Gå til innhold

KIRSTY, jeg trenger din kunnskap

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg fikk høre gjennom ei annen ei at jeg skulle høre med deg angående Metamorfin.

Jeg har skrevet endel under: "Råd trengs" om du ville vite mer om min situasjon.

Trenger vite endel om Metamorfin og om det kun er å fåes på resept osv...

Fint om du kunne hjulpet meg.

Takker på forhånd.

Klem

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8095454-kirsty-jeg-trenger-din-kunnskap/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Heisann!

Hyggelig å bli ropt på :-)

Det er lettere for meg å hjelpe hvis jeg vet hva du lurer på helt konkret, såjeg kan skrive litt generelt her og så må du bare spørre og grave :-)

Metformin er en diabetes medisin, somogså blir brukt å behandle pcos, pco og insulin resistanse. Jeg har fått det av gyn grunnet mistanke om insulin resistanse. Tar de sammen med at jeg spiser lav karbo mat.

Metformin er også kjent for å stabilisere syklusen, så kansje her du lurte på de?

Mange har iallefall blitt gravide etter de begynte på det, mange har fått finere egg som blir sett når de er i forsøk, mange har fått stabile sykluser, eggløsning og bedre mens. I tillegg så går man ned i vekt :-)

Desverre så gir ikke fastleger ut dette med mindre du har diabetes, og insulin resistanse er vanskelig å påvise da det ikke alltid vises på prøver. Har du pcos eller pco vil du nok få dette av gyn. De andre av oss som tar det harfått det gjennom spesialister i gynekologi (gjerne i det private) og på fertilitets klinikker.

Jeg har masse info om alt dette, men har såmye at det er bestat du spør om noe konkret så skaljeg lesse min info på deg :-)

Klem!

Insulin resistanse kan ikke alltid påvises ved prøver, så det er best å gå etter symptomer. Jeg har alltid slitt med venkten selv om jeg har spist "sunt"... men da jeg begynte med lav karbo mat ratse magefettet av og deter etklassisk tegn på at jeg hardet. En annen ting er å måle, midjen og hoften, så deler du midje på hofte.Får du 0,85 eller over er det og et tegn på insulin resistanse.

Jeg tar 1500 mg metformin pr dag og spiser lavkarbo. Det kan taes med pergo så vidt jeg vet. Vetatde på amerikanske forum noen ganger går på begge.

Fastlegene pleier åmåle blodsukker når man skal sjekke om man har insulin resistanse...men det er feil prøve. Det er en annen jeg ikke husker navnet på,men som sagt det spiller ingen rolle siden det ofte ikke kan påvises uansett.

Jeg vil anbefale dere å lese masse nyttige artikler i ett blad som heter mat&helse, de skriver alltid om lav karbo og sånn!

http://www.matoghelse.no

Hei

Takk for svaret ditt :)

Da er det ikke sjans for meg å få det. Har hverken diabetes eller PCOS osv.... Har vært gjennom lap. og fant ingenting. Alt var bra. Eneste er at jeg har uregelmessige sykluser som gjør at jeg aldri kan vite når EL skjer.

Men takk for at du svarte :)

Klem

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...