Gå til innhold

November: hva gjør deres barn.... (utviklig)


Gjest

Anbefalte innlegg

Mie Sofie smiler og snakker.. øver på å få de høye lyden uten helt å lykke salltid.

hun smiler ganske mye, men føler hun er litt sparsom på smilene enda.. og gurgler masse.... morsomt å følge med... hun snakker ikke hele dagen heller da.. mest om morgnen egentlig.... hun var godt i gang med det, mens så ble hun kjempe forkjølet og hadde nok veldig vondt i halsen for da vardet nesten to uker hun bare så vidt sa noe, men nå er dte på vei tilbake! gleder meg til det kommer enda mer....

 

hun er veldig sterk da, vi opp å sitte hele tiden og det er ikke lenge til hun klarer å sette seg opp fra 45graders vinkel helt selv... og er en reser til å ligge på magen....

 

jo dette lurer jeg litt på, snur barna dere hodet etter lyd? jeg vet at hun hører, og ligger hun med hodet til siden og babygymmen begynne rå spille så snur hun hodet for å se på den, men om hun sitter å ser rett frem og vi snakker/lager lyd mpt øret hennes på en av siden så snur hun seg ikke mot oss... men det skal de kanksje ikke klare enda?

 

forresten så er tennene nede på vei opp, men det har holdt på snart en mnd da.. håper det snart bryter igjennom, for hun er så sur pga det i perioder... i tillegg til vanlig suttring:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Min gutt gjør nesten akkurat det samme. Er så artig, for det kommer nye lyder og skjer nye ting hver dag! :) Han smiler kjempe masse, prater masse, men bare noen ganger i løpet av dagen. Han bruker også hendene sine veldig nå, har så vidt klart å holde i en lekeo ta den i munnen. Vil helst sitte, og drar seg opp hvis han ligger for langt ned. Holder hodet selv nå. og er kjempe krøn! Men mamma må jo holde litt for det..

Kommer tennene så tidlig? Er det derfoe de sikler så masse?

Sønnen min snur seg veldig etter lyder, men det der er veldig forskjellig.

Min baby er født på samme dag som din!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eir har virkelig oppdaget at hun har en stemme. Her er ingen søt forsiktig babling nei, her skal det ropes! Høres ut som en katt av og til med sånne mrjaurr-lyder. Veldig morsomt å høre på da, men kan bli litt slitsomt i lengden. Hun smiler også masse og som hos dere er det mest moro på formiddagen. På ettermiddagen har koseropingen gått over til "ajajajajaj" og de høres ut som om hun er helt fortvilt over valg av foreldre :)

Prøver også å sette seg opp når hun sitte/ligger i fanget. Holder hodet høyt når hun er i humør til det på magen.

Snur seg etter de lydene hun vil har jeg følelsen av, men tror hun fortsatt har litt problemer med å finne ut hvor de fleste lyder kommer fra.

Har fått en "marihønebok" fra go'boken og hun følger faktisk med når vi leser og ser i den. Klarer nesten å ta i leker å ta dem til munnen, men ikke helt ennå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår gutt er født 7.nov!

Han prater kjempe masse, men nå har det mer gått over til at han prøver å få ut noen andre lyder.. Ser på hele han at han prøver å få det ut, men ikke alltid det går.. hehe.. Han smiler masse, og smiler til alle han ser.. Ler gjør han også, skikkelig god latter :)

Han er også veldig sterk, og vil sitte akkurat som deres :) Vil ikke ligge når han er på fanget, da skal han sitte eller stå.. Men kan fint ligge på gulvet for å leke.. Han holder hodet kjempegodt og lenge når han ligger på magen, men det er ikke det beste han vet..

Han klarer også å gripe etter lekene, og holde de en liten stund før det blir for tungt.. Han har blitt en racer til å ta ut sutten og holde den i hånda og titte på den :)

 

Han sikler kjempemasse, men ser ingen antydninger til tenner foreløpig :)

 

Han snur seg etter lyder når han vil ja :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår jente er født 21.nov!

Hun er veldig våken og med, smiler masse og snur seg på siden hvis vi legger henne på ryggen.Prater masse, det har kommet i løpet av de siste dagene. Men dette med å le og ville sitte har vi ikke sett noe til enda... er dette noe som har kommet i løpet av de siste to ukene med deres?? Gleder meg til hun begynner med det:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minien vår er så fascinert av hendene sine. Hun kan så vidt berøre leker foran seg, men helst med knyttet neve. Da slår hun frenetisk for å få lyd... Men det morsomst er når hun holder begge hendene knyttet foran ansiktet og stirrer forskrekket på disse to greiene. Hun er så søt....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Celina (født 30.11) smiler, ler (ikke 100%,) og pludrer mye, roper hvis hun kjeder seg, stemmen er høy og skarp, nesten litt katteaktig som noen nevnte på her *ler* Hun shower mye, og jeg har vært døden nær av latter til tider.;)

Ligge vil hun ikke, skal opp å sitte.

hodet har hun vært stødig med i nesten en mnd, men først igår løftet hun hodet og overkroppen mens hun lå på magen, og holdt det der lenge.

