noe skulle skje snart.

Jeg blødde litt først på kvelden,og resten av helgen kom det masse slim (sorry detaljer,men dere er vel vant med det her inne). Hadde murringer hele tiden så skjønte at nå kunne det skje noe når som helst.

Søndagskveld fant jeg og samboern ut at vi skulle ha oss en liten hyrdestund,kunne jo bli lenge til neste gang,hehe..

Og ja, etter vi hadde lagt oss for å sove etterpå begynte det. Sammentrekninger som kom og gikk,ikke så smertefulle,men skjønte at dette ikke var vanlige murringer.Sov lite den natten. Dagen etter murret det i magen,sammentrekningene var borte,men kjente det murret veldig.Dro vi til jordmor på vanlig kontroll på formiddagen.Hun sa at hun trodde ting var i ferd med å skje nå,så fikk beskjed om å dra hjem å hvile.

Utover ettermiddagen og kvelden kom sammentrekningene oftere,noen ganger med 5 minutters mellomrom,noen med 10. De varte i mellom 30 og 60 sekunder,og kjentes ut som mensensmerter.Jeg var sliten og trett, håpet at det skulle skje noe mer snart, klokken hadde jo vært rundt 15 da sammentrekningene begynte.Kl 02.00 dro vi til sykehuset,som ligger 15 minutters kjøring herfra.Jordmor sjekket og det var nesten 4 cm åpning.Jeg var så sliten at vi fikk lov å sove over, fikk 2 paracet,men de hjalp ikke.Jeg lå våken hele natta,men fikk sove ett par timer på morgentvisten.

Kl 10.00 kommer jordmor inn og setter nye nåler og tar CTG.Sammentrekningene er ueffektive og uregelmessige, så dette var ingen aktiv fødsel enda nei..

Får 2 paracet og 1 sovemedisin og drar hjem for å hvile.Lå på sofaen og ynket meg resten av dagen, og rundt kl 15 vil jeg si jeg kjente sammentrekningene bedre,og de kom med 5 minutters mellomrom, noen innimellom varte litt kortere.

Hadde ikke sovet noenting og dro inn til sykehuset kl 17.30.Jeg var oppgitt og sliten,og tenkte at dette var sikkert falsk alarm igjen.

Jordmor tar imot oss og sjekker meg.6 cm åpning! Hun var forbauset over at jeg var så rolig, kom nok av at jeg var utmattet.Syntes litt synd i meg selv der jeg satt dønn sliten og trøtt,og så måtte jeg stå på i flere timer til!

La meg i badekaret og det var deeilig. På fødeloftet tilbyr de kun det,akupunktur og massasje som smertelindiring.Etter en time der var riene blitt ganske vonde,så jeg gikk opp.Jordmor tok vannet kl 21. Da var det 7 cm åpning.Nå begynte riene å bli vonde! Samboern var kjempeflink å massere og trøste meg.Jeg kastet opp og sambo måtte tørke,stakkars :)

Dette tok en stund, klokken 23 var det 9 cm åpning.Jeg fikk nåler i korsryggen,det var deilig.De stod der hele fødselen,og lindret ryggen.Den siste timen før pressriene kom var utrolig tunge, jeg hadde knapt 30 sekunders pause,og var totalt utmattet.Fikk cola og sjokolade av samboern,hehe.. det hjalp faktisk.

Jordmor syntes dett halte ut,og jeg fikk beskjed at hvis ikke pressriene startet innen 00.30 måtte jeg settes på drypp.Heldigvis kom pressriene,endelig kl 00.15 kunne jeg begynne å presse.Det var på en måte godt,selv om det kjentes ut som hele underlivet skulle komme ut.:)

Vekslet mellom prekestol og fødekrakk,og til slutt kl 01.15 kom prinsen min ut , med hodet opp!Var så deilig å få han opp på magen,han lagde ett par små klynk og så på mamman og pappan med store mørke øyne.Han hadde masse mørkt hår :-)

Jordmor var overrasket over at jeg ikke brukte mer tid på å presse,hodeomkretsen var nemlig 37 cm.Babyer som kommer med hodet opp har større hodeomkrets under fødselen. Fikk også vite at ks prosenten var ganske høy hos de som fødte "stjernekikkere", og at det kun skjer rundt 2-3 % av de som føder.

Men,men- jeg koser meg nå,all smerten er glemt,ærlig talt var det verste å konsenterere seg om pustingen,så trett og sliten som jeg var så skulle jeg ønsket jeg hadde mer krefter der.Hadde ikke trodd at pustingen var så utrolig viktig,men da jeg klarte å konsentrere meg om det,forsvant også litt av smertene og jeg fikk "kontroll" over riene.

Lillegutt sover masse, har litt luftplager, men de gir seg vel når magen blir vant til mat. Har plagdes litt med ammingen, men nå går det mye bedre.Tenk i morgen er han en uke! :-)

Vitale mål 3960 gram,50 cm lang.Verdens skjønneste! Alle dere andre førstegangsfødende,det er så utrolig verdt det! Lykke lykke til :-))

Klem fra meg og Felix :-)

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8096888-min-felix-f%C3%B8dselshistorie-langt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...