Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

sluttet med bleie om dagen i fjor sommer. Og han har klart seg kjempefint, helt til nå. Nå er han begynt å tisse i buksen igjen, flere ganger til dagen. Jeg har kjeftet, jeg har snakket og jeg har forklart, men føler at ingenting hjelper. Det verste av alt er at det er bare hjemme han gjør det, verken i barnehagen eller hos mormor gjør han slikt. Uhell skjer jo i barnehagen da, men det er fordi det går litt for fort med masse klær på, men hjemme er det jo ingen grunn til det, do er jo der hele tiden. Ser ikke ut som om han er så flau over det heller liksom, blir bare lei seg når jeg spør om han er baby, om han må ha bleie på.

Ble kanskje litt rotete dette her, men er det noen som har samme erfaring? Noen som har råd og tips?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Stakkars gutt som blir mobbet av moren sin når han tisser seg ut... :(

Ikke så lur du?

Skrevet

Jeg tror ikke det er spesielt lurt å kjefte og kalle ham baby.

Prøv med oppmuntring.

Skrevet

Det er et nokså kjent fenomen at en del barn begynner å tisse seg ut igjen en stund etter at de har sluttet med bleier. Det er nok et ønske om å få litt ekstra oppmerksomhet fra deg en periode. Og i slike situasjoner er all oppmerksomhet positiv oppmerksomhet selv om det i utgansgpunktet er kjeft han får. Så du oppnår nok ingenting med å fortsette på den måten. Det at han blir lei seg når du spør om han må ha bleie på seg, er nok fordi du samtidig spør om han er en baby. Dersom du spør om han ønsker å ha bleie på seg en stund, og at det er helt i orden for mamma, at du ikke blir sint på han for dette, ja så skal du se at det nok er hva han ønsker. Du kans også bare ta på han bleie igjen uten å være sint og si at han kan få bruke bleie til han vil gå på do igjen. Det vil uansett bare være for en kort periode, hvor han får bekreftet at mamma er glad i han selv om han må ha bleie på seg igjen.

Skrevet

Jeg har visst ikke klart å ordlegge meg godt nok her, for det som jeg prøvde å få frem over her er at jeg har prøvd alle metoder,og jeg driver absolutt ikke mobbing av gutten. Han får bekreftet hele tiden at mamma er glad i ham. Men nå sitter jeg her å har prøvd alt, men ingenting funker. Derfor jeg er begynt å bli litt desperat her. Han vil jo ikke ha bleie på, å det forstår jeg, så han slipper det. Men han ler av meg når jeg sier det ikke er lov å tisse på gulvet/i sofaen og i buksen. Dette er ikk euhell fra hans side, han gjør det med vilje.

Og til dere anonyme som driver å mobber andre her inne, det er ikke særlig tøft gjort!!!

Skrevet

Jeg tror som Eva over her jeg at han vil egentlig ha bleie på, men han vet at du forventer at han skal si nei. At han ikke vil det, for han er jo stor gutt liksom. Så jeg ville bare ha kjøpt en pakke med bleier å tatt på han det jeg, og sagt at han kan slutte med de når han tisser på do igjen. Enkelt og greit.

Skrevet

Men han tisser jo ikke i buksen verken hos mormor eller i barnehageb eller hos farmor. Jeg skjønner ikke helt hvor jeg gjør feil hen?! Men kanskje vi skulle tatt oss en prat bare meg å lillegutt. Kanskje vi kan få frem hva han egentlig vil da :) Har jo sånne Up&go bleier, de er jo nesten som truse, kanskje han vil det. Vi får se. Takker dere som hadde seriøse svar :)

Skrevet

Det jeg gjorde med min eldste, hun var på samme måte, bare det gjaldt bæsjing. Flink lenge også plutselig så ville hun bruke bleie igjen. Jeg hengte opp et ark på doen og la en bunke klistremerker i en kurv. Hver gang hun hadde vært på do så fikk hun klistre et merke for tissing og to (ett med glitter på) når hun hadde bæsjet. Gjorde underverker her, for da ble det litt motivasjon. Det er fortvilende når slikt skjer, men det går over.

Jeg var litt bekymret for om jeg måtte holde på med dette i all evighet, men det måtte jeg ikke. Gradvis når hun hadde begynt å gå regelmessig på do så skle det mer og mer ut, og tilslutt så avtalte vi at hun kunne få alle merkene som var igjen med på rommet og klistre litt i malebøkene, for nå trengte hun det ikke lengre. Og det var hun enig i.l

Lykke til:-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...