Gå til innhold

Kult med gutt?

Fridulf

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg har to nydelige, omtenksomme gutter. Den eldste er veldig empatisk,tar seg av andre, tenker masse, rettferdig og rolig-alt jeg egentlig trodde var (mest) forbeholdt jenter.

Han leker med Duplo, bygger togbaner, klosser, "leser" masse og koser med mammaen sin. Yngstemann er liksom så liten at jeg syns det er litt tidlig å si noe om han er guttete eller jentete:)

Min erfaring er hvertfall (foreløpig) at gutter ikke nødvendigvis er mer voldelige av seg enn jenter. Litt mer VOLDSOMME under røff lek kanskje, cluet er jo da å få de til å "lande" igjen når man trenger ro og fred.

Men jeg ønsker meg jente også, ikke pga at jeg tror PERSONLIGHETENE blir så mye annerledes (tror mest på at miljøet former de slik de blir), men fordi jeg har lyst på litt balanse i familien. Og rosa klær;)

Jeg syns ikkke man skal vurdere barn ut ifra kjønn, men heller vurdere ut i fra personlighetetn. Jeg har en nevø som liker å kjøre barnevogn, selv om han er en gutt og leke med dukker og sånt. Kanskje fordi han har en storesøster.

Jenter kan være røffe også, selv om det ikke er vanlig heller.

Så barn er forskjellige, uansett kjønn.

Jeg har verdens snilleste gutt..:)

Han er da absolutt ikke voldelig.... tror det med om et barn er en villbass eller ikke.... har ikke noe med kjønn og gjøre men personlighet..

Her er det hvertfall en skikkeli kosegutt..(2 år) som daglig sier "glad i deg mamma" og koser med meg..:)

Må innrømme at jeg håper litt nestemann er gutt og jeg..:)

Jeg har to flotte gutter, en på 6 og en på snart 3 år. Eldstemann er veldig opptatt av naturen, dyr, og har en unik samlig av vakre stener og små og store sneglehus. Han elsker bøker om vulkaner og forhistoriske dyr, om planter og vekster. Han passer på plantene her hjemme og elsker å så både ute og inne året rundt. Han er en følsom liten sjel med mye kjærlighet for alle rundt seg.

Som gutter flest har vi også hatt runder med kaptein sabeltann og nå spiderman, men det er jo litt hva foreldrene gjør det til. Vi går ofte på biblioteket hvor vi kan låne bøker som tar opp det barnet er opptatt av på gode måter.

Minstemann på tre er en utrolig artig og lystig type. Han elsker musikk og dans, også bilene sine da, han tegner mye og er en kløpper med legoklossene. Han er som storebror en kjærlig godgutt som deler ut verdens beste klemmer.

Gutter eller jenter....det er like spennende, man vet jo aldri hvilket menneske det er som kommer.

Jeg storkoser meg iallefall med gutta mine!!!

Har 3 utrolig flotte gutter!

Alle har forskjellige personligheter, men er åpne og nysgjerrige mot verden.

De er interesserte i naturen, dyr, samler på skjell og vakre steiner- og alle har hatt sin "pinneperiode"- ikke en dag uten små og store pinner med hjem fra barnehagen og skogen..

Gameboy er tidvis grei avkobling for de eldste, og størstegutten er etterhvert en reflektert samtalepartner som jeg opplever suger til seg mine meninger og holdninger- så her er det om å gjøre å holde tunga rett i munnen og oppdra en gutt som blir sosialt deltakende og empatisk :-)

Den midterste er omsorgsfull og beskyttende overfor lillebror og dem som trenger det.

Yngstemann er en liten skuespiller som elsker å opptre, synge, lage rim og regler.

Ikke akkurat Barbie hos oss, men absolutt ikke stereotypt "guttete"- de har mange myke sider !! Men klart- dersom barna fores opp med voldelige dataspill, vil de nok bli preget av dette.

Tror det er viktig å tenke over hva de eksponeres for, og hvordan man snakker med dem- ikke bare om motorer og fotball, men også om følelser og relasjoner mellom mennesker.

Til slutt- best av alt- all den kosen og godord, kysser og klemmer som blir mamma- og pappa- til del :-) Hører flere ganger i uka at jeg er den beste mammaen i verden, alle tre har i perioder villet gifte seg med meg :-)), og jeg får verdens beste godnatt-kysser og små armer rundt halsen. DEILIG!!

