Gå til innhold

Barn under studietiden?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har fått barn mens de studerer? hvordan syntes dere det var å komme tilbake til studiene? Mye stress? Er det noen som vet om man kan ta noen eksamer selv om man har permisjon, tenker spesielt på sykepleiestudiet da? Og når dere gikk ut i permisjon, gikk dere ut før skolestart eller midt i semestret?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg fikk da jeg var halvveis i siste året på sykepleien. Jeg gjorde ferdig høstsemesteret. Hvis du skal starte på høstsemesteret og får baby en mnd eller 2 etter skolestart er det kanskje lurt å søke om å få ta permisjon litt tidligere. Det spørs litt på hvilke eksamener det er du skal ta under permisjon,jeg kjenner noen som fikk lov å ta visse eksamener. Noen eksamener står det som kriterie at du har fullført og godkjent bestemte ting.

Det var ikke mye stress å komme tilbake,men det var litt kjipt å komme i nytt kull og ikke kjenne noen der.

Skrevet

Fikk barn i oktober siste året på studiet mitt (lærer). Jeg hadde valgt fag som jeg kunne ta eksamen i uten å måtte møte opp til forelesninger (var noen fag det ikke var obligatorisk). Klarte såvidt å stå til eksamen 1,5 mnd etter fødsel, men eksamenen til våren fikk jeg faktisk A på:) (har kun fått en A tidligere i studiet!). Skulle egentlig hatt enda en eksamen i samme periode som den 1,5 mnd etter fødsel, men den droppa jeg og tok et år etterpå i stedet (til jul nå). Fikk fast jobb uansett så det spilte ingen rolle;) Tror det kommer mye an på studiet ditt om du kan ta eksamner når du har permisjon (fordi det kommer an på om du MÅ møte til et visst antall forelesninger etc). Jeg kunne ikke gjennomført det om jeg måtte møtt opp til undervisning og hatt poden med. Det var ikke han rolig nok til! Men slik det var for meg så gikk det helt fint, og jeg er fornøyd med valget jeg tok ang å få barn i studietida. Men vær klar over at ikke alle barn sover så mye som man (les: jeg) tror på dagtid, så man får ikke lest mer enn før man får barn! Undersøk litt hvordan det er i forhold til oppmøteplikt..men å ta eksamen når man har permisjon er lovlig, både fra skoler og lånekassas side..

Skrevet

Hei!

Hører ikke helt til her da jenta mi bare er 9 mnd, men svarer likevel.

Jeg fikk Heidi 22. april. Altså 2. året av min Bachelorgrad i markedsføring på BI.

Hun kom rett før eksamensperioden startet, så det var litt dumt. Jeg klarte å ta 2 av 5 eksamener, men mer klarte jeg ikke med ei jente på 2-3 uker. De eksamene jeg tok, tok jeg i permisjonstiden, så det går.

Jeg var hjemme med Heidi fra hun ble født, (gikk i forelesningene til og med dagen før hun kom selv om jeg hadde permisjon) og til 15 august de siste året mitt startet. Da tok sambo permisjon. Så fra august har jeg gått fulltid på skolen som jeg alltid har gjot. Har vært der hele dager hver dag. Har aldri fått så gode karakterere som jeg fikk forrige semester, og det har noe å si med at man blir mer strukruret og bruker tiden bedre. Var som nevnt på skolen hver dag, men gikk alltid hjem kl 15 el 16, og har faktisk ikke brukt en eneste kveld eller helg på studier, det gjelder å være strukturert og gå på skolen og lese selv om man ikke har forelesning.

Jeg synes det iallefall har gått kjempefint og er veldig fornøyd med at jeg har tatt en bachelorgrad og fått barn samtidig. Jeg regner med å ta opp iallefall 2 eksamener denne vårem, og da mangler det bare en som jeg tar til høsten igjen. Har jo fulgt alle forelesningene, så skal bare litt oppfriskning.

Jeg vil absolutt annbefale dette hvis du har en kjæreste/sambo som har mulighet og lyst til å ta det merste av permisjonstiden.

Skrevet

Jeg har en gutt på 15 måneder som jeg fikk da jeg var ferdig med 2. året av en bachelorgrad i barnevern. Jeg var hjemme et studieår i permisjon med fullt stipend fra Lånekassen (alt blir gjort om til stipend i stedet for lån). Nå er jeg tilbake og tar 3.året. Det har fungert helt fint. Jeg må innrømme at jeg ikke var spesielt motivert til å begynne på studiene igjen, men nå som jeg kun har et halvt år igjen, er motivasjonen på topp! Ei i klassen er i permisjon, men hun tar de eksamnene hun kan og orker. Dette bør du kanskje diskutere med fakultetet ditt på forhånd og avklare hva som gjelder der du studerer. Snakk med studieveileder eller sosialrådgiver. Jeg fikk mange nyttige tips fra sosialrådgiver (en du kan snakke med anonymt og alt og ingenting). Jeg kjenner mange som har gått ut i permisjon midt i semesteret, men det lønner seg vel kanskje å bli ferdig med et semester om gangen? F.eks. høst eller vår? Lykke til :-)

Skrevet

Ja, fikk barn i studietiden. Gikk kjempefint,rakk ikke alle eksamnene, men tok dem igjen etter 11 mnd. Måtte inn i ny gruppe jeg også, men det gikk også bra. Kjekt å være studentmamma, er litt mer fleksibel enn en i fast jobb :-)

Gode støtteordninger også.

Skrevet

jeg fikk barn på begynnelsen av sommerferien og gikk tilbake igjen til skolen på høsten (2005). det har gått helt fint, men har vært og er veldig slitsomt. man må være mye flinkere til å lese jevnt, du får ikke brukt skippertakmetoden. dette er jo forsåvidt en fordel, men det kan være vanskelig å arbeide inn nye studievaner hvis ikke du er så heldig å ha perfekte fra før.

man klarer alt man er innstilt på!!

og husk: lett å få barnehageplass.

må bare si en ting til slutt: det kommer jo litt an på om du har flaks eller ikke. f eks om man blir mye dårlig eller er i fin form hele graviditeten. det er ikke alt man kan planlegge.

Skrevet

Hei!

Jeg fikk barn halvveis i sykepleiestudiet. Hadde termin i mars, tok delvis permisjon fra og med januar. Det vil si at jeg hadde permisjon fra praksis, men at jeg tok mappeeksamen som "vanlig" den våren.

Det gikk kjempegreit. Og ikke minst, da jeg begynte igjen et år etter, hadde jeg bare praksis. Eksamen var jo unnagjort for det semesteret. Sånn sett var det veldig lite stress, har gått overraskende bra.

De var veldig greie på skolen, ingen problemer med å få tilrettelagt.

Eneste som var litt kjipt var å komme inn i et nytt kull, som hun andre her sa. Man blir jo alltid kjent, men blir ikke helt det samme som dem man startet med. Men det er jo en bagatell, man har jo fått et barn:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...