Gå til innhold

Kyssesyken - noen med erfaringer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Etter at hele familien har vært hanglete og sjuk en hel uke; startet med at poden på 15mnd hadde høy feber og hoste og slapphet forrige helg, bedre etter helgen, da begynte jeg med forkjølelse som aldri når noen topp (hangler) og samboeren fikk streptokokker, trodde vi da. Etter penicillin kur som ikke fungerte var han hos legevakten i dag og fikk stadfestet etter blodprøve at det VAR kyssesyken. Men hva gjør vi nå ? Leste at små barn kan ha kyssesyken uten symptomer. Skal jeg sende han i barnehagen? Eller må han være borte fra barnehagen til det har gått X antall uker? Og hva med meg?`Kan jeg ha kyssesyken uten noe særlig bivirkninger?`Kan jeg smitte andre??

Noen med erfaringer her?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Står en del om kyssesyke her:

http://216.239.59.104/search?q=cache:kU9JSbJkXSoJ:www.apotek1.no/helsesenter/luftveisinfeksjoner/kyssesyke+kyssesyken+sm%C3%A5+barn&hl=no&ct=clnk&cd=1&gl=no

og her:

http://www.nrk.no/programmer/tv/puls/spor_ekspertene/1.1616897

Jeg har akkurat hatt et lignende virus og det tar sinnsykt lang tid å bli helt frisk. 2 måneder tok det før jeg begynte å være meg selv igjen. Utrolig slapp og lite tiltakslyst (noe jeg vanligvis ikke lider av).

Ville nok ha testet resten av gjengen jeg da......

Skrevet

Hei, noen blir veldig syke av kyssesyke, så syke at de må inn på sykehus fordi de ikke klarer¨å drikke. Andre får minimalt med symptomer, og mange befinner seg sånn midt i mellom. Altså varierer det veldig hvor syk man blir. Du må vurdere allmenntilstanden til gutten din. (Antar at det er han som er syk, eller var det samboeren??) Er han i god form så kan han gå i barnehagen. Hvis han derimot blir vedig sliten av å være i barnehagen, så bør han være hjemme. Husk at det kreves ro for at man skal bli frisk av sykdommen, og sykdommen varer lenge. Alt fra noen uker til 1-2 år for de som er hardest rammet. De fleste har sykdommen i noen uker eller mnd. Hvis du er usikker på om det er flere i familien som har kyssesyken, så kan det enkelt bekreftes/avkreftes med en blodprøve.

Skrevet

NB, det er sjeldent at små barn får kyssesyke. De fleste får sykdommen når de blir litt større, gjerne i ungdomstiden.

Skrevet

heisann.. eg hadde kyssesyken da eg var 13 år.. eg kunne ikke gå fort, ikke løpe.. ikke noen form for aktivitet på 6 mnd. dette er pga milten og noe i magen som kan sprekke.. eg hadde vært forsiktig med barnehagen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...