Gå til innhold

Sweet tooth

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hei,

Håper du har hatt en kjempefin helg!:-)

Beklager at jeg ikke har svart deg før nå, men har ikke nett hjemme, så får kun svart deg på jobb:-)

Forrige gang oppdaget vi kromosomfeilen ved fostervannsprøve. Vi tok endel utvidede ultralyder, men ingenting ble funnet.

Så koselig at dere også venter en liten gutt! Vi også!:-) Det blir gøy for sønnen din å bli storebror:-) Vi har ingen barn fra før, så vi lengter..:-)

Jeg har nettopp snakket med Ullevål, og ble fortalt at testene var i gang med å utvikle seg! Gode nyheter så langt ihvertfall!

Fortsetter under...

Åh, så godt at testene var i ferd med å utvikle seg...var de da optimistiske med tanke på at dyrkningsprosessen kom til å gå bra? Sa de noe mht når de antok den var ferdig?

Jeg er tilbke på jobb i dag og det er tøffere enn jeg hadde trodd..særlig det å fortelle hvorfor jeg har vært borte til så mange koselige, omtenkesomme kollegaer...kjenner meg skikkelig sårbar og gleder meg til å dra hjem og gråte litt og slappe av...det er så fært å leve i slik uvisshet! Og uansett hva kromosomprøven sier vil vi jo måtte gå i nærmere en-to månder til før de har fått sjekket ut om hjertet osv. fungerer som det skal. Sukk. Det er ikke bare bare å være gravid...

Så koselig at dere også venter en gutt!! :-)

De sa ikke stort mer, kunne vel ikke si stort.

Tror de er forsiktige med å anta.

Det er jo litt av et arbeide å matche kromosomene skulle jeg tro..

Ja jeg kjenner også at det tar på med denne uvissheten, sover dårlig om nettene, blir liggende å fundere..

Men vi får prøve å være positive inntil det motsatte er bevist:-) Lettere sagt enn gjort men... Jeg prøver å fortrenge litt..

Nei deet skal være sikkert, det er ikke bare bare å bli gravid, men dette håper og tror jeg går bra for oss begge!:-)

Takk for oppmuntrende ord, Anonym. Ja, jeg tror også innerst inne at det kommer til å gå bra for oss begge to - særlig dere som jo ikke har hatt noen "negative funn" og bare var maks uheldige forrige gang. Men bare tanken på at det er en liiiiten mulighet for at det kan gå galt er så skremmende. Men sånn er det jo å være gravid uansett...trøster meg med at vi ihvertfall har fått vite at våre barn ikke har de mest vanlige avvikene, og det er jo et veldig godt tegn!

Skal du gå til noe mer oppfølging på Rikshospitalet senere i svangerskapet- etter at du har fått bekreftet at de ikke kan finne noe galt med vevsprøven? Hvor skal du føde tror du?

Vår fødeplass avhenger av om de finner noen usikkerhetsmomenter med barnet, tror jeg. Dersom alt ser helt supert ut har jeg mest lyst til å føde på Bærum tror jeg, ettersom jeg gjorde det sist og var fornøyde, og det er kort vei for oss dit (hadde en relatvit rask fødsel forrige gang, og vil ikke risikere å bli sittende i kø...). På den annen side er det jo veldig betryggende at det er så mange spesialister på Rikshospitalet, da, og en således kan få litt grundigere undersøkelse av barnet etter fødselen dersom det er behov for det. Ja, ja, det er litt langt frem, får diskutere det med legen på Riksen når vi vet mer.

Ha en veldig fin dag, godt å kunne dele tanker med deg!

Enig den lille muligheten for at noe skal være galt, kommer snikende her også..Men det er positivt for dere også at man da trodde hevelsen evt. kunne være Downs, noe det er påvist at det ikke er. I tillegg var det vel et innlegg om en som hadde fått en helt frisk jente på tross av stor hevelse i nakkefold?

Jeg har ikke mer oppfølging i vente etter det her. Hvis alt går bra tar jeg vel kontakt med jordmor.Aner ikke hvor jeg ønsker å føde, men helst Ullevål eller Riksen tror jeg.

