Gå til innhold

Hvilke navn er finest?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Annonse

Susanne! Men bare dere vet hva dere bør velge :)

Valg av navn er en vanskelig sak. Det skal være pent, men helst ikke for vanlig eller for populært (Jonas og Thea utgår for oss :-)). Det skal helst være et navn som ikke beskriver hvilket sosialt lag man tilhører (eller ønsker å tilhøre - det siste er litt fjollete). Det skal være lett å uttale riktig, gi en indikasjon om kjønn og være et navn man slipper å bli ertet for.

Veldig vanskelig ja ;-/

Apropos sosiale lag: Er egentlig ikke helt enig at det er galt å velge navn etter hvilket sosialt lag man tilhører.

De fleste av oss har vel gått på skole med bøller - og av en eller annen grunn het alle disse: Remi, Roger, Ronny, Jonny, Jon-Andre, Joakin-Andre, Stian og andre "harry-navn".

Tror faktisk flere personer har forsket på dette og funnet ut at folk i "lavere sosiale lag" oftere kaller barna sine denne typen navn.

Synes ikke det er galt å tenke at jeg ikke vil gi barna mine lav-status-navn!

Men - jeg ville heller ikke ha overdrevet i motsatt retning, og kalt barnet mitt Leopold Wiliam Henrik Cornelius- eller noe "over-snobbete".

Jeg må innrømme at det er en del navn jeg ser på som harry: Jeanette og Jannikke for eksempel, og alle engelske navn som gjøres om til norsk. Det er virkelig ille.. Så en her inne som ville kalle sitt norske barn for Jessica!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...