mamma til <3 tre <3 Skrevet 4. februar 2007 #1 Skrevet 4. februar 2007 Noen andre med barnet i seteleie? Hva skjer med dere, skal dere føde i sete, eller skal de prøve å snu? Eller blir det keisersnitt?
aprilbaby2007 Skrevet 4. februar 2007 #2 Skrevet 4. februar 2007 Har ikke seteleie nå, men hadde det med nr to. Jeg valgte og føde og det var den beste fødsel min (har født 3 stk). Er så mange som sier det er så vondt o.l. men det er ikke det, for du får epidural og da er det ikke så galt vondt. Jeg var selv veldig i tvil og snakket med 2 leger på føden som gav meg fordel og ulemper med keisersnitt/fødsel, var fortsatt i tvil. Spurde siste legen hva han ville anbefalt om det var hans kone og da var det fødsel, så da var valget mitt også tatt;)
ragge Skrevet 4. februar 2007 #3 Skrevet 4. februar 2007 hei =) jeg er i uke 37 nå å lille tupp ligger i seteleie. skal på sykehuset i morra å prøve å snu. hvis dem ikke får d til så blir d keisersnitt. tør ikke føde i seteleie.
Gjest Skrevet 4. februar 2007 #4 Skrevet 4. februar 2007 Hei! Våres lille baby ligg i seteleie. Her på sykehuset er det ikke rutine å forsøke snuing. Vet ikke om det er reelt at man bare får velge hva man vil uten videre. For å kunne føde barnet må barnet ikke være over 4000 g og man må ha stort nok bekken. Målet på bekkenet blir tatt enten ved rtg eller at man fra før har født barn over 3500 g. Er disse to kriteriene i orden kan man føde vaginalt. Angående keisersnitt er det forskjellig praksis.. Ved mitt sykehus får man ikke velge dette selv. Sefølgelig kan de for så vidt ikke nekte deg, men det er en laaang vei med forsøk på overtalelser til en vaginal fødsel osv før man får innvilget keisersnitt pga seteleie (hvis ikke overnevnte kriterier er oppfylte da). Dette fordi de mener veldig sterkt her at fødsel er bedre enn KS. For vårt vedkommende har vi pratet veldig lite om KS da en vaginal fødsel er å foretrekke for oss. Jeg har vært i rtg å har stort nok bekken og babyen er ikke for stor. Jeg synes det virker mer skremmende med KS enn en fødsel. Mange er redd for at en setefødsel skal gjøre mer vondt enn en vanlig fødsel, men det er rutine med epidural under et seteleie og det gir skikkelig bra smertelindring. Ellers synes mange det er skummelt at navelstrengen kommer i klem under siste del av utdrivningsfasen. Det er kanskje min størst bekymring. Men jeg er på rette plassen med folk med god kompetanse. Under den siste utdrivningsfasen skal det være med en overlege, assistent lege, erfaren jordmor, barnepleier og barnelege på min fødsel (alle disse pga seteleie og for at vi skal være i de beste hender). Derfor føler jeg meg trygg på å forsøke en vaginal fødsel, men skulle det være slik at man må ta KS så må man jo bare det ) Kunne ha skrevet myyyye mer om emnet for jeg har tenkt mye fram og tilbake denne tiden. Har nå bare 6 dager igjen til termin, og føler jeg har fått reflektert over de fleste sider av saken. Var i utgangspunktet veldig redd, men er nå helt rolig etter mange samtaler med leger, jordmødre og andre som har erfart seteleie. Anbefaler at du leser litt inne på seteleiedebatten her på BIM. Lykke til så masse ) Husk at babyen kan forsatt snu seg helt til siste slutt.. Hm, blei jo søkke langt d her.. jaja ;o)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå