Gå til innhold

Amming etter fyllte to år

Anbefalte innlegg

Hallo

Guten min er så glad i puppen fortsatt, og fortsatt drikker han ca 4 ganger pr døgn,og drikker eindel enda.

Som eg har snakka om tidligere, så plages eg av tette mjelkeganger,på ein plass,ofte vondt,om det ikkje er heilt tett,så er det ein plass der alle mjelkegangene samler seg,som det går tett.

Nok om det,men har lest tidligere innlegg her inne,at nytten av å få morsmjelk ikkkje er så stor lenger når barnet er blitt så stort.Han vart to i september. Går å lurer sånn på å slutte,samtidig som han er jo så god der han ligger, og me koser oss.

Ikkje lett dette her. Men hadde tenkt gjerne vinteren igjennom, å så slutte.For å amme over sommeren blir nok ikkje.Er meir ute,og han gløymer gjerne lettere.Men må bli ei stund før bikinisesong,he he.

Men kva meiner dere ammehjelpere her inne, som har greie på det?

Vil han fortsatt ha nytte av antistoffene,at det fortsatt styker immunforsvaret?

Håper på svar.Klem

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8096119-amming-etter-fyllte-to-%C3%A5r/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Antistoffene kommer alltid til nytte, og immunforsvaret vårt er ikke ferdig utviklet før rundt 6 års alder tror jeg. Så nytteverdien av amming har dere lenge, lenge enda. Og kosen og nærheten har de nytte av lenge. Men når det er sagt: Ønsker DU å avslutte, så er det det som teller... Og det er selvsagt helt greit at du gjør det, ingen har noe med å legge seg opp i dine ønsker ift. ammeslutt.

Lykke til, uansett hva dere velger. Det er også fullt mulig å avvenne på det ene brystet og bare amme fra det andre om det er en løsning som kan fungere for deg. Mange gjør det.

Tusen takk for svar.Ja det var jo dette eg trudde sjølv og då,og me koser jo oss sånn,at me held nok på ei stund til.Ja eg har amma berre på ett bryst med to av de andre,men det var på den puppen som er mest vond.Det andre produserer mindre,og er meir tungmjelka.Men no når eg bruker Lecitin,så er det brystet og heilt greitt,synest han.Han holdt og nemlig på å gje seg med dette brystet tidligere.

Klem til dere

Så flott å høre at det er flere av oss som ammer etter fylte 2 år...amma eldstejenta til hun var 3, og holder på med jenta på 2 år nå. Men tenker som deg, at hva er vitsen?

Her ammes det hver 3-4 time ennå, så det begynner å bli slitsomt og litt lei, må jeg vel innrømme at jeg er...skal jeg fortsette til hun her også er 3, ellr slutte før sommer....det er det store spørsmålet her:-)

Hallo

Alltid godt å høyre at me er fleire.Ja det er att og fram på kva eg vil,veldig kos,men og bunden til å være tilgjengelig til de tidene på dagen han får pupp.

Det er første min som vil halde på så lenge.Elles har de vore 18 mnd når de har slutta sjølv.Sist du amma så lenge,slutta eldste de sjølv,eller måtte du sette stopper? Ikkje så lett til sommeren når eg går rundt i bikini.Han kjem jo på desse puppene likevel ja,he he.

Ja me får halde kvarandre oppdaterte her.Klem

Annonse

Jeg reiste bort i 5 dager sammen med en venninne da jeg slutta å amme det første barnet mitt. Vi amma ganske ofte, men plutselig fikk jeg nok av hele greia, så da rakk jeg ikke trappe ned. Jeg ammet på morgenen, reiste på formiddagen, uten pumpe med på turen, så da kan du tenke deg hvordan feriedagene mine ble:-)Ikke å anbefale.... Da jeg kom hjem, fikk jeg vite at ungen ikke hadde spurt etter meg engang.

Gikk veldig greit.

Kan godt hende de små har nytte av antistoffene ennå, men de danner jo antistoffer selv etter fylte ni (?) mnd, og når man uansett må gi fast føde tror jeg det er meningen fra naturens side at man skal trappe ned på ammingen også. Flott at man er oppofrende for barna sine altså, men hvis forholdene lå til rette for det (altså at barnet spiser godt med fast føde), da hadde jeg begynt å trappe ned når barnet kunne gå selv. Etter ni måneder tror jeg ikke det kommer så mye an på alder, heller på barnets utviklingsnivå. Men det er bare en teori, altså.

Forøvrig helt genialt å reise vekk ved ammeslutt! :-) Vondt for mor, men helt smertefritt for barnet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...