Hun snur seg etter lyder, og ser lenge etter oss når vi har flyttet på oss/gått et annet sted.

Hun elsker at jeg synger og spiller musikk for henne, da smiler hun fra øre til øre og "synger" med. Herlig:)

Sikler masse, og har ikke helt skjønt at spyttet kan svelges tror jeg, så hun spytter det ut.. hehe.

Så spiser hun opp hele neven sin, og er veldig opptatt av hendene sine.

Kommer de for nær ansiktet sjeler hun, morsomt.

Har en bitering med en smilende sol på, og den smiler hun tilbake til. Og mamma smelter... nok en gang:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jenny, snakker masse, smiler masse og ler masse.. Har såvidt begynt å godta å ligge på magen igjen.. Liker å ligge under babygym å kikke og slå til figurene..Hun spiser på hendene sine og utforsker de:) Også er hun veldig sterk i beina og elsker å stå..helst stå sånn at vi bare holder henne i hendene, men det er ikke bra for den lille kroppen i lengden, så dette gjør vi ikke så mye.. Hun liker å sitte og følge med..nekter å sitte innovervendt i babybjørn..da ser vi jo ikke noe da jo!! Også prøver hun for harde livet å sette seg opp når hun ligger på rygg, gjør sånne "crunches". Jo! også klarer hun å komme seg over på høyre side.

 

....Og hvis man legger godvilja til så kan hun si: ja,hei og bukse..hehe ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, høres kjent ut:) så gøy å lese om småttisene, de er så herlige!!

Vesla vår er født 24.11, er bl.a en skikkelig morgenfugl! Ligger og grynter og klager litt til å begynne med, men så fort hun får opp øynene og får øye på mamman sin, lyser hun opp og gliser! Utrolig bra start på dagen..:D da kan vi snakke sammen lenge, hun blir skikkelig oppspilt, armer og ben går i propellfart! Av og til kommer det skikkelig høye lyder, da blir hun litt overaska sjøl, hehe.. Koser oss på stellebordet, smiler og ler. Og så disse "kattelydene" ja, hehe.. Når hun har smokken i munnen snakker hun og lager morsomme lyder, jeg smelter og ler meg ihjel:) babygym er gøy, slår til lekene og blir riktig så begeistret. Holder hodet oppe ganske lenge av gangen når hun ligger på magen og spiser på hendene ja. Elsker å sitte på fanget, da har hun full oversikt.

Nå går det vel fort framover, før vi vet ordet av det stabber de bortover gulvet!:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morsmomt å se at babyene er såpass like i utvikling!

Tirill er født 24.11. Hun smiler med en gang hun får øye på oss og pludrer i vei. Latteren sitter ikke helt løst enda, men det kommer noen lyder =)

Hun elsker¨å ligge i vippestolen og studere oss. Kan ligge en liten stund under babygymen (har begynt å slå etyter tingene) eller spilledåsen (Musikk + bevegelse), men roper fort etter selskap. Hun sover veldig mye, både dag og natt. Og er hun først våken skal hun ha selskap hele tiden. Hodet holder hun nokså godt selv nå. Har egentlig vært sterk i hodet hele tiden. Men å ligge på magen er pyton. Skriker helt til jeg snur henne igjen.

Synes tiden går ufattelig fort. Har nesten glemt at storebror på 2 var så liten. Er en fantastisk tid!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min også smiler om morran når han ser meg, kjempeglis pluss veiving med armer og bein! Han elsker babygymen og slår vilt rundt seg, og tar pauser for å studere de greiene som henger. Han elsker tv også. Han har ikke begynt å le sån hahaha, men han gliser bredt og gjør en lyd, så det er vel nesten.

 

Han er innimellom ganske snakkesalig, han sier mmmmmmm, aaaaaaa, aaauuuuuuuuuuu, wæwæwæ og så kan han skarre-r: aRRRRRRRRRRRRøø.

 

Han snur seg etter lyd hvis den er interessant nok, og det er ikke bestandig. Har ikke lagt merke til om han gjør forskjell på stemmer og lyder.

 

Han sikler en del nå, men jeg trodde det var alt for tidlig for tenner enda. Han har også vært unormalt gretten de siste dagene, så det hadde ikke gjort noe om det var en tann på lur, da er det liksom ikke noe å lure på.

