Gå til innhold

Keisersnitt med narkose

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har hatt keisersnitt( planlagt/haste) med full narkose, som vil fortelle meg litt hvordan det var?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

En lang historie, men prøver på en kortversjon...

Fødsel begynte ved at vannet gikk. Noe rieaktivitet etter dette, men gikk tregt. Skulle settes igang, men så fant de plutselig ikke hjertelyden til fosteret. Hastet derfor veldig med å få babyen ut, og de gjorde det som blir kalt "katastrofesnitt". Babyen var ute på rekordtid, mens jeg sovnet tungt. Våknet etter 3-4 timer, var veldig slapp og hadde så vondt i magen at det var omtrent umulig å bevege seg. Klarte ikke annet ligge stille på rygg i sengen.

Klarte ikke løfte opp babyen selv, hadde problem med dette 2-3 dager. Husker ikke hvor lenge det gikk før smerten i såret var helt borte. Tok stingene etter en drøy uke tror jeg. Lå på overvåkningen et knapt døgn; fikk da IV væske og smertestillende (likevel vondt), og hadde kateter. Etter å ha kommet på barsel dagen etter var det et stort tiltak å skulle gå på do, hente mat osv.

Litt trist at vi ikke fikk være sammen med den nyfødte begge to rett etterpå. En smule merkelig for far, som aldri hadde holdt en baby før og nå satt der alene med en liten i armene... Kunne heller ikke ha babyen hos meg om natten pga klarte ikke håndtere henne selv. Måtte ha hjelp hver gang jeg vile ta henne opp på dagen, amme osv. Vertikalt snitt pga det var det raskeste sa de; syntes ikke det gjorde noe da, men er ikke akkurat pent (synes over bikinien f. eks.).

Min konklusjon er at dette ikke er noe man gjør med mindre det er helt nødvendig. Har også forstått det slik at de kun gjør det i tilfeller der det er avgjørende for f. ex. bebyens liv/ helse. Ved "vanlig" hastesnitt er det vel mest vanlig med lokalbedøvelse?

Håper dette ikke skremmer deg, men tenkte jeg måtte legge inn svar siden du ikke hadde fått noen. Sjansen er stor (les: størst!!) for at du får en langt bedre fødselsopplevelse enn denne! :))

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...