Gå til innhold

Når overlate til barnevakt?


løv@

Anbefalte innlegg

Svigermor var innonm en dag for å si på en veeldig klønete måte at hun synes babyen nå er stor nok til at hun kan passe han om kvelden. Er jo hyggelig at hun har lyst å sitte barnevakt, men jeg synes det er litt tidlig. Han har ganske regelmessig mat og søvnmønster, men så kommer det plutselig kvelder der han er utrøstelig. Vet ikke om jeg klarer å slappe av på f. eks. kino med minien alene med barnevakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg skal på vinkveld til ei venninne lørdag om 2 uker. Det blir første gang alene over litt tid. Hun bor ikke veldig langt unna så ved krise kan jeg bare gå hjem. :-) Gleder meg. Da skal pappa`n ha ansvaret alene så det blir jo ikke barnevakt på samme måte.

 

Mini har vært alene med mormor og morfar når jeg har vært å tatt fotpleie for nesten 2 uker side.

 

Hun er også 6 uker nå.

 

Tror dette er noe DU må føle selv. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

gutten min blir 6 uker til tirsdag... det hender at vi overlater han til besteforeldre hans og tar oss en kjapp shoppingtur eller bare komme oss ut å spise middag sammen.. men jeg "timer" det sånn at svigers har han mellom måltidene.. jeg tror ikke jeg ville greid å overlate han til noen i en lengre periode enda... maks 3 timer dvs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

snuppa¨vår sov hos foreldrene mine fra fredag til lørdag... det gikk kjempe fint.. vi bruker bare mme da, så det er litt lettere da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han har ofte vært alene med pappaen sin. Da pumper jeg meg, så har gutta noe å kose seg med:) Men dette med å overlate til svigermor, føler ikke hun "kjenner" han så godt. Vil jo ikke være den sære/hysteriske mammaen som ikke stoler på farmor. Så føler jeg også at det er forskjell på dagpass og kveldspass. På dagen kan han bli trillet rundt i vogn ol. Men på kvelden er det legging og rutiner. Uff, er nok bare jeg som ikke er klar, babyen merker sikkert ikke forskjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vil ikke ha barnevakt for mer enn 1 time om gangen før barnet er 6 mnd. Det gikk greit sist. Jeg vet jeg blir svært bundet, men jeg tror det er trygt og godt for barnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har blitt bedt på fest neste helg... men tør ikke la lille gutt være hos noen andre enda.. hehe vil ikek at sambo skal være alene med han heller...(kansje jeg som er litt rar??) øiøøe gutt blir jo 7 uker neste lørdag.. hehe jeg gir jo bare MME så sambo kan jo bare varme opp.. hehe men han klarer ikke få minsten til og rape og da får han litt panikk(sambo altså) oxo får jeg dårlig samvittighet om jeg skal feste..hmmm

 

men unner jo meg selv en kveld med veninder da, så... hva mener dere??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

syns du skal gå på fest jeg tess! Dårlig samvittighet jeg også, skal på fest helgen etter deg. Men jeg tror jeg trenger å komme meg en tur ut snart...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tror jeg trenger det jeg oxo.. få litt variasjon hehe... kommer jo hjem på kvelden så farlig er det jo ikke hehe... oxo må jo sambo lære seg til og være alene med han oxo heh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært flere turer ut på ettermiddagen og kvelden og pappaen har passet jenta (8 uker gammel). Har stort sett fått det til å passe med måltidene, men sambo har også gitt henne flaske ved et par-tre anledninger. Har gått kjempefint! Til helga skal vi overta nytt hus som vi skal bruke noen uker på å pusse opp og da kommer svigermor til å passe henne en del. Gruer meg litt til det, men hun bor bare noen hundre meter unna så det er fort gjort å komme over når hun trenger mat og om det skulle være noe:-) Jeg hadde ALDRI klart å levere henne til noen som ikke kjenner henne i det hele tatt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg synes du skal gå på fest... pappaen til barnet klarer det nok helt fint...:) her har sambo ofte vært alene med snuppa på 8 uker og det går kjempe fint.. de trenger litt tid alene sammen de oxo, siden barna er sammen med oss mødre hele dagen:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lar ingen passe poden min ennå. Selv ikke faren... for jeg fullammer og kan jo ikke være langt unna når han spiser hver 3 time ca, og gjerne oftere på kvelden.

Faren kan gjerne trille uten meg osv så lenge vi er noenlunde i nærheten av hverandre. Jeg har ikke lyst til å pumpe og gi på flaske, og derfor tar jeg poden heller med over alt.

