Gå til innhold

Erfaringer fra tvilling gravide?

mother77

Anbefalte innlegg

Hei nå er det ikke sikkert jeg venter tvillinger. Men jeg har jo fått satt inn to egg gjennom IVF. Eggene ble befruktet 12 januar, så hvis man skal regne hvilken uke jeg er i så blir det vel uke 5 ,pluss 3 dager.

Det jeg lurer på er når dere tvillingravide begynte å få mage?

Jeg synes magen min er forandret seg helt den siste uken og er blitt mye større. Samtidig tenker jeg at det er alt for tidlig. Hva tror dere?

Samtidig har jeg hatt mage problemer med diarè og og luftsmerter siden fredag, og tenker at kanskje det er derfor magen min er så stor.

Skal til legen å levere aføringsprøve, men går ut i fra at dere vet mere om hva som er normalt med magen....

Hilsen

Mother77

Fortsetter under...

Hei

Tror ikke jeg kan svare deg ordentlig på spørsmålet, men vi to er jo så og si likt i løypa (er 5 + 6 i dag) og jeg har det også på samme måte med magen.

Skulle jo tro det var for tidlig at magen vokser, men min er veldig stinn og lar seg ikke holde inn lenger :o)

Jeg har tenkt at dette må ha med progesteronet å gjøre (skal ta det fram til uke 10, hvis jeg får beholde spirene)

Har du fått time til ultralyd?

Har du andre symptomer?

Jeg har hatt ei hard arbeidshelg med nattevakter, og har hatt endel kramper i magen og murringer i korsryggen... som selvsagt har medført engstelse.. :o( er bedre nå etter å ha fått sovet..

Det er et forum her som heter "tvillinger og flerlinger" og jeg har vært og smugkikket litt der.. er endel kunnskap å hente. Anbefales!

Ha en fortsatt fin mandag

Hei!

Jeg var veldig oppblåst i begynnelsen. Men det var jeg også da jeg var gravid med 1. Men hadde ikke diare.

Det jeg merka forskjellen på var kvalmen. Kom i dobbelt monn.

Jeg var så heldig at jeg fikk vite at det var 2 i uke 5.

Fikk veldige smerter. Helt likedan som da jeg mista, så fikk se to fostersekker på UL.To uker senere fikk jeg se 2 hjerter som slo :)

Du skal vel på UL rundt uke 7-8? Iallefall vanlig det når det er IVF.

Lykke til!

Hadde vært artig med 2 :)

Hold oss oppdatert!

Hei igjen og takk for svar Pia_79 og MalinL !

Godt å høre at det er endre som har eller har hatt det på samme måten.....

Ja Pia_79, det er jo spennende at vi er kommet nesten likt. Tenk om det blir tvillinger på oss begge!

Morsomt det du skrev om at magen ikke lot seg holde inne lenger, for det er akkurat slik jeg føler det. Det har bare kommet de siste par/tre dagene, og jeg føler meg oppblåst. Kan ikke huske at det kom så tidlig da jeg var gravid med gutten min....

Jeg tar ikke progesteron, sluttet med crinome etter at jeg testet positivt. Har lurt på om det er masse hosmoner som henger igjen i kroppen etter IVF kuren som blåser opp magen, men det er vel litt for lenge siden...

Ja, ja jeg får bare slippe ut magen, selv om det er en stund til jeg vil offentliggjøre graviditeten.

Jeg har fått ultralyd 24 februar, synes det er lenge å vente, men jeg skal nok holde ut.

Ellers er jeg kvalm innimellom, men mest i forbindelse med at jeg er sulten, puppene mine er også litt ømme. Har vært en del murring i magen, men det har kanskje å gjøre med min " løse mage jeg har hatt noen dager.

Hører du har jobbet nattevakter i helgen. Du jobber kankje i helsevesenet du også? Det gjør jeg også. Men jeg tror ikke jeg kommer til å jobbe nattevakter i svangerskapet. De anbefalte ikke det på IVF avd på Rikshospitalet. Men jeg vet at det er ingen sikker forskning som fraråder det. Er bare veldig redd det skal gå galt.

Ta vare på deg selv, og ikke press deg hvis du ikke må.

Vi snakkes videre.

Klem fra

Mother77

Ang. Risiko og nattevakter var det en stor studie som stod i bladet " sykepkeien " for en stund siden. Der fraråder de sterkt å gå nattevakter som gravid. Det var påvist hele 50 % større sjanse for spontanabort. Jeg jobber også i turnus, som sykepleier, og kommer uansett ikke til å gå en eneste nattevakti svangerskapet. Men så har jeg mistet 3 ganger også, så her taes ingen sjanser :).

