Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg lurer så veldig på om jeg skal søke på banrehageplass nå slik at tuppa blir 2,5 år når hun begynner eller vente til neste år...

Hun er hos dagmamma nå som jeg er veldig fornøyd med bortsett fra at jeg ikke tror det er så mye utfordringer for de små - tror ikke de finner på noe mye liksom...

jenta har vært litt skeptisk til andre barn og voksne (går bedre og bedre med barn da)

En annen ting som jeg tenker på er at barnehagebarn virker så tøffe...iallfall de vi kjenner. Slår og bråker og buser frem, og jenta vår er ikke så tøff. Men det blir jo ikke lettere om hun venter enda lengre før hun begynner sikkert....

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8095382-25-eller-35-%C3%A5r/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Helt enig med de over! Jobber selv i barnehage og ser godt at jo før de begynner, jo bedre! De lærer sosiale regler, toleranse, "lekeregler", å være tillitsfull og å være nær andre barn. Dessuten blir de veldig sosiale og "frempå" når de begynner i barnehagen så tidlig!

Alt dette er lettere å lære dess yngre de er! Personlig syns jeg det er best å begynne i barnehagen ved 1,5-års alderen, men 2,5 er desidert bedre enn 3,5!!!!

Jeg tror 2, 5 år er en fin alder å begynne i barnehage på.

Min erfaring er at barnehagebarn er snille og tar hensyn til hverandre. Det er jo naturligvis litt mer kanmp om leker og oppmerksomhet når det er flere barn enn når barnet er helt alene med de voksne, men jeg synes ikke man skal holde barn borte fra barnehagen, med alle de morsomme utfoldelsesmulighetene de møter der, bare fordi man vil skåne sitt eget barn fra de andre barna.

Gutten min var 2 år og 4 mnd når han begynte i barnehage og jenta mi var 3 år og 8 mnd når hun begynte. Det tok nesten 3 mnd får å få jenta til å trives og føle seg skikkelig trygg, mens gutten trivdes fra dag 1. Så jeg tror det er bedre med 2,5 år enn 3,5 år. Nå var jeg hjemme med barna og jenta var skikkelig mamma jente, men hun kom ikke inn i barnehagen før.

Og når du alikevell har dagmamma så ville jeg iallefall ha søkt barnehage nå. Og hun kommer sikkert på en småbarnsavdelig om du søker henne inn nå og da blir hun størst. Om du venter til neste år kommer hun sikkert på storbarnsavdelig og blir minst.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...