Skjønner at du er fornøyd med sykehuset i Bærum, har hørt mye skryt og dessuten så er jeg født der i sin tid!:-)

Fra spøk til "alvor"; det er så lenge til og desuten må jeg få dette svaret først før jeg greier å ta noen videre steg.

Jeg har ikke fortalt at jeg er gravid bortsett fra til familie og noen helt nære venner. Jobben vet ingenting ennå. Jeg delte det sist før jeg visste utfallet . Og det ikke noe artig når alle skal vise sin store medfølelse. Ble minnet på det hele tiden..

Er det offisielt hos dere?

Ha en fin dag sweet tooth, godt å dele tanker med deg også!:-)

Denne gangen har jeg valgt å fortelle det på jobb. Jeg fortalte det til de nærmeste kollegaene for et par uker siden da jeg ble sykemeldt gang nr. 2 på kort tid, da de begynte å bli bekymret. Og etter at jeg kom tilbake i går har jeg fortalt det til endel flere. Det var veldig tøft å fortelle om det i går, i dag går det litt bedre. Men det gjør at jeg har en ekstra klump i brystet hvis du skjønner hva jeg mener, en kjenner seg veldig sårbar.

Skjønner veldig godt at du venter- det ville jeg også gjort hvis jeg var i din situasjon- du får jo vite et svar om veldig kort tid. Men for meg blir det nok en lang ventetid dette her, og egentlig en fordel at kollegaene mine vet om det så det går an å si at en ikke kan påta seg noen oppgaver og at de skjønner det dersom jeg er litt uttafor el. Forrige gang jeg var gravid, da jeg hadde en SA, fortalte jeg det ikke til noen (kun en kollega i etterkant) og det var godt å ha et fristed på jobben, der en slapp å bli minnet på alt det triste. Skjønner det må ha vært veldig tøft å komme tilbake på jobb etter det som skjedde deg.

Åh, jeg har så lyst til å spole litt frem i tid slik at vi får noen mer sikre svar! Hvordan er gravid-formen din generelt? Jeg er i ganske god form, har ikke så god matlyst sm vanlig, men er ikke kvalm, men kan få brekninger av endel lukter ol. (kjemper meg gjennom kantinen her...ikke gøy) Merket at jeg ble kjempesliten av å være på jobb i går, gikk og la meg kl. 21! (og selvom jeg sov til kl. 7 følte jeg meg ikke uthvilt..tydelig at kroppen jobber, ja, og det er jo et godt tegn!)

Ha en fortsatt god dag!

Klem,

Annonse

Skjønner godt at det var litt tøft å fortelle det i går. Men det kan være godt å vite også at de nærmeste som man jobber med hver eneste dag, vet hva som foregår og kan forstå hvorfor man er som man er i perioder.

Det var det lille fristedet jeg savnet sist, et lite sted hvor ikke "alle" ville spørre hvordan det gikk med meg, hvordan jeg taklet dette osv. Jeg vet veldig godt hva du mener med sårbar ja..:-) Du fortalte det ikke til noen forrige gang, ikke venninner eller familie? Må ha vært litt tøft. Godt man har disse mennene våre, de er gode å ha:-)

Jeg var superfin frem til 10 uke,da satte kvalmen og ekstrem-trøttheten inn.Rart at det kom så sent egentlig, men har lest at det er flere som har set slik. Så kjenner morgenkvalmen nå og på kvelden, og veldig trøtt. Jeg måtte le litt da du fortalte at du la deg kl. 21 i går, det smme gjorde jeg. Våknet like trøtt i morges:-)

Jeg brekker meg også over spesielle lukter, og dessuten når jeg pusser tennene om kvelden, -en kamp hver kveld:-)

Har du dilla på noe? Jeg har en stor forkjærlighet for eplejuice for tiden, det er så supergodt:-)-og bananer.

klem til deg:-)

Hei igjen!

