Gå til innhold

Hva om mor legger for lite på seg???

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det flere her som var slanke/tynne/undervektige i utgangspunktet og har lagt lite på seg? Jeg har lest at vekten gjennomsnittlig øker med mellom 10 og 16 kilo i svangerskapet, men hvis mor er undervektig før hun blir gravid, bør hun legge på seg mer. Nå er jeg 30 uker på vei og har lagt på meg ca 6 kg. Før jeg ble gravid var jeg 59 kg. Er 170 cm høy. Er det flere som meg? Er det en ulempe for meg eller barnet at jeg ikke har lagt mer på meg? Det kan faktisk være et problem for noen den veien også, og det er ikke fint å være for tynn heller! Jordmor har kommentert at jeg ikke har lagt på meg så mye. Jeg vet liksom ikke helt hva som er vanlig...

Vil helst være...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg var 64 kg sist jeg ble gravid,og la på meg 4 kg tilsammen,

endte da opp på 68 kg i uke 40/41. (er 175 cm)

Legen syns det var liten vektøkning i svangerskapet,men gjorde ikke noe med det.. Jenta mi var 3150gr og 47 cm.(en uke over termin)

Helt normal..

Denne gangen hadde jeg mer å gå på,var 74 kg før graviditeten,

og gikk ned 7 kg,til 67kg,så snudde vekta sakte men sikkert

og nå er jeg 71 kg.

Altså minus 3 kg fra startvekta..

Jeg er i uke 26.

Ikke alle legger på seg 10-16kg.

Du får sikkert beskjed fra legen viss det er "krise"..

Barnet får næring før deg,så uansett er det bare din kropp det går ut over.

Lykke til videre:-)

Skrevet

Har en venninne som har omtrent samme mål som deg og har lagt på seg fem-seks kilo i begge sine svangerskap - har fått flottte unger med helt normal fødselsvekt. Sørg for at det du spiser er næringsrikt og at du får de vitaminer og mineraler du trenger, så går det sikkert helt fint! Selv har jeg litt mer "å gå på" i utgangspunktet, men har ikke lagt på meg mer enn 8 kg i hvert av mine to svangerskap - første gang gikk jeg ned masse rett etter fødselen, og da var det litt slitsomt å ikke ha noen reserver (hvis du skjønner hva jeg mener), men denne gangen ser det ut til at jeg ikke mister på langt nær så mye med en gang, i alle fall.

Kos deg med magen!

Skrevet

barnet tar til seg den næringen det trenger, men det kan gå utover deg etter fødsel siden du ikke har så mye å gå på... Men det går HELT sikkert bra:-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...