Ville bare påpeke dette siden du over sier det ikke er dokumentert dette med nattevaktere.

Er ikke så lett dette med turnusjobbing..

Etter å ha vært sykemeldt 3 uker i forbindelse med prøverøringa og rugetida, følte jeg ikke jeg kunne være borte fra nattevaktshelg... det er bemanningskrise, man skal være snill etc etc

Grudde veldig for disse nattevaktene, siden jeg altfor godt vet at det ikke er godt for kroppen.. tenkte bare at bare jeg kom igjennom disse, skulle alt gå bra... men etter å ha fått disse smertene i løpet av helga, føler jeg vel jeg kan forsvare å ikke ha nattevakter senere i svangerskapet.. Det er jo ingen som takker en for at man ofret seg..

Nå har jeg heldigvis ikke så mange av dem...

Du er også sykepleier, mother_77?

På Aleris sa de at sykepleiere var veldig høyt representert blant de som kom for IVF, og sykepleieren der spekulerte i om åraken ligger i stress og turnisjobbing..

Det blir spennende på UL 24.!! Jeg skal i vei 19. og tror jeg vil føle meg litt snurt om det bare er en, har begynt å bli veldig gla i tanken på at det er to!! .o) mye vil ha mer!!

Annonse

Hei ja jeg er også sykepleier. Er foresten 29 år også, regner med at du også er det Pia, på grunn av nic navnet ditt. Så da har vi mye til felles.

Forstår godt det du sier at du presser deg litt på grunn av at du hadde vært mye borte pluss bemanningskrise. Det er akkurat slik jeg også gjør. Ved forrige svangerskap kastet jeg opp hver dag på jobb, eller på trikken hjem. Helt til noen sa til meg at det ikke var noen som kom til å takke med i etterkant fordi om jeg hadde jobbet selv om jeg var syk i svangerskapet. Og det er jo sant. Vi kan jo ikke ta ansvar for bemanningskrise på jobb, og spesielt ike når vi har så verdifulle spirer i magen!!!

Er vel enig med deg TPM at det nok er gjort masse forskning som peker i retning av at det ikke er sunn for gravide å jobbe netter. Har lest litt om dette. Både av risiko for abort og senere i svangerskapet for tidlig fødsel. Det er bare det at en venninne av meg som tok IVF på ullevå spurte dem der da hun gjerne ville hatt en sykemelding. Og da hadde hun fått til svar at det ikke var noen beviser for at dette var skadelig...ja ja jeg skal i alle fall ikke jobbe flere netter. Vet jeg vil klandre meg selv om det skulle skje noe.

Ja lykke til alle samvittighetsfulle sykepleiere. Vi får tenke mere på oss selv nå framover.

Mother77

Det er iallefall sant, det er ingen som takker oss. Jeg er vel heller ikke veldig lysten på flere nattevakter, spesielt etter smertene jeg fikk i helga.. og er jo stress at man stresser over at man ikke skal stresse... :o)

Vår last er vel at vi alltid skal være så snille. Men jeg tenker at til neste nattevakter har jeg vært på ultralyd og vet om det er en eller to.. er det to, føler jeg vel mer jeg kan droppe nattevaktene uten dårlig samvittighet.

Ja, mother 77, vi er nok like gamle og venter forhåpentligvis tvillinger på samme tid.. :o) vil gjerne følge deg, er spennende å høre erfaringer fra en "likesinnet".

Det er så mange kjekke folk her inne!!

Ja masse hyggelige folk her inne !

Vil nå bare si jeg Pia_29, at jeg synes du uansett med god samvittighet kan droppe nattevaktene selv om det viser seg å være en eller to...

Er enig med deg at jo mere jeg tenker på at det kanskje er to små spirer der inne, jo sterkere føler jeg at jeg vil ha dem begge. Ja selv om jeg vet det vil bli slitsomt, har nemlig en bror som har tvillinger.

Vi får smøre oss med tolmodighet så lenge. Er jo ikke så lenge til vi får vite det.

Klemmer fra

Mother77

Dobbelt glede, sies det :o) jeg vet jo uansett ikke hva jeg går til.. men må nok si jeg har blitt forelsket i tanken på to..

Sambo er tvilling selv, og det var nok med i vår avgjørelse om å sette inn to. Han har gode erfaringer med å være to...

Ser veldig fram til ultralyd nå.. vil ha avklaring. Samtidig har jeg begynet å få ekle tanker om at kanskje ikke alt er bra..selv om jeg ikke har noen grunner til å tro dette...

Gleder meg sånn til å se et eller to hjerter slå..gjerne to!! :o)

Er spent på dine vegne også.. du har vel UL noen dager etter meg...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...