Jo, jeg fortalte om forrige graviditet til familien min og noen venninner- men fortalte det ikke på jobben. Og angret aldri på det. Håper jeg slipper å angre på det denne gang også- men tror det var riktig ut fra den siutasjonen jeg er i nå. Jeg synes noe av det vanskelige ved aborten forrige gang egentlig var at jeg følte meg litt alene med sorgen (med unntak fra min mann som støttet meg godt) Følte at siden jeg var kommet så kort i svangerskapet så bagatelliserte mine omgivelser litt hva det betydde for meg, og det gikk fort i glemmeboken"(ihverttfall spurte de lite om hvordan det gikk osv).

Hvor langt var du egentlig kommet forrige gang? Og hvor lang tid tok det deg å føle deg mer "normal" igjen etterpå? Jeg synes de første par ukene var tøffest, og deretter gikk det gradvis bedre. Men tror det tok en-to månder før jeg følte meg grei igjen fordi jeg var plaget med svimmelhet osv.

Jeg vet ikke helt om jeg har dilla på noe nå, men liker ihvertfall plutselig veldig godt å drikke l(svak) sjokolademelk til brødmat, fordi det på en måte gir meg et smaks-avbrekk hvis jeg synes det er litt vanskelig å spise...he he. Mannen min ler litt av meg, er gått litt i barndommen. Spiser også mye bananer :-)

Vi snakkes snart :-)

Klem,

Hei på deg,

Så trist å høre at du følte at omgivelsene dine bagatelliserte tapet ditt. For deg er det jo tøft nok, man har gått og gledet seg over graviditeten i flere uker, og kanskje lagt planer? Jeg tror det setter igang en skikkelig sorgprosess, uansett hvor langt man har kommet, som er viktig at man tillater seg.

Jeg var dessverre kommet i uke 21, og var sykmeldt ca. 2 måneder etter dette skjedde. Dette var en tid som var utrolig viktig for meg for å samle meg, kunne sørge og tenke. Men var veldig klar på at jeg ikke skulle drukne i sorgen. Her hadde jeg en fantastisk støtte i mannen min, kunne ikke klart det uten han! Fysisk sett, følte jeg meg normal etter at jeg fikk mensen tilbake ca. 6-7 uker etterpå. Hadde ingen spesielle plager etterpå, bare rett etter at det skjedde, var rimelig nedkjørt i kroppen.Men det varte bare noen dager.

Psykisk sett? tja hva kan jeg si,-jeg vil alltid ha et barn for lite.

Helt utrolig hva man må gå igjennom som gravid.. Jeg hadde ihvertfall ikke i min villeste fantasi trodd at det skulle være så vanskelig og så bekymringsfylt så tidlig..

Vi snakkes:-)

klem

hei igjen, jeg håper du får lest dette innlegget i dag for jeg har veldig gode nyheter til deg!!! Jeg har snakket med laboratorie lederen på Ullevål som sa at testene utviklet seg fint og at guttene våre så langt så helt friske ut! De skulle ta noen få små tester til, men regnet med å kunne gi oss svar på fredag allerede. Regner ikke med at hun ville sagt at de var friske uten at hun var rimelig sikker på resultatet allerede, så tror vi kan basere oss på at vi får gode nyheter på fredag! Så, dersom du ikke hører noe før lunsj på fredag tror jeg du kan ringe til de og spørre- så du får vite resultatet før helgen. Det skal jeg gjøre, ihvertfall. men regner med at de ringer til oss så snart alt er klart :-)

JIPPIIIII!! Du er jo over kneika nå, og kan virkelig slappe av og nyte svangerskapet - nå kommer nok alt til å gå bra med deg fremover!! Jeg har jo også kommet et veldig langt skritt i riktig retning, ettersom sjansen for å få et friskt barn nå ble veldig mye større. Jeg er så glad for at det gikk bra å analysere testene- for selvom jeg regnet med at de var gode for oss begge, er det noe med å få et sikkert resultat når en først er i en vanskelig situasjon...dette var bare utrolig godt!!!

Jeg skriver mer til deg senere i dag eller i morgen.

Stoooor klem fra en veldig glad og lettet

Ååååå kjære kjære S.T!!

Skulle akkurat inn nå for å skrive til deg om det!

Jeg har akkurat gjort det samme, snakket med Ullevål nettopp, og fått samme beskjeden!!!!

Jeg er så glad på våre vegne!! Tenk så raskt det har gått, trodde at det skulle ta litt lengre tid enn 2 uker, når de skulle sammenligne kromosomer osv. Men er veldig veldig glad:-)

Greier ikke helt å puste ut ennå, venter litt til beskjeden er endelig:-)

Herlig hvis vi får vite resultatene før helgen!:-)

Hei igjen, jeg ble så glad da jeg leste innlegget ditt og så hvor lettet og glad du også er! Dette var velfortjent!

Ville bare skrive at jeg virkelig virkelig føler med deg med hensyn til hva du gjennomgikk forrige gang...å komme helt til uke 21 må ha vært helt forferdelig grusomt, og spesielt tøft når du ikke hadde barn fra før, som kan avlede deg....Godt at du tok deg god tid til å bearbeide det som skjedde, og komme igjennom den værste sorgprosessen før du gikk tilbake på jobb. Jeg skjønner at savnet alltid vil være der over det som skulle ha vært. Forhåpentligivis vil det at du nå får en frisk og skjønn gutt gjøre at disse tankene blekner litt etterhvert.

Men nå - eller på fredag når vi får endelig beskjed- håper jeg du klarer å legge all den tunge tiden bort og bare nyte underet som skjer i kroppen din. Håper også at vi kan fortsette å holde kontakt på denne siden, vi er jo nesten blods-søstre :-)

Beste ønsker for fremtiden fra

Annonse

Jeg er glad og lettet for at det veldig sannsynlig gikk så bra for oss begge to:-)

Håper du også kan nå kan puste igjen, etter å ha holdt pusten i et par uker:-) Det verste er over men bekymret kommer vi sikkert til å være resten av livet:-) Men vi venter ihvertfall, med stor sannsynlighet, kromosomfriske barn! ( er nesten litt redd for å skrive det og si det høyt ennå, just in case...)

Jeg skjønner at du fremdeles føler deg litt usikker på hva svarene på UL kan gi, men er det ikke mulig å få pushet Ul´en litt fremover i tid? Hva kan feks. en uke ha å si for en undersøkelse, men akk så mye det har å si for deg!

Og som jeg skjønner er det en evt. hjertefeil de da skal utelukke? Det er vel lite sjangs at det kan være noen alvorlige sykdommer, når alle kromosomene er friske?

Hilsen din "blods-søster":-)))

(jeg velger å fjerne anonym knappen, det var bare stor usikkerhet fra min side i begynnelsen og som siden har hengt seg opp)

Hei Troika, morsomt nick :-)

Jeg tror dessverre ikke vi kan få fremskyldet timen, legen var veldig bestemt på at en føst kunne gjøre en skikkelig undersøkelse av organer mm i uke 17/18. Har fått time 5. mars, og synes selvfølgelig det er en evighet til. Men klarer ikke tro at de skal finne noe helt forferdelig galt nå, vi har jo sett at hjertet har normal hjerterytme, at han drikker vann og at hender, føtter og hode er på rett sted :-) Men en kan selvfølgelig aldri vite.

Legen sa at det er en økt risiko for alle mulige slags avvik ved fosteret ved en økt nakkefold, så kort sagt er det en økt risiko for alt som kan gå galt i en liten kropp (nesten en ti-dobling av risikoen hvis jeg husker riktig, sett hen til størrelsen barnet vårt hadde på nakkefolden) Pluss at det generelt er en økt fare for svangerskapskomplikasjoner. Men velger å ikke grave meg ned i bekymringer over dette nå, og er faktisk veldig rolig nå mht. å vente noen uker, for klarer som sagt ikke forestille meg at vi får en dårlig beskjed nå etter alt dette styret...tror vi er over den værste kneika. Men kommer nok til å bli mer og mer nervøs etterhvert som det nærmer seg timen... Håper bare legen har god tid til å forklare oss det han ser og kan svare på spørsmål, slikat vi forhåpentligvis kan bli berolighet.