 

Han er ganske sterk i nakken også, liker godt å ligge på magen, men etter en stund blir det for slitsomt og da sier han i fra at det er nok. Gleder meg til flere lyder og snuing som jeg tror er neste punkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så geiper vi til hverandre da, det er skikkelig gøy:) ser på mamma med stoore øyne og stikker tunga forsiktig ut, hihi!:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gullet mitt er også alltid blid når han våkner (etter å ha sjekket at jeg er der vel og merke), da smiler han og pludrer. Også koser han seg ganske lenge i babygymmen, spreller vilt, veiver med armene og lager skjønne lyder :) Han studerer lekene og slår borti de, men det er nok ikke helt bevisst.

Han elsker oppmerksomhet, og skal helst ha det hele tiden. Det er ikke nok med bare prating - her kreves blikkontakt!

Han snur hodet etter oss når vi går forbi, og av og til etter lyd.

Når vi holder han, skal han helst sitte eller prøve å stå, men han koser seg også når han ligger på ryggen i sofaen så lenge vi prater og ser på han. Han kan ikke holde hodet selv enda.

Han elsker å bli "tegnet" i ansiktet og kilt på munnen.

Sikler masse og suger på hendene, og i det siste også tommelen.

Han blir som regel fort lei av å ligge på magen, han løfter hodet høyt og holder det lenge, så begynner han og sutte på hånda, og etter litt blir det sutring.

Han er veldig glad i å studere ansikter, og smiler stort til alle som prater til ham med babystemme :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Maren smiler, ler og prater masse, og som flere andre sier så er det mest på morgenen og formiddagen. Ho kan ligge i senga i opptil en time på morgenen og bare prate med seg selv. Det er veldig godt for en mamma som trenger en sakte oppvåkning... Ho sier "aaa iii eee din din nei nei brr brr" (ihvertfall det det høres ut som...)

 

Ho har oppdaga hendene sine den siste tida og prøver å putte begge to inn i munnen samtidig, alt anna skal inn i munnen også, men ho klarer ikke å ta tak i noe ennå egentlig. Ho har ei sånn mjuk bok med knitrepapir inni som er veldig fin å dytte inn i munnen pluss noen rangler og figurer som ho veiver borti når vi henger de i babygymen.

 

Ho er ikke så veldig tålmodig da, vil ikke ligge alene lenger enn noen minutter, max en halvtime hvis vi er riktig heldig, så vi må bære masse. Og da skal ho sitte, ikke ligge i armene. Ligge er bare grusomt, så vi må gå rundt og snakke om alt vi ser, kikke ut av vinduet er populært.

 

Ho løfter hodet veldig høyt og fint når ho liger på magen, det er så søtt å se på at ho konsentrerer seg så veldig, men av og til er det ikke snakk om å prøve engang.

 

Men ho tisser og bæsjer på potta da... he he. Selvfølgelig gjør ho det også i bleia, men når vi setter ho på potta så kommer det nesten alltid noe ut (og da sparer vi bleier...) Det var kiropraktoren vår som sa at når de blir holdt i den posisjonen (sittende på huk) så trigger det noen nervesignaler som gjør at de slapper av i rompa og slipper ut det som måtte være der. Så siden snuppa har litt problemer med mageknip, og ikke er så flink til å rape og prompe av seg selv, så bruker vi det trikset for å få ut ting.

 

Ho sikler også masse og klør i tenna, men det kan de visst gjøre i måneder før det kommer noen tenner...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Ble litt intressert i det med at dere bruker å ha jenta på potte. Det hørtes lurt ut. :) Hvor stor potte bruker dere? Får man kjøpt sånne små babypotter? Dere må vel kanskje holde henne imens hun sitter der? Kunne ha tenkt meg til å prøve det selv, jenta vår sliter også litt med å få ut luft og slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har kjøpt en helt vanlig potte som vi kan fortsette å bruke når ho blir eldre. Den er jo altfor stor for ho nå, men vi holder ho over den og støtter ho godt. Ho er veldig blid og lager masse lyder når ho sitter der :-) Du kan jo prøve å holde ho over vasken først, med føttene på kanten, sånn at ho står på huk på en måte, og se om det kommer ut noe. Det høres kanskje litt ekkelt ut, men det er jo så tyntflytende og vi vasker vasken godt etterpå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hørtes veldig lurt ut. =) Da vet jeg hva jeg skal gjøre i mårra. Hun har nemlig ikke bæsja på 6 dager. Syns det er litt lenge selv om morsmelk unger aldri får forstoppelse. (sies det) ;). Takk for tipset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...