 

Synes også det er litt tidlig for vi holder jo på å bli kjent med hverandre.. så hvis jeg hadde gitt mme eller pumpet meg hadde jeg nok bare latt faren passe..

 

Kanskje jeg er litt hønemor!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Må bare si:

en pappa er ikke "barnevakt" for sine egne barn. :) Akkurat som vi mødre ikke er barnevakt for våre egne barn.

 

Mamma og pappa passet lillegutt første gang da han var 3 uker. Men de hadde sett han hvertfall annenhver dag siden han ble født da. så de var jo kjent med han. Også hadde jeg sett de med han hjemme hos oss. og de pleiet han slik jeg pleier han, om ikke enda mer varsomt og kjærlig :) hehe :) så ingen betenkeligheter med å overlate til de. Men de har ikke passet han over natten enda, for han skriker en del på kvelds-natterstid, og vil ikke utsette de for det ;)

 

Et barn trenger kos og kjærlighet, og det gjør ikke noe om dette kommer fra bestemor istedefor mor noen timer nå og da :)

 

Og tess: dra på fest du :) fra 20 til 24, du rekker mye da, samtidig som samboren din må prøve seg litt :) De klarer mer enn vi aner :) hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mente egentlig ikke at sambo er barnevakt.. ble nok litt klossete sagt.. men jeg kan jo ikke være så langt unna nå når han er så liten.. siden vi ikke gir flaske. Jeg slet veldig med ammingen med føste barnet vårt og måtte gi ham mye flaske.. han ble litt sugeforvirret tror jeg.. ønsker ikke å oppleve det en gang til da det går så fint denne gangen. (Forrige gang hadde jeg problemer med å få melk etter ks).

Derfor ønsker jeg heller ikke å være vekke fra poden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

var ikke til deg :) :) var egentlig bare generelt.. har sett det tidligere at folk har skrevet "sambo skal være barnevakt" liksom.. pappaen til barnet.. og synes det høres så rart ut!

 

Skjønner egentlig alle argumenter over her! vi får bare gjøre det som føles riktig for oss. og barna er jo veldig forskjellige, så vi må jo rette oss etter de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser på innlegget mitt nå at det kunne virke som at jeg ser på pappaen som "barnevakt". Må bare presisere at jeg absolutt ikke ser sånn på det- tvert i mot er jeg veldig opptatt av likestilling og mener det er en selvfølge at mor og far er like involverte i barnet. Helt enig med adventsnurket at ingen fedre er "barnevakt" for egne barn. Det jeg mente var at det for min egen del har gått helt fint å være borte fra jenta mi over lengre perioder. Har vært litt bekymra, ja, men absolutt ikke fordi jeg ikke stoler på pappaen, men fordi jeg har vært redd for at det skulle bli noe kluss med matinga (at hun plutselig ikke vil ha flaska f.eks) sånn at hun blir liggende sulten.

 

Dra på fest, tess:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mamma har hatt Henning mens jeg har vært ute en snartur...

jeg ser heller ikke på pappan som barnevakt, men de har vært mye sammen alene... På lørdag var de ute å kjørte en tur, og besøkte svigers...i 3 timer... Var litt vondt å ikke være med, men jeg hadde nok godt av det... De hadde kosa seg veldig...så de hadde nok godt av det de og...

Veit ikke når han skal overnatte borte... blir nok en stund til... :))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mia har allerede vært litt hos besteforeldrene sine når vi har hatt ærender som ikke er spesielt spennende for Mia å være med på. Det har da gjerne vært en time eller to. Også har jeg vært hos frisøren og tannlegen og sånn mens hun har vært sammen med bestefaren sin. Ikke noe porblem, det. Har sendt med flaske med mm hver gang, men det er sjeldent at noen har matet henne - timer det stort sett sånn at hun er god og mett når vi er borte fra henne. Ellers har pappaen vært sammen med henne en kveld alene da jeg var på fest. Det er selvfølgelig tungt å være borte fra henne, men jeg tror vi alle har godt av det og jeg kjenner at jeg har behov for noe annet enn bare å være mamma hele tiden. Om en måneds tid skal vi på fest og hun skal da være hos besteforeldre hele kvelden og ev. natta hvis jeg er klar for det.

Tror man må finne ut av det selv når man er klar for å overlate barnet sitt til andre, men jeg tror også de fleste mødre har godt av å gjøre noe annet enn å være mamma hele tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der er jo hva hver enkelt føler.... Jeg kunne ikke tenkt meg å overlatt frøkna til noen enda.... Ikke tale om. Men, må innrømme at det kommer litt ann på hvem som skal passe.... Mamma er greit liksom... Hadde nesten aldri barnevakt til de andre barna heller... Er vel hysterisk da....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...