Hvor ca. bor du forresten? Jeg bor i Bærum, og jobber i Oslo sentrum.

Ha en fin dag, håper vi får endlig avklaring i morgen!

Hei du:-)

Troika og Sweet tooth, noe sier meg at vi begge er glad i litt søtt?:-)

Det kan være at jeg tar helt feil og er på jordet men; det meste ligger jo i kromosomene, så de store avvikene er vel det vel liten sjangs for?

Har inntrykk også at leger forutser "worst case scenario".

Har en sterk intuisjon om at det går veldig bra. Du er over det verste.

Håper dere blir tatt imot av en lege som viser empati og forståelse! Det er utrolig viktig i en slik situasjon hvor man er så sårbar..

Jeg bor på Majorstua og jobber også i sentrum.

Jeg merker at jeg er nervøs for i morgen, jeg tar med meg mobilen overalt hvor jeg går...

Har du merket noe bevegelse ennå? Jeg merket noe i går for første gang. En litt sånn leamus følelse, har ikke opplevd maken tidligere.

Er overbevist at det var en som ville ha kontakt:-)

klem fra meg:-)

Yepp, mitt kallenavn er fordi jeg er glad i desserter osv, velger heller dessert når vi spiser på restaurant enn en forrett feks. Er det sjokoladen Troika som er opphavet til ditt nick?

Så morsomt at du også jobber i sentrum. Tror du at du kommer til å bli boende i byen når du får barn? Er jo veldig mye positivt med å kunne gå og trille overalt...jeg kunne veldig godt tenke meg å bo i sentrum i barseltiden. Nær caféer, Frognerparken mv. Ganske tungvint å bo "på landet" i Bærum av og til, selvom jeg kan ta t-bane, blir det også til at en må bruke bil med innstallering av barn i bilsete mm. Litt mer styr å komme seg steder. Men det er jo veldig grønt og rolig da, og ikke fullt så dyrt å bo som i sentrum, så det har sine fordeler. Og barnehagene har veldig fine naturområder osv.

Jeg har også merket bevegelser den siste tiden som jeg tror er babyen! Merket det tidlig forrige svangerskap også, men enda tidligere denne gangen ettersom jeg vet hvordan det kjennes. Det gjør veldig godt å kjenne at det er liv der inne innimellom, men gleder meg til det blir enda tydeligere så jeg kan være helt sikker. Det gir en ekstra beroligende effekt.

Jeg tror også at legen opererer etter "worst case scenario", og håper inderlig at han kan gi oss litt oppmuntring neste gang. Krysser fingrene.

Tusen takk for oppmuntringen!

Klem,

Jeg elsker Troika, det er den aller beste sjokoladen!!!:-)

Ja jeg kommer nok til å bli boende en stund etter at dette barnet kommer:-) Det er ikke så lenge siden vi kjøpte ny bolig, så regner med å bli værende en god stund. Men tror nok at vi kommer til å røre på oss etterhvert til litt mer landlige omgivelser.

Det er fordeler og ulemper med å bo i byen og mer landlig tror jeg. Er veldig glad i parkene i byen, Frognerparken spesielt, og lett vei til alt.

Men drømmer nok etter å bo med stor gressplen og hage. Det er liksom ikke helt det samme med balkong:-) I tillegg kan det være ok å vokse opp i et litt mindre samfunn hvor det er lettere å bli kjent for ungene. Jeg er vokst opp hvor det var småbarnsforeldre overalt, og vi var ute uten å måtte bli passet på. Det var selvfølgelig når vi ble litt større da..:-) Veldig fritt.

Ha en fin kveld, og krysser fingrene for i morgen:-)

klem til deg:-)

Åh, nå er jeg så utrolig lettet og rørt: Ble akkurat oppringt av Ullevål som kunne fortelle at alt så normalt ut på prøven!!! Jeg håper inderlig at du får/har fått samme beskjed!!! - og at du har tid til å legge ut en meldig til meg om hvrodan det har gått...er så spent på dine vegne, selvom jeg jo regner med at du har fått gode nyheter!

