Gå til innhold

Downs

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det mange av dere som vet at dere venter barn med Downs?

Jeg lurer på om de fleste tilfellene oppdages før fødsel, eller om det først er synlig etter barnet blir født?

Hvis noen av dere har fått barn med Downs, er det noe spesielt man kan merke det på i svangerskapet?

Jeg har dessverre en veldig stor redsel for dette.. Vet jo at det ikke er det verste som kan skje, men klarer ikke slutte å tenke på det...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mener å ha hørt at man kan se det på tidlig UL, i uke 12-13 eller noe sånt? Noe med formen på hodet, eller noe? Men vet ikke sikkert om dette stemmer, lenge siden jeg hørte det...

Skrevet

hm,det har streifet meg også..hva hvis ...

i uke 12 kan man ta en ul da er det visstnok lett å se på nakken om det er downs osv.. senere ved ordinær ul er det ikke like lett å oppdage og man må ta f.vannsprøve så det er jo ikke noe sikker måte å vite dette på utfra fks bevegelsesmønster eller noe..

Men jeg syns ikek du skal engste deg for foster med down har også ofte feil på hjerte og hjerne,lurer på om ikke det var andre ting som også kunen være feil med å det er sånne ting jeg tror de kan se på ul.. så om man har vært der å fått beskjed om at alt ser bra ut og fosteret virker friskt så er jo sjangsen liten..

er nok sikkert noen som har fått den beskjeden og fått en barn med downs men ytterst sjeldent vil jeg tro!

Skrevet

man kan finne d ut i uke 12-13 på UL,men d e pga væskeansamlig i nakken.. å om d e d så blir d tatt fostervannprøve.. men oom man ikke har mistanke om d så blir d ikke tatt UL i uke 12-13 å da ser man d ikke før babyen kommer..men man merker ikke noe spes i svangerskapet..har du downs i familie?e du over 35 år?

Skrevet

De ser på nakkefolder på tidlig UL. Lettest i uke 10-12, men de sjeker dette ved uke 17-19 også. Pga at det er lettere å se i uke 10-12 så vurderer de å flytte UL frem til 10-12. Dette var noe jordmora mi sa. Hu var veldig bekymra pga dersom UL blir så tidlig så kan en ennå ta selvbestemt abort (hun ble bekymret for kjønnsbestemmelser ol... At noen skulle ta abort dersom det f.eks ikke var en gutt) Dette høres skummelt ut spør du meg!

Skrevet

Hei

Jeg bor i danmark og her får alle gravide tilbud om det som heter nakkefoldscanning for å regne ut risikoen for at barnet blir født med down syndrom.

Man er nødt til å ta en double test i uke 11-12 (mener jeg det var) og en scanning i uke 13 hvor de da måler nakkefolden til fosteret. Risikoen blir så regnet ut i et program som tar høyde for størrelsen på nakkefolden, resultatene fra blodprøven samt morens alder. Får du påvist en høy risiko får du et tilbud om fostervann- eller morkakeprøve for et mer konkret svar.

Håper dette ikke ble for rotete.

Skrevet

Jeg har ikke downs i familien, og de oppdaget ingenting galt på ultralyd.

Jeg er 28 uker på vei nå, og var på ordinær UL i uke 16.. Er alt stort nok til at de kunne se det da tro?

Ble ikke bedt om å komme tilbake ihvertfall..

Jeg er 28 år, så er ikke i faresonen mht alder..

Er bare livredd for at babyen skal ha Downs....

Skrevet

Barn med downs er veldig rolige i magen, så hvis du kjenner masse liv skal det ikke være noe særlig sannsynlighet for det. legen min kommenterte det en gang vi hørte etter hjertelyd og hun baset rundt så det syntes på magen og var vanskelig å få tak i at her var det ihvertfall ingen fare for noe sånt!

Skrevet

Min kan variere veldig.. Er stort sett ganske rolig, men i helga har han/hun vært VELDIG aktiv.. Går litt i bølger.. Egentlig ganske rolig til vanlig... Huff...

Skrevet

Men hvorfor skal vi flytte UL til en uke man kan oppdage downs? Er det for at man skal ta abort i så fall? For et forferdelig valg! Best å ikke måtte ta det, syns jeg. Jeg ville ikke tatt det uansett da, men jeg kan forestille meg de vanskelige diskusjonene rundtom i de norske hjem! :-/

Sykt hvis man kan ta abort pga downs, mens man ikke kan teste befruktede egg for langt alvorligere, arvelige sykdommer.

Skrevet

Hei alle vordende mødre - hva er dere redde for...?