Gled deg, rita19!!

Annonse

har selv en liten gutt..

og vis du ikke vil ha en super voldelig liten tass så har det jo mye med hva han f¨r se på tv og hva leker du kjøper...

Her har det gått i tog, biler, masse lego og lignende...

klart han leker med pistoler , sverd og pil og buer han også som alle andre normale barn men da i form av pinner ol de finner ute..hehe

Og det er helt greit..men jeg har bevist latt være å kjøpe "krigsleker" til han... ang tv så har vi parabol men har sperret cartoon network og jetix kanalen (åpner de en gang i blandt vis det er noe normalt å se på)

disney kanalene se han på når det passer..

Uansett så er det utrooolig herlig å ha en liten mann i huset!!

Minn gutt er veldig opptatt av alt med hjul, spesielt store kjøretøyer på byggeplasser.

I sommer var vi på sykkeltur og tok bilder av gravemaskiner, busser, lastebilder, tog, traktorer og heisekraner og om ettermiddagen lastet vi bildene inn på PC'n. Han elsker fremdeles å sitte å se på lysbildene "sine".

Så, vi kjører tog og buss til nabobyene på lørdagene. Så går vi på kafe, for han elsker både kakao og kake. Og han gleder seg veldig til turen hjem. Han sitter stille som en mus i setet sitt og kikker ut av vinduet. Både stolt og glad.

Han liker faktisk å være med på kjøpesenter, fordi det er mange folk å se på og fordi det er masse sånne elektriske biler der han kan sitte. Noen ganger putter jeg på 10'ern slik at maskinen begynner å kjøre, andre ganger ikke. Han elsker rulletrapp, heis og "rullegulv". Så når mor vil på shopping, vet guttebass at det innebærer både kafebesøk, rulletrapp og bilmaskiner, så han er fornøyd og tolmodig nesten hele tiden.

Bibliotekets barneavdeling er også populært. Han er veldig glad i bøker og han liker å tegne eller bli tegnet for.

Han er kosete, liker å sitte på fanget å bli sunget eller reglet for og han elsker å bli kilt eller leke-skremt,han gir bort verdens beste bamseklemmer og er nesten alltid i godt humør.

Gled deg til barnet ditt kommer!

...ups, jeg glemte noe. Det er jeg som har skrevet innlegget over (om alt som har hjul).

Derfor, som forelder har du umåtelig stor innflytelse på barnet ditt. Barnet er ganske stort før det begynner å oppdage leker og trender på egenhånd. I starten er det jo du som velger hva slags aktiviteter du vil gjøre og hva slags leker han skal få. Så stimulerer de "rette" interessene du, for er det absolutt ikke naturlig for en gutt å bli voldelig.

PS: Selv synes jeg det er mye stygge gutteklær, spesielt på H&M. "Bare" spiderman, monstre, militærantrekk og dødningehoder. Jeg vil absolutt ikke kle min sønn i slikt, så lenge jeg bestemmer :) ..... Det er lett å styre unna dette. Merkene "name it" og "exit" har flotte, tøffe og slitesterke klær til små menn uten "skremselspropaganda" på - og prisene deres er faktisk ikke høyere enn H&M.

Awww! takk for fine innlegg om guttene deres.

Mente ikke å si at jenter er bedre enn gutter eller motsatt. For som en av dere sa, man kan jo ikke dømme utifra kjønn.

Dem er nydelige på hver sin måte.

Er bare det at kjæresten min kanskje vil ha han til å bli en tøffing, mens jeg vil ha han til å være rolig og omtenksom.

he he :)

Gleder meg til jeg finner ut hva jeg får!!

x

Annonse

• 1 måned senere...

Takk for fine innlegg om gutter. Jeg fant ut i dag at jeg venter gutt, mens jeg så ønsket en jente. Jeg ble så skuffet. Det er første barnet mitt forresten. Jeg gråter av hvordan dere beskrev sønnene deres. Håper jeg blir en så flink gutte-mamma som dere. Håper jeg klarer å nyte min sønn som dere gjør. Føler meg skyldig for at jeg ønsket en jente. Stakkars lille gutt i magen min som kiler og sparker meg på innsiden. Må fortsatt venne meg til at jeg blir guttemamma. Håper han vil få det bra hos meg.