Kjente at jeg ble helt på gråten av lettelse etter telefonsamtalen i stad. Selvom jeg jo trodde at vi skulle få et godt svar ut fra hva de sa for et par dager siden, har jeg nok vært bekymret inni meg....ble skikkelig nervøs da de ikke hadde ringt etter lunsj i stad....Det var bare så utrolig godt å få dette bekreftet!

Phu, for en påkjenning dette har vært. Heldigvis hadde det så langt en lykkelig slutt på alt styret med prøvene osv. og for min del er jo dessverre ikke prøvelsene helt ferdig, men dette var en veldig viktig seier. Tror og håper at vi begge har en liten "fighter" i magen og at dette skal gå bra!

Håper du får en veldig god helg, Troika! Nå kan du bestille time hos jordmor/lege for ordinær svangerskapskontroll, og begynne og nyte den voksende magen :-) Og kanskje til og med begynne å planlegge litt innkjøp og ting som må gjøres før babyen kommer?

Vi snakkes over helgen, kjære deg, og igjen, takk for god støtte og oppmuntring i denne fæle ventetiden. Veldig koselig å ha blitt kjent med deg.

Stor klem,

Kjære kjære Sweet tooth,

Jeg har ikke ord hvor lettet jeg også er, det er som 100kg er borte.

Alt normalt her også!:-) Helt utrolig! Så deilig å få et endelig svar! Jeg har vært nervøs siden jeg sto opp i dag og jo lengre tiden gikk og ingen beskjed, desto mer bekymret.. Har ikke gjort en døyt i dag, har ikke greid å konsentrere meg:-)

For en herlig dag! For en herlig helg dette skal bli for oss begge! Er så utrolig glad på dine vegne også. Dette er kjempesteg i riktig retning, tror dette ordner seg!

Endelig kan jeg være GRAVID!! Endelig kan jeg tillate meg å glede meg, endelig kan jeg ta kontakt med jordmor, endelig kan jeg grave frem noen bortgjemte bøker om graviditet og kanskje kjøpe noen nye?

Endelig, endelig, uten forbehold!

Det har vært så godt å ha noen å ordveklse med, støtte seg til, tusen tusen takk Sweet tooth! Tusen takk for at du har gitt av deg selv! Du virker som en veldig koselig jente! Kjempekoselig å bli kjent med deg også, og håper vi holder kontakten her inne:-)

Stooooor klem

GRATULERER, Troika, det var utrolig godt å høre. jeg prøvde å spørre damen på Ullevål om alt var normalt med din gutt også, men det kunne hun ikke si- men hun a at jeg ikek trengte å bekymre meg, så det tok jeg som et godt tegn!!

Helt klart at vi må holde kontakten!! Vi "snakkes" neste uke :-)

Stor klem tilbake!

Hei Troika, har du hatt en fin helg?

Jeg følte med rimelig slått ut første del av helgen, etter alle påkjeningene i det siste. Men på søndag kviknet jeg til og vi koste oss i akebakken med 2-åringen vår i det vakre, men kalde vinterværet.

Merker stor forskjell i går og i dag på jobben, sammeliknet med forrige uke humør- og energimessig. Er så mye mer optimistisk nå om at dette går bra, og derfor lettere å konsentere seg osv. Har også fått litt bedre matlyst i det siste, som jo ikke er å forakte. Har aldri vært veldig kvalm, men bare ikke hatt så lyst på mat og reagert på lukter osv.

Det ernå tre uker til jeg skal på UL igjen...både gleder og gruer meg. Håper så inderlig at han ikke finner noe som gir oss grunn til bekymring, orker ikke flere berg- og dalbaneopplevelser nå. Nå er det såpass lenge til at jeg kan stenge det litt av, men kommer nok til å bli nervøs når det nærmer seg.

Har du lagt merke til at det er en ny kvinen på siden her som har kallenavnet Troyka? Det var veldig likt som ditt :-)

Ha en veldig fin uke, vi snakkes! jeg skal til vanlig legeundersøkelse på torsdag, og gleder meg til å forhåpentligvis få høre hjertelyden igjen!

Har du fått avtalt time med jordmor eller lege?

Klem,

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...