Jeg er 36, venter mitt andre barn, og har overhodet ingen angst for å få et barn med downs. Ingen ønsker seg det, neivel, men det finnes utrolig mange lyspunkter knyttet til et slikt barn :-) Jeg har selv vokst opp med en bror med Downs, og han klarer seg kjempefint. Han er nå en kjempefin gudfar for min datter, og hun ser virkelig opp til onkel gudfaren sin :-)

Jeg har gjennom oppveksten lært mye om å ta vare på andre, og å kjempe for rettferdighet, og det har gjort meg til en veldig sterk person som voksen. Jeg får stadig hyggelige tilbakemeldinger fra venner og kolleger på disse områdene, og jeg vet at jeg kan knytte det direkte til oppveksten i en stor søskenflokk hvorav ett barn med downs. La det også være sagt at våre foreldre aldri gjorde forskjell på oss som barn, dvs. at han med Downs ikke fikk lov til mer enn oss andre, og han fikk lov til å prøve seg på akkurat de samme tingene som oss. Han lærte etter hvert at det ikke var alt han kunne gjøre, som vi kunne - men jammen er det mange ting han kan som ikke vi har peil på!! Tro det eller ei!

Nei jenter, det er intet å frykte. Kanskje reaksjonene fra omverdenen - folk tenker seg ikke om - men det er absolutt til å leve med barn med Downs.

Og til dere som fortsatt lurer. De fleste tilfeller av Downs kan oppdages på et tidlig stadium, ca uke 12, ved at man ser det på nakken. Dette er vanskeligere å se på ordinær ultralyd i uke 18, men det vil som regel være svært tydelig straks man har født.

Gled dere over svangerskapet. Et barn med Downs kan gi et sjokk med det samme, men vit at det også gir mye glede. Og i dag finnes massevis av flotte foreninger man kan melde seg inn i, hvor man kan få støtte og inspirasjon fra andre familier i samme situasjon.

Lykke til! Stor klem :-)

Skrevet

Takk for det.. :-) Men, det hjelper dessverre ikke... Er ikke det at jeg mener folk med Downs er farlige eller noe.. Er bare LIVREDD for at MIN baby skal få det..

Selvfølgelig gjør man det beste ut av situasjonen hvis det skulle oppstå, men er så redd for å havne der...

Skrevet

Barn med downs er som regel rolige i magen. En ekstra nakkefold kan ses ved UL rundt uke 12. I tillegg har de med downs soregel korte "lemmer" slik at lengde på armer og ben gjerne ikke samsvarer med resten av kroppen. Dette KAN obsereveres ved vanlig rutineul. Men det trenger ikke å være noe forskjell der på et så tidlig stadie. Mange barn med downs som blir fanget opp senere i graviditeten kommer utifra vekstavvik. I tillegg til hjertefeil og sånne ting som kan sees på UL.

Personlig kjenner jeg en som gikk gjennom et helt normalt svangerskap hvor det ble oppdaget Downs på bakgrunn av en bilyd på hjertet da barnet skulle sjekkes av lege før de reiste hjem fra sykehuset. De generelle "downstrekkene" sees gjerne ikke når babyene er nyfødte.

Skrevet

Når dere sier at babyer med downs er roligere i magen.. Hva mener dere med rolig? Jeg kjenner min baby hver dag og kan se det godt utenpå magen på kvelden.. Ellers er den stort sett gansje rolig av seg.. Men, er det sånn at babyer med downs nesten ikke kjennes daglig?

Skrevet

ei jeg kjenner fikk en datter med downs. hun visste ikke noe før etter fødselen. hun var da 20 år gammel. men det har gått veldig bra de da=) jenta er 1 1/2 år gammel, og de er nok like glade i henne, som de ville vært i ett "friskt" barn=)

Skrevet

Downsbarn er skjønne! Det å få et barn med downs er ikke det verste som kan skje.

Skrevet

Hei!

Du ska ikkje va redd for at den lille har downs, det bi bare så tungt for dæ å gå gravid da!

E sjøl 22, sambo e onkel te ei me downs, men ingenting vistes på første ul og ingenting på 3d ul heller, så vi får en frisk pjokk vi:) Downs e ikkje en arveli sykdom, men en genetisk sykdom. Så selvom min sambo e onkel te ei, så e det like stor mulighet for at det e faren hennes igjen at problemet ligg, va iallefall dt både lege og jm sa:)

Skrevet

Det blir nevnt her at barn med downs også har vekstavvik. Avvik i minus da, eller i pluss? Er barnet ofte større eller mindre enn normalt i graviditeten da?

Skrevet

Barn med downs er gjerne mindre enn normalen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...