Gå til innhold

lukket fontanelle?

Anbefalte innlegg

Skrevet

kjenner ikke fontanellen lenger på gutten vår, er nå 8 mnd men har ikke kjent den på en stund. før kjente jeg den alltid og var alltid lett innsunken som er normalt. Føler den er forbeinet, har alltid ligget på nedre normalgrense på hodeomkrets på percentilskjema, men jeg har veldig lite hode selv;) hodeomkrets ved fødsel var 32 cm. Vet den normalt lukker seg ved 18 mnd, men normalvariasjoner fra 9-12 mnd og helt opp til 3 år. Noen med lignende erfaringer? Er litt redd for å være hysterisk mor som ringer helsestasjonen og så kjenner de den med en gang...

Fortsetter under...

Skrevet

skjønner deg godt hvis du ringer!!!

er man bekymret er det vel bedre å ringe og ta en sjekk is tedet for å gå kanskje noen mnd til før du får svar??! det er derfor man har de!!

Skrevet

jo takk skal ta en telefon:)

Skrevet

Er det farlig om fantanellen er grodd sammen?

Pjokken hadde veldig liten fontanelle når han ble født og nå er den omtrent grodd sammen.. Men han har ikke noe lite hode (!) hverken nå eller da han ble født, 38 cm ved fødsel og 47 cm nå, 10 måneder gammel.

Men er dette noe å bekymre seg over?

Skrevet

Barnelegen på hs her hos oss sa til meg på 6 ukerskontrollen at det den kunne gro sammen alt fra 3mnd til over 1år. Så det du beskriver høres ikke så unormalt ut.

Skrevet

kan være farlig hvis den lukker seg for tidlig. hjernen får ikke plass til å utvikle seg normalt !!

Annonse

Skrevet

Ja vel. dette var nytt for meg. jeg skal høre på hs til onsdagen for da skal vi på 5mnd kontroll.

Skrevet

Hei hei. Min gutt ble født med begge fontanellene lukket. Legen på HS sendte oss til ullevål sykehus der de tok en CT av hode hans. Det er ikke farlig om fontanellene er lukket, men om suturene gror sammen. Det er da hjernen kan få for liten plass når den vokser. Hos gutten vår var ikke suturene grodd sammen, men vi var til måling av hodetomkretsen til han var 6 mnd. Da sa legen at nå var det ikke noe å uroe seg over for det er vanlig at fontanellene gror igjen fra 6- 18 mnd alder. Så ikke uro deg. Hodet vokser selv om fontanellene er lukket:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...