Gå til innhold

Toksoplasmose - noen som vet?

Anbefalte innlegg

Hei, alle medgravide! Hvordan kan man vite at/om man er smittet av toksoplasmosebakterien (den som kan finnes i jord osv.)? Legen har testet meg for dette, selvsagt, men jeg hadde den ikke på det tidspunktet. Men man kan jo bli smittet hele tida??

Grunnen til at jeg er litt nervøs nå, er at jeg spiste uvasket salat i går, og vips! i dag er formen dårlig (influensasymptomer). Jada, det kan høres tåpelig ut, men jeg har lest at mor gjerne blir littebitt syk, mens barnet tar kjempeskade av det... :(

Så; noen som vet mer enn meg her? Hater å være så bekymret, men hva kan man gjøre? 16 uker og svært leve-udyktig ligger barnet der og må passes på!!

Hilsen bekymret i dag...

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8096557-toksoplasmose-noen-som-vet/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Takk for det, dere! Balansegangen mellom sunn fornuft og, ja, hysteri er utfordrende! Og det viste seg å være noe influensa-aktig i veien med meg (for toksoplasmose gir vel ikke bihuleproblemer??:) Jeg har ikke helt fått klarhet i hva som er best/verst for fosteret, egentlig; feber eller en liten paracet? Jeg har hatt bare litt feber, så jeg har ikke tatt noe febernedsettende. Hva har du/dere gjort under sykdom, eller hva har dere lest og hørt?

Vi skal ikke ta Dispril og ikke ta Ibux. Har sjekket fordi jeg er allergisk mot paracetamol - og derfor ikke kan ta Paracet.

Det er visstnok noe stoff i begge pillene som ikke er bra for fosteret.

Men man må jo ha i bakhodet at noen får narkose under graviditeten uten at det skader fosteret. De tåler utrolig mye og er veldig godt beskyttet, mot omverdenen og oss.

Annonse

Jeg fikk som sagt påvist influensa i jula og legen fortalte meg at å ta paracet med måte ikke er skadelig på noen som helst måte når man er over 1.trimester. Jeg tok sef ikke like mye som jeg hadde gjort dersom jeg ikke var gravid, men noe trengte jeg. Hadde også bihulebetennelse og brukte da nesespray for barn. Den er litt mildere og skal ikke påvirke barnet. Feberen skal bli nokså høy for at den skal være skadelig for barnet, 39-40 i flere dager er absolutt ikke bra. Uansett, kjenner du feberen komme er det bare å ta en paracet og legge deg under dyna. God bedring:)

(Det er piller med virkestoffet ibumetin du skal unngå, finnes i ibux,dispril etc.)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...