Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har spist jerntbl i 4 uker nå og hb går bare nedover, er nå på 9.9.

Så lurer jeg da vettu om det er flere med samme problem, og om dere har fått noen råd fra lege/jordmor for dette?

Min egen lege sier bare at den snur sikkert snart, begynner å bli litt nervøs jeg da.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er vanlig med lavere Hb ut i svangerskapet, og jeg har fått beskjed om at 9,9 er helt ok! Dette grunnet bla større blodvolum. Håper din lege sjekker din jernstatus - jeg har for mye jern, og har samme Hb som deg, men skal IKKE ha jern!

Skrevet

eg har bare 9..... er det veldig lite da?

Skrevet

Hei hei..

Jeg har hatt lav hb hele svangerskapet.. Har alldri vært oppe på 9.9 den ligger stort sett på 8.9-9.2.. Merker jeg er trøtt og svimler en del men er blidt vandt til det.. Har gått på jern siden uke 8 og går fortsatt på det.. Har prøvd å spise jernholdig mat også uten at det hjelper stort.. Men det er jo ikke farlig lavt så kan være du bare må venne deg til det.. Og jern tab må du sikkert ta jevnlig under hele graviditeten dersom den ikke stiger... Hos mange stiger den etter å ha gått på jern i 6 uker så du ha jo ennå sjangs..:) Nå er jeg snart i mål med lav hb og har ikke hatt noen problemer i forhold til den:) Må nok bare fortsette på jern etter endt graviditet også..:)

Lykke til

Skrevet

Jeg har også fått for lavt jern innhold, så nå har jeg fått meg en jernmix (mindre bivirkninger med den) må i allefall ta flere blodprøver nå.. for å holde kontroll på det. så vi får se hvordan det går...

Skrevet

Takk for svar! Har tidligere hørt at hb ikke bør være under 10 i svangerskapet, men det er ikke så farlig da skjønner jeg, takk skal dere ha :) Godt å høre andres erfaringer.

Skrevet

Jeg startet svangerskapet på 14,9% (som er egentlig ganske høyt)

Er nå i uke 28 og er nede i 12,5

Hun sa det ville synke i svangeskapet, men bør ikke komme under 10, iallefall ikke på meg.. Da bør jeg ta jern..

Skrevet

mitt jernniva ligger på rundt 9,5. jeg har tatt jern i 1 mnd uten at det gikk opp. Jordmora mi sa at da var det kroppens måte å si ifra at det var normalt for meg når jeg var gravid. så jeg kunne slutte på jerntabletter fordi jeg ble så hard i magen av dem. Hun sa jeg heller kunne begynne på igjen etter fødselen. jeg føler meg egentlig frisk og rask så bryr meg ikke så mye om at det er litt lavt!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...