Man kan ønske seg det ene eller det andre, og på forhånd tror jeg man tenker mye på det om man ønsker seg en av delene veldig sterkt. På en annen side tror jeg også at sånne ting er glemt med en gang fødselen er over og skatten er der! Tror ikke man trenger å venne seg til noe da, man bare ER det, helt naturlig=)

Bare å snuse inn den deilige duften av baby...åh, gled deg!! Gutten din får helt sikkert en mamma som elsker han over alt på jord, selv om det føles litt vemodig nå..

Lykke til!

Imponert over alle de gode tankene over .... Har selv to flotte gutter. Kjempefornøyd er vel det jeg kan si! Nå har jeg barn nr. tre i magen, men selvsagt har jeg et stort ønske om ei jente... det skal jeg innrømme! Men guttene mine er gode og greie. Vær litt bevisste i forhold til antall (!) leker og hvilke leker guttene blir tilbudt. Her i huset har vi ingen pistoler, skumle he-man, spiderman osv... Vi har redusert lyd- leker til et minimum, da jeg faktisk tror det er bra for kreativiteten (og språkutviklingen) å lage lydene selv! Og ingen har vel noen gang gitt meg så gode, kjærlige klemmer og susser (åpen munn på minstemann!) som de deilige guttene mine!

har verdens mest nydelige lille sønn!! han sjarmerer alle han møter. han er snill, flink til å hjelpe mamma, har god humoristisk humor, han er vakker på alle måter og jeg ville ikke byttet han bort for noe i hele verden:) jeg har også lagt merke til at "alle ønsker seg jenter", vel de går glipp av noe stort. er flott å ha en sønn i hus :o) vil gjeeerne ha en babygutt til!! =)

• 2 uker senere...

Hvorfor det er gøy å få gutt i stede for jente vet jeg ikke...tror det kommer an på hva en gjør det til selv...behøver jo ikke være så innmari stor forskjell på hvordan de ulike kjønnene er.

Jeg har en nydelig gutt på rett over to år og har ikke problemer å fine ikke-voldelige leker til ham i hvertfall - han leker mye med biler/motorsykler ol, sykler på trehjulsykkelen sin, elsker Mummi, alt som har med dyr å gjøre og har et lekekjøkken som han liker å leke med:o)

Han er så tolkodig og rolig, gutten min, samtidig som han er en liten kinaputt full i energi - så blid og fornøyd hele tiden - ikke merket noe trass med ham i hvertfall;o) Gutter kan jo godt leke med dukker de også. Han liker å kjøre dukkevogn når han er på besøk hos de som har det - han kjører også den han har hjemme...men den er stort sett ikke så interessant som de andre har;o) Dukke har vi også kjøpt til ham, men den var ikke så interessant....

Ellers er han kjempeflink å pusle og å tegne - og kan sitte lenge om gangen helt oppslukt i det:o)

Venter en jente denne gangen, og kommer til å ha mange av de samme lekene til henne - kommer ikke til å bli så altfor mye rosa prinsessegreier her i huset....ikke uten at hun spør om det selv i allefall;o)

Det er supert å ha en sønn!! Jeg tror sønnene ofte er misforstått med at de skal være så voldsomme og aktive. Har lest flere innlegg her at førstegangs ønsker seg jente (sikkert fordi det høres tryggest ut) og at man ønsker seg en av hver eller helst bare jenter. Vi har en nyyydelig sønn på 2,5 år. nydelig pen gutt som sjarmerer alle. og alle stopper opp og må se på han, søtingen. han prater helt supert, er snill og grei og en nusse nusse gutt på mamman sin. merker veldig godt at han er en mammagutt, slår han seg må jeg alltid trøste uansett. Mor/sønn følelsen er sterk.

Vi har ingen våpen/spidermann/ sverd/ leker, her går det i tog,kjøkken, duplo, elias, teletubbies, postmann pat etc. klart han har litt tempramang og er litt i jeg alderen, men dette er helt vanlig enten det er gutt eller jente. han sover som en drøm, og er stort sett alltid fornød. rolig og grei:)

Denne gangen veit vi ikke kjønn, jeg tipper gutt sambo jente. samme kan det være. blir det gutt blir oppdragelsen lik, blir det jente blir den lik. kommer ikke til å bli rosa prinsess mamma nei. er det noe bedre en "voldelige" leker? blir helt matt av at man kan kle opp små jenter i becham klær og dill dall. Her blir det ingen spidermann gensere så langt jeg kan unngå det og ingen superduperblonde klær.

Jepp, det er kult med gutt:):)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...