Gå til innhold

Fortell om VANNFØDSEL!!

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hei! kan godt fortelle om mine erfaringer. fikk første mann for tre og et halvt år siden, og fødte da på Aker vanlig føde avdeling. de hadde badekar der, og tanta til samboern min er ABC jordmor så hun kom dit og tok imot gutten vår i vann. jeg anbefaler det virkelig(skal jo sies at jeg ikke har prøvd noe annet da...)

lå jo først i senga, for den jordmoren som egentlig var på vakt mente jeg ikke var i fødsel, hun ville heller ikke skjekke åpningen, for hun mente jeg haddde ineffektive rier hele tiden. det var visst helt feil, for når vår tante kom og skjekket åpning hadde jeg 7 cm, og var så og si i fødsel.

fikk da komme oppi badekaret og det lindret veldig i ryggen med det varme vannet. gutten vår kom ut i vannet, og det syns jeg bare var positivt, for jeg så ikke noe "gørr" i det hele tatt..ungen var jo ren når han kom...

skal føde på ABC denne gangen, hadde så fin opplevelse forrige gang.

håper dette hjalp deg litt hvertfall, selv om det kanskje ble litt rotete...

Jeg har ikke født i vannet, men jeg har brukt badekaret så og si i hele åpningen ved begge mine tidligere fødsler. Det var en svært god opplevelse, det lindret godt og ikke minst gjorde det det lett å bevege seg. Under riene var det godt å stå på knærne og lene seg litt framover, og mellom riene var det godt å sitteflyte på ryggen og bare hvile!

Dessuten var lyden av vannet noe jeg forholdt meg til og lyttet til, det avledet meg fra det som gjorde vondt og det avslappet meg når jeg hvilte.

De første gangene jeg fødte hadde jeg ingen ønsker om vannfødsel, jeg vurderte det fordi de avogtil kan tilby denne muligheten hvis det er en kvalifisert jordmor på jobb - men jeg ville liksom ha fast grunn og konkrete og harde ting omkring meg, og jeg ville ikke være våt og pjuskete frossen ut av badekaret like etter fødsel - for man må jo UT av karet for å forløse etterbyrden.

Men nå har jeg fått vite at Haukelands Storken HAR fått et fødekar og dersom det er mulig mht jordmor kommer jeg til å ønske denne muligheten for min 3 fødsel. Grunnen til at jeg har endret mening NÅ er at slutten av pressingen ble litt intens ved min andre fødsel (drømmefødsler begge to, ikke noe særlig å klage på) - og at jeg nå føler at nettopp fødsel i vann vil hjelpe meg til å beholde kontrollen hele fødselen igjennom. Det er mindre intentst i vann, og siden min forrige fødsel gikk radig gjør det ikke noe om det går litt langsommere....

Det som kan skje er at jordmoren kan be deg gå ut av vannet dersom din eller barnets hjerterytme endrer seg på en eller annen måte!

Jeg har pakket Ulvang-ull sportgenseren min i bagen, fordi jeg frøys sånn da jeg gikk ut av badet sist! ikke mere frysing nå! Det er jo et tips :-)

Tenk deg gjennom fødselen noen ganger, så får du satt ord på hva du vil og hva du tviler på! Det går jo ann å gå i bad og se åssen det utvikler seg også :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...