Anonym bruker Skrevet 4. februar 2007 #1 Skrevet 4. februar 2007 Hei. så nedenfor at en del anbefaler epidural lurer veldig påom jeg skal be om dette eller ei. er så innmari redd for å få noen av de langvarige konsekvensene (som er sjeldne) som hodepine og manglende følelser i bena. synes det er ganske spooki at de tukler med ryggmargen.liksom. samtidig synes jeg det var supervondt sist og smertelindring beskrevet som "lindring" frister veldig. men jeg overlevde jo sist... Hmmm... Noen som har fått noen av de negative konsekvensene, eller bare "himmelerfaringer"? noen som deler tanker om for mot?
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2007 #2 Skrevet 4. februar 2007 Hei.. Jeg fikk epidural sist jeg fødte, men jeg tenker at nå denne gangen skal jeg ihvertfall prøve uten. Fikk ingen alvorlige komplikasjoner, men hadde veldig vondt i ryggen der epiduralen ble satt i lang tid etterpå.. Og itilegg hadde jeg problemer med blæra i et par døgn etter fødselen. Måtte katetriseres hver fjerde time for å få tømt blæra sjikkelig. Så det beste er jo hvis enn kan klare seg ut
aprilbaby2007 Skrevet 4. februar 2007 #3 Skrevet 4. februar 2007 Første fødsel fikk jeg ingenting og det var ikke noe. 2. hadde jeg epidural, men det var ikke etter eget valg, men pga. at det var setefødsel, 3. hadde jeg kun lystgass(usikker om det er slik det skrives) og den var kjempefin. Epidural gjør at fødsel tar lengre tid og en må ofte få drypp i tillegg. Ville ikke valgt dette i forkant, men om du kjenner at nei dette klarer jeg ikke så hadde jeg heller spurt etter det da.
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2007 #4 Skrevet 4. februar 2007 fint å få nyansert "himmelriket" litt godt å høre om flere typer erfaringer! tenker vel også at om jeg absolutt ikke orker, så... fler erfaringer? klem hovedinnlegger
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2007 #5 Skrevet 4. februar 2007 Har fått epidural to ganger, Begge ganger stoppet fødselen og vi måtte til med drypp for å få riene i gang i gjen. Skal definitivt ikkje ha det denne gangen. Stoppen fødselen kan ein risikere å måtte ta keisersnitt. Det var like før sist. Så eg står over.
Gjest Skrevet 4. februar 2007 #6 Skrevet 4. februar 2007 Ble litt skremt jeg nå.. Hadde egentlig bestemt meg for å prøve uten epidural, bare lystgass og varmelindring. Men etter å ha blitt anbefalt av legen å ta epidural pga stort barn som skal ut, 4,5 kg, med tanke på at de kanskje må hjelpe til med sugekopp eller hastekeisersnitt, Så tenkte jeg at jeg ville be om epidural med en gang...... Nå ble jeg veldig usikker og vet ikke helt hva jeg skal gjøre..
lettereforvirra Skrevet 4. februar 2007 #7 Skrevet 4. februar 2007 Min erfaring er at jeg må være åpen og tenke at alt kan skje. Får prøve først litt uten og om jeg ikke makter mer få epidiral. Sist stoppet min fødsel opp (fikk epidural, men måtte ha det pga haglerier som ikke stoppet for å roe det ned og det endte med hastekeiser) Selv om det var en ubehagelig opplevelse vil jeg nok fortsatt holde alle kort åpne og se det litt an. Om fødselen går fint og jeg mestrer smertene vil jeg se om jeg klarer meg uten. Og om det skulle bli det motsatte vil jeg ha epidural.Alle fødsler er så forskjellige. Nå er det bare ett år siden sist keisersnitt så fikk beskjed at om jeg måtte ha epidural så ville jeg bare få en svak en mtp at livmor kan rivne og da må jeg kjenne smerten. Akkurat det er jeg ikke så veldig hypp på om jeg ikke skulle klare smerten. Men men... Noen som har erfaring med det forresten? Epidural kort tid etter keisesnitt? Lykke til med eller uten epi:)
Sanna5*m gutt og jente* Skrevet 5. februar 2007 #8 Skrevet 5. februar 2007 Ville ikke ha epidural, men fikk beskjed om at det hørte med da jeg ble igangsatt og barnet var stjernekikker. Er ikke imponert over smertelindringen, men kan jo være at den var satt feil eller noe...Fikk litt mer pauser mellom riene, det var den eneste endringen. Kan være at jeg fikk den for seint og....Skal ihvertfall prøve å unngå det denne gangen! Likte ikke den følelsen da det knaste nedover ryggmargen da de satt den.... Likte ikke at jeg ikke fikk komme opp av senga pga den.... Likte ikke å måtte få kateter pga den.... Ikke veldig fornøyd med andre ord!
