Gå til innhold

Hvor mange her er hjemme, men har barn i bhg?

Anbefalte innlegg

Jeg syns det er så negativ fokusering på oss foreldre som er hjemme, men har barn i barnehagen. Jeg mener at det ikke er grunn til å se på oss med skjeve blikk, fordi vi ofte har en mening med det vi velger å gjøre. Syns det er trist at noen skal påpeke oss dårlig samvittighet, for vi har da en samvitighet som er til å kjenne på likevel.

Jeg er nysgjerrig på hvor mange her har barn i bhg, selv om de selv er hjemme. Hvor mange dager er barnet i bhg, og hvor gammelt er barnet/barna?

Jeg er en av disse synderne, som mange vil kalle meg. Jeg er hjemme med ett nyfødt barn, og velger å ha storebror på halvannet år i barnehagen. Han har fullplass, men han er hjemme med oss en dag eller to i uka. Slik er det når han er frisk, men han har vært mye hjemme pga sykdom.

Jeg velger å ha han i bhg fordi det er best for han, og for meg. Og babyen får, slik som han fikk, være hjemme under mammas kos og omsorg alene. Baby og mamma blir kjent i ro og mak, mens storebror får være i bhg for å bli kjent med andre barn, leke og kose seg der. Han er en svært så sosial og aktiv krabat, som tydeliggjør at han trives i bhg. Har erfart at når han er hjemme er det svært hektisk, og det blir mye "nei" og "ikke". Egentlig ganske negativt syns jeg, derfor velger jeg heller å ha han hjemme noen dager bare. De dagene vet jeg at babyen har fått sitt de andre dagene, derfor blir hjemmedagene til storebror "hans" dager med mamma.

Vil gjerne høre om andres hverdag med små barn?

Fortsetter under...

hei!

ja, jeg er vel også en av disse synderne...! :-)

gutten vår blir 2 år i april, og har siden august hatt plass 2 dager i uka i en familiebarnehage. ofte har det blitt så han har vært der en dag i uka også, og ofte er han der begge dagene. vi ser an litt vi!

jeg er hjemme! gikk på skolen det året jeg ble gravid, og siden det har jeg vært hjemme. ikke fristet å gått ut i jobb, for jeg stortrives med mitt hjemme. jeg har ikke hatt fødselspenger, så heldigvis har jeg en snill samboer som synes det er koselig at jeg er hjemme, og det går økonomisk. hadde hatt mer penger om jeg hadde jobbet, selvsagt, men vi har det fint som vi har det vi!

lillegutt elsker å være hjemme, og vi finner på masse gøy! besøker venner, besteforeldre, oldeforeldre, tanter og ja gud vet hva vi ikke besøker. jeg får meg ikke til å støvsuge og holde på med annet husarbeid når han er våken, og på kveldene gjør jeg som regel andre ting, - se på tv og kose i sofakroken for eksempel! :-)

så ja, jeg synes det er godt med den ene eller de to dagene i uka hvor jeg har kun meg selv, og kan gjøre akkurat hva jeg vil. det blir som regel til at det blir husvasking og ordning her hjemme. masse som må ordnes osv osv...

har ikke et snev av dårlig samvittighet for at han er i barnehagen, mens jeg allikevel er hjemme!

må føye til at jeg er til tider veldig slapp og sliten i kroppen, sliter med betennelser. så ja, da er det ekstra godt å slippe å bære opp og ned trappa på noen timer... det må jeg si...

Hei

Jeg har dattera mi på 2år og 4 mnd i barnehage 3 dager i uka, men er hjemme. Jeg trives veldig godt med det, det gjør hun og. Tror hun ville blitt ganske bra sutrete om hu skulle gått her hjemme med meg hver dag.

:-)

Jeg er virkelig ille. Jeg er hjemme på fulltid, og begge barna er i barnehage og skole/sfo på fulltid. Ikke 9 timer pr. dag, men de har fulle dager.

Og grunnen? Jo jeg er syk og trenger den avlastningen for å kunne fungere som mor resten av døgnet. Men det ser selvfølgelig ikke de som mumler om hvor fæl mor jeg er.

jeg jobber 22% fast, men opptill 50% noen uker, og har begge ungene i bhg.

Jeg syntes det er så mye negativ fokusering på hvorfor vi har de i bhg mens vi går hjemme. Er folk sjalu? Jeg mener, vi får jo mer overskudd til å være bedre mødre etter bhg og i helgene og vi får også gjort mye husarbiede. Sønnen min på 10mnd er ikke lenge i bhg om dagene, fra ca 10- mellom 14 og 16. Da tar jeg gjerne med jenta mi hjem også siden jeg er der og så får vi en koselig ettermiddag :)

Noen er kanskje syke også, ikke alle sykdommer man ser utenpå. Jeg sliter med angst og deprisjoner, men tror de færreste ville trodd det om meg. Da er det godt å ha barna i bhg så de slipper å se mamma syk og jeg greier å 'ta meg sammen' såpass de timene før de legger seg.

Jeg hadde jenta mi hjemme i 3år, men da var ting annerledes. Økonomisk skulle jeg gjerne vært hjemme med sønnen min så jeg hadde fått kontantstøtte og spart bhg utgifter, men jeg vet hva som er best for oss, så får jo folk si hva de vil ;)

Jeg er også hjemme i fødselspermisjon med nr 2 som nå er 9 mnd. Storesøster er 2,5 år og har full plass i bhg. Hun går imidlertid kortere dager nå. Jeg føler hun trenger det - det er ingen jevnaldrende med henne i blokka her, og ingen muligheter til å leke med andre barn. Vi har også et lite sosialt nettverk, så hun trenger virkelig å komme seg ut. Jeg hadde heller hatt dårlig samvittighet dersom jeg hadde søkt permisjon fra bhg og spart over 5.500 per mnd på å ha henne hjemme (vi betaler full plass i bhg, kr 3.330, og mister kontantstøtta på 3.300 per mnd).

Annonse

!.mars blir jeg også en av di synderene,hehe! Jeg går hjemme med to barn,en gutt på 16 mnd,og ei jente på 2 og en halv mnd.1 mars skal lillegutt begynne i barnehage,han skal bare gå der tirsdag og torsdag,men det blir lange dager for han for samboer må kjøre han når han drar på jobb og hente han på vei hjem!

Blir spennende,men tror lillegutt har godt av det,og jeg må innrømme at det blir koselig at det blir to dager i uka som babyn kan få min hele og fulle oppmerksomhet,for det blir det ikke mye tid til nå!

Jeg er student og går på skolen 3 dager i uken. Sønnen min går fult tid i bhg, så 2 dager i uken er jeg bare hjemme. Mødrer som velger å sende barna sine i bhg, mens dem bare er hjemme, syns jeg ikke er noe å kritisere for. Det er for barnas beste at vi sender dem i bhg.

Slik jeg kjenner sønnen min, så er han veldig rastløs de dagene han må være hjemme med meg. Der vi bor, er det hverken lekeplass eller andre barn han kan leke med. Vi må isåfall alltid dra langt for å kunne gjøre noe.

Så derfor er jeg overlykkelig at sønnen min kan gå i bhg, selv om jeg ikke alltid er ute selv.

Jeg er hjemme med vesla, mens de 2 andre på 3,5 og 5 år er i bhg hverdag. Har jo litt dårlig samvittighet for det, men har valgt det for at vesla skal få være hjemme med mor og ha full oppmerksomhet. Merker jo det at når de alle er hjemme så er det hun som lider . De 2 andre krever nemlig endel oppmerksomhet.

Kjørte det samme opplegget når andre mann kom til også.

Jeg er hjemme med nr to som er 2 mnd nå. Storebror er snart 3 år, og er vanligvis i barnehagen hver dag. Men han har kortere dager, nå som jeg er hjemme. Vanligvis mellom 5-6 timer. Han trives godt, og vil ofte ikke bli med hjem fordi han har det så gøy. Vi kjenner ikke så mange med barn på hans alder, så jeg syns det er viktig at han går i barnehage. Har overhodet ikke dårlig samvittighet for det. De dagene han har vært hjemme, blir det en del masing og jeg føler jeg ikke strekker til for verken den ene eller andre. Kanskje det blir bedre når lillegutt blir større?

Jenta mi på snart 2 år er i barnehagen fra 9:30 til 16 hver dag...har hun hjemme max 1 dag i uka. Jeg er for tiden arbeidssøker, og er dermed 'hjemme' en god del. Tror likevel hun har det best med å være i barnehagen, som hun stortrives i! Går vi hjemme sammen mange dager i strekk, kjeder hun seg enormt, virker det som. Og vi blir noe frustrerte, begge to.

Jeg er hjemme med en på ti mnd og har storebror på nesten 3,5 år i bhg! Han har vært veldig mye hjemme da, pga sykdom. Men jeg merker at det blir veldig kjedelig for han de dagene han er hjemme og frisk. Selvom vi drar i åpen bhg eller hva som helst. Der er det jo bare småbarn, omtrent ingen over 2 år.. Så han er i bhg fulltid!

Annonse

Vi kommer til å ha lillegutt i bhg når jeg skal gå hjemme med mini. Det blir full plass og sikkert noen hele dager, men kommer også til å bare ha han hjemme med meg og mini en dag i løpet av en mnd, og flere korte dager...

Men jeg synes ikke det gjør noe å ha han der, han har så godt av det!! Lærer masse og får leke med andre barn, det er ingen barn i nærheten her han kan leke med, så jeg har faktisk god samvittighet.

Jeg er hjemme mens mine 2 barn er i barnehagen. De er i barnehagen ca 6 timer hver dag, og de stortrives der. Jeg har ikke dårlig samvittighet. Jeg er arbeidsledig og bruker dagene til å søke arbeid. Har vært hjemme med barna i nesten 4 år, så det var godt for både dem og meg at de begynte i barnehagen.

Dette måtte jeg bare svare på.

Jeg mener man ikke skal ha dårlig samvittighet for å ha barna i barenhage uansett grunn ( hjemme med et annet barn, sykdom, arbeidsledig, husmor) Barn lærer mye i barnehagen man ikke lærer hjemme med mamma. Jeg jobber på småbarns avdeling og ser daglig vor stor glede til og med de minste har av hverandre.

Det jeg reagerer på er de foreldrene som jobber fulltid og barna er i barnehagen hele dagen. Men når det er ferie, er mamma og pappa hjemme og barna i barnehagen! Feks lærere som har høst og vinterferie, men barna har like lange dager som ellers. Det forstår jeg ikke, jeg ville definitivt prioritert annerledes selv.

Jeg er hjemme i permisjon med babyen. Mine andre barn på 3,5 og 5,5 går "fulltid" i barnehagen. Begge barna begynte i barnehage i en alder av 3 år, nettopp fordi at vi synes barn har godt av å gå i barnehage fra omtrent 3-årsalderen, pga det sosiale og det pedagogiske - og det gjelder uansett om jeg er ute i jobb eller hjemme i permisjon. De går korte dager, vanligvis kl 10 til kl 15, så vi får ganske mye tid sammen hjemme allikevel. Og terskelen for å ha dem hjemme dersom de er småsyke, trette, eller bare har lyst på en fridag, er ganske lav. Vi trives godt med å ha det slik, og jeg har verdens beste samvittighet for det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...