Gå til innhold

September: Hvor langt er barna våre kommet i utvikling?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Uhm...

- Går som en helt og forsøker og løpe litt, men det går ikke helt bra. Rekker ikke se seg for når man løper så da blir leker og teppekanter ganske fatale.

- Har ikke så mange ord, men skjønner det vi sier til ham. Han sier "da" (ja), "nei", "bø", "to"(tomt, når maten er spist opp), "dæ"(der), "ha", "bæ", "vovvov", "mamma", "pappa", "dadda", "to, te!"(1,2,3), "akk"(takk). Men han går på badet når jeg sier vi skal skifte bleie, går på soverommet når jeg sier vi skal lalle. Er en fin budbringer. Gi til pappa, sett på bordet, legg på plass.

- Skal spise selv, men skjønner ikke helt hvordan skjeen fungerer. Ender vanligvis opp med at han spiser med fingrene. Blir litt gris når det er yoghurt.

- Trasser til mamma, men er en engel i barnehagen.

Det var det jeg kom på nå. :)

Hmmm... *tenke*

-Sier æsj, bæsj, ko (sko), der, uff, bæ, vovv vovv, gakk gakk, ja, nei, pappa, mamma, ysj (lys) mer og nam.... det var det jeg kom på i farten.

-Kjempeflink å gå, også opp trappen til 2 etasje

-Spise selv. Grøt og middag må vi ha 2 skjeer, en til han og en som jeg kan mate med. ellers blir vi aldri ferdi! Han spiser veldig mye i løpet av en dag. Spiser 2-3 skiver til frokost. En dag var det 4!!!!

-Han er bare kjempe sosial!! Folk blir nesten litt skremt over hvor tillitsfull han er. Jo flere jo bedre tenker vel han! :-)

Han hater å bli vasket i ansiktet. Bytte bæsjebleie er ikke kult heller! Da kan han ikke stå å leke samtidig!

Det var det...

- Går , løper, går opp og ned trappene, klatrer opp på stoler, og videre opp på bordet..

- sier: mo (mor) eller mamma (hvis hun er sint), fa (far) momo (mormor), akk(takk),se,ja,nei,ma (mer),ade(hade),ak ak (gak gak), ina (nina (og peker gjerne på seg selv med det samme)....Ikke så mange ord her heller, men hun forstår alt vi sier. eks: Hun hadde sølet på bordet og faren spurte om hun skulle være med ham å tørke av bordet i stuen. Da gikk hun inn på kjøkkenet og åpnet kjøkkenskapet og tok ut 2 tørkefiller. (da ble vi litt overrasket kan man si)

Og så har jeg en episode til som jeg bare må fortelle:-) Hun stod i stuen og jeg så at hun prøvde å bæsje, men tydeligvis så fikk hun det ikke til.. Hard mage eller noe for det virket som om hun hadde vondt. Så jeg sier til faren.. Off stakkar hun har vondt i magen. Kanskje jeg skal gi henne en youghert, for det skal jo regulere magen.. Da tar hun tak i fingeren min og drar meg med ut på kjøkkenet og bort til kjøleskapet. Jeg åpner opp og hun tar ut yougherten selv.. Spiser opp ett beger og sier ma ma etterpå (mer mer).. Og jammen meg spiser hun ikke ett til.. Så går det 5 -10 minutter, så får hun den gode bleien..tydeligvi så forstod hun at youghert var det som skulle til..

- tar på skoene selv (ikke borrelåsen da men trør oppi støvelettene). Tar på luen selv

- Gjør seg forstått på sin måte. Eks tar tak i hånden min, drar, snur seg og vinker til dem vi er på besøk hos når hun vil at vi skal gå.:-)

- spiser med skje selv (må jo hjelpe litt innimellom da, så ikke maten blir helt kald). Drikker av vanlig glass (selvfølgelig så skjer det noen uhell, men hun vil helst drikke av glass)

- stortrives i barnehagen som ikke har avdelinger, så der er det barn fra 0 -6 år.

Ja det var det jeg kom på nå.. Det er iallefall en veldig kjekk tid nå... så mye småting de lærer seg for tiden..

-går og løper

-åpner dører

-sier ikke veldig mye, men forstår det meste. Sier: mamma, pappa, ba (baby), fafa (farfar), dæ, se, namnam, me(mer), dusje, vovvov, takto(traktor), aua(når noe er vondt), o(opp), ned, pipipp, gakk-gakk....

Om vi sier: hent det eller det, så henter han det. Om vi spør om han er sulten så løper han inn på kjøkkenet og åpner kjøleskapet. Tar tak i fingeren vår og drar oss med om det er noe han vil.

-klatrer opp på stoler og bord

-spiser all mat selv med skje eller helst gaffel. Vil også smøre brødskiva selv, men det går heller dårlig foreløpig

-går opp og ned trappa, vil ikke krabbe lenger

-vasker seg selv med klut, nese fot og tissemann.... (mamma vasker først da ellers hadde det blitt litt av en kattevask)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...