Frk. Vable Skrevet 5. februar 2007 #9 Skrevet 5. februar 2007 Jeg er superfornøyd!! Dvs, måtte få drypp i tillegg, og mulig det ikke hadde tatt så lang tid uten, men ble satt igang og riene kom tett som f... Fikk ikke pause mellom de, så for min del var det himmelen å få epidural!! Fikk lindret smertene masse, og fikk slappet av en stund! Hadde jeg ikke fått epi. hadde jeg nok ikke hatt krefter igjen til å presse. Men satser jo på å få startet fødselen naturlig denne gangen, og vil prøve så lenge som mulig uten. Blir det for gale, så skal jeg ha epidural med en gang! Hadde forresten verken hodepine, vondt i ryggen eller vanskelig for å gå på do etterpå. Var kanskje veldig heldig??
beamor Skrevet 5. februar 2007 #10 Skrevet 5. februar 2007 Det ble våkent keisersnitt til slutt med førstemann. Med nr 2 taklet jeg ikke smertene og fikk panikk. Da bad jeg om epidural. Den første virka ikke, så de satte en til. Uten at jeg merka noen smertelindring. Men fødselen gikk mye tregere, og jeg skjønte ikke hvorfor jeg skulle trykke når de bad meg om det fordi trykkefølelsen ble borte. Var veldig skuffa og fødselen ble veldig kaotisk og tok ca 20 timer. Hadde også veldig vondt i ryggen leeenge etterpå, og var veldig medtatt. Med nr 3 fikk jeg ingenting. Lå bare i badekar og koste meg i varmt vann. Hadde 10 cm åpning når jeg kom inn, så ingenting ville ha begynt å virke før etter fødselen var over :-) Jeg ble først veldig redd når jeg hørte at jeg ikke fikk noe. Men samtidig kjente jeg hva kroppen min kunne greie selv. Jeg kjente veldig godt når pressriene kom, og det hele ble veldig kontrollert og en fin opplevelse. Jeg greide å slappe helt av i vannet, og det tror jeg er viktig. Denne fødselen gikk på en times tid etter at jeg kom inn. Nå skal jeg ha nr 4 og er spent på hva jeg takler denne gangen. Er superpysete av meg. Og kommer til å be om det jeg føler jeg trenger der og da. Men forrige fødsel var en flott opplevelse så jeg håper jeg greier meg uten noe som helst. Lykke til!! Det kommer til å gå bra uansett, vet du :-)
beamor Skrevet 5. februar 2007 #11 Skrevet 5. februar 2007 Vil bare legge til at jeg har fått ganske store barn. Barn nr 3 var 4, 5 kilo. Og det gikk som sagt veldig fint.
Frk. Vable Skrevet 5. februar 2007 #12 Skrevet 5. februar 2007 Jeg må faktisk si meg enig i det du sier om at trykkefølelsen ble borte. Jeg måtte og få beskjed om når jeg skulle trykke, fikk ikke følelsen av å ikke kunne la være å presse, slik mange snakker om. Bare litt vondt i ryggen. Men som jeg sa, for min del var det helt herlig med epidural uansett, jeg var så utrolig sliten, så heldigvis funket den ordentlig på meg.
trebarn Skrevet 5. februar 2007 #13 Skrevet 5. februar 2007 Jeg har oxo fått store barn, førstemann 4,3 kg og andremann 4,6 kg, fødselen gikk fint, brukte lystgass med god virkning=)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå