Gå til innhold

Twilightere, 04.02.07

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei alle twilightere!

Nå er det jammen lenge siden jeg har vært på BiM/DiB; sånn rent bortsett fra at jeg endelig har klart å legge ut den "aldri så lille" fødselshistorien min, da... *kremt* Som nevnt utallige ganger før: Jeg KLARER ikke å fatte meg i korthet!

Vil få gratulere Sponge-familien med nytt medlem! :o) Endelig er han her, og jammen kom han godt og vel etter at backup-styrkene var på plass, ja! Du gikk vel også åtte dager over termin, Sponge? Som meg... GRATULERER SÅ MASSE!!!!! *gir blaffen i rettskriving nå igjen*

Tusen takk for alle fine ord og tilbakemeldinger på fødselshistorien min, jenter! Jeg ser at en del av twilighterne har vært og lest den og all ære til dere som gadd å lese alt det! Jeg setter stooor pris på de gode tilbakemeldingene jeg har fått! :o) *tørke tårer*

På slutten av svangerskapet dabbet BiM-interessen min litt av, og jeg må innrømme at jeg verken finner tid til eller voldsom lyst til å "dibbe" så mye fremover, heller... Så jeg blir nok ikke å finne sååå ofte her inne. Fra å ha slitt i mange år med angst og depresjoner, med kostholdsvaner "helt på trynet" og med søvn i gjennomsnitt ca 10 timer pr natt, til å ha lille Ingvildmor (som riktignok er snill og veldig rolig, og vi er dønn bortskjemte med søvn, tross alt!), med iherdige forsøk på amming, pumping, mating med mme, bleieskift, kos, klesvask, annet husarbeid, sosialt liv osv osv, er jeg totalt utslitt nå... Dette mest pga den f%&%¤ ammingen som ikke vil funke!

Allerede på sykehuset var det vanskelig/nesten umulig. Det var utrolig smertefullt, men alle sa bare at "det skal gjøre vondt i starten"... Og det er nok mulig, men det ga seg ikke. Smerten slipper ikke taket mens vi ammer, og ikke har det blitt noe bedre med tiden heller (herding osv...). Det har vært veldig smertefullt og jeg har "visst" hele tiden at "sånn SKAL det da ikke være??!" Men jordmødrene og barnepleierne på sykehuset bare oppfordret meg til å fortsette. Jeg har smurt meg med brystvortekrem, jeg har fått nesespray til å få i gang utdrivningsrefleksen, jeg pumper litt til å begynne med, for å få ut litt så Ingvild har noe å starte med, jeg masserer, jeg har prøvd det meste, føler jeg... Det ER og BLIR smertefullt!

Tirsdag denne uka orket jeg ikke mer og dro på legevakta. Tok heldigvis med meg Ingvild og Gullefar. Legen på vakt var barnelege og da han ikke fant noe galt med puppene mine, tok han tak i Ingvild og sjekket munnen hennes. "Se her, dere! Her er det stramt!" sa han og refererte til tungebåndet hennes. Strengen under tunga var veldig stram og gjorde at hun sugde feil; hun fikk ikke nok vakuum. Var på sykehuset dagen etter og fikk klippet det litt. Valgte å pumpe frem til helsesøster skulle komme fredag, for å få litt råd og tips angående det å legge lillemor til brystet, teknikker osv, og håpet at ting nå ville ordne seg. De påfølgende ammingene gikk ok, uten nevneverdige smerter. Men, så kom smertene igjen, og nå har jeg fullstendig vegring. Jeg KLARER ikke. Gruer meg til å legge henne til, så jeg pumper... Og vi gir tillegg... Jeg skjønner at jeg snart MÅ ta et valg, og jeg er sååå lei meg på hennes og mine egne vegne når jeg sier at jeg dessverre heller mer og mer mot flaske. *sippe* Det er IKKE fordi jeg ser det som et nederlag å gi flaske; altså: Man er ingen dårligere mor av den grunn... Men: Jeg ønsker så sårt å gi henne pupp! Hadde jo sett så frem til denne nærheten mellom henne og meg. Dessuten er det jo både det enkleste (hvis det funker, vel å merke!) og billigste...

Jaja... Det blir folk av flaskebarn også (sa flaskebarnet...)!

Nå roper visst pumpa på meg... :o( Kjedeligere syssel enn å pumpe skal man lete lenge etter!

Ha en fin kveld, da, jenter!

Klem fra

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Huff da! Så kjipt at amminga ikke fungerer, særlig når du har så lyst til at det skal fungere. Men som du sier: Det blir folk av flaskebarn også. Tenk på det positive - nå kan både du og gullefar gi Ingvild mat, både praktisk og dere får kost like mye med ho begge to.

Ingvild er et veldig fint navn forresten ;-)

Skrevet

Gullemor: Ingvild har det best med en mamma som har ork til å kose seg med henne - gjør det som kjennes riktig. Er selv gift med et flaskebarn og har etter at jeg selv ble mamma fått vite at jeg som fire mnd gammel egenrådig unge bestemte at pupp var alt for treigt, her skulle man ha kopp, takk! Gjett om det såret mammaen min, som i 1974 var irherdig puppetilhenger og så ikke fikk det til selv... Er veldig glad jeg fikk til ammingen med LT (etter MYE om og men...), men det er mest fordi jeg er inmari lat og ikke fikser alt det steriliseringsstyret som følger med flaskemating.

Men jeg sitter nå på pumperommet og styrer for å få ut de små dråpene med råmelk som orker å vise seg - det ble 15 ml nå i kveld og jeg bare håper jeg får stimulert nok til at den "ordentlige" melka slår inn snart. Lillegutt var oppe på permisjon fra 1830-21 og forlangte å ligge ved puppen det meste av den tiden. Tror ikke han får ut noe sørlig, men han storkoser seg og jeg koser meg enda mer - det virker i alle fall ikke som at han er blitt "sugeforvirret" av at de gir ham smukk der nede. Han er virkelig i mye bedre form nå, illsint når han ikke får det som han vil og foreldrene smiler stolt av rampungen som hyler så det gjaller i veggene... Utrolig hva man kan bli lykkelig av!

(Stinemor: Ja, det er trådløst nett på barselavdelingen, så vet du det til nestemann!)

Skrevet

Sponge: Er det nett ja?!? Så bra da :o) "Heldigvis" har min bærbare pc vært på reparasjon siden midt i desember, så da slipper jeg å irritere meg grønn over at jeg ikke tenkte på å ta den med på sykehuset...tenk, så uvitende er jeg enda jeg har jobbet på "huset" i mange år...hehe! Bra dere har koset dere masse når lillegutten hadde permisjon! Og melka kommer nok snart hos deg, er det ikke tredje dagen den slår inn?

Gullemor: det virker som du har gjort en kjempeinnsats for å amme, men du skal ikke slite deg ut! Som alle sier: flaskebarn blir det også folk av :o) Og du har gjort en kjempeinnsats så langt, og Ingvill har jo allerede fått en del morsmelk og dermed viktige stoffer. Ikke ta det som et nederlag å gå over til flaske, gjør det som blir best for deg og jenta di!

Hanne: Martine var 3000 gram og 48 cm da hun kom, så hun var jo ikke sånn superliten, men nok til at 50 passer greit enda. Hun har lagt på seg godt, og de klærne hun har med "hel fot" er blitt litt for små nå, så hun har nok strekt seg litt. Kunne helt sikkert gått over til bare 56, selv om de er litt lang i armer og bein, men syns det er koselig å bruke "småklærne" litt :o)

Nå er det kveld her, god natt alle sammen :o)

Skrevet

Stinemor: Ja, jeg husker du bannet over laptopen din, når du sier det. Jeg fikk på ingen måte med meg laptop i første omgang (som du vet tok jeg ikke engang med fødebagen da vi reiste ned...), men mamma sendte den ned som trøst da John Boy ble syk. Masse dvd'er og laptop funker jo fint som trøst, er jo så heldig å få ligge alene ennå. Og med det mener jeg uten romkamerat, SpongeBaby skulle mer enn gjerne vært her i stedet for laptopen!

Skrevet

Gullemor: ville bare si at jeg vt hvordan du har det. Har ikke smerter med å amme, men ei jente som suger dårlig. Hun får flaske til nesten hvert eneste måltid. Har tidvis vurdert å gi opp hele dritten, men så har hun plutselig hatt en god amming og jeg har fått opp motet. Det er ingen nedtur å slutte, og som de lenger oppe sier; det blir folk av flaskebarn også. Det jeg kjenner meg igjen i er mest det du sier om at du så inderlig ønsker å amme. Er det samme her. Jeg kan godt gi flaske uten at jeg føler meg som en mindre vellykka mamma av den grunn, men jeg vil amme.

Skrevet

Her sitter jeg med to småjenter som hver for seg er krevende nok, men som tilsammen gjør at jeg er MAMMA idag og ikke et sekund til overs til å være husmor osv. Lilletrollet er hjemme fra barnehagen idag så hun skal bli helt frisk. Hoster fortsatt litt, men null feber. Knøttemor er fortsatt snørrete, men ellers i god form. Veeldig sulten, men etter å ha lest alt dere jenter sliter med, å skal jeg herved slutte å klage over amming, økedøgn, lekkasjer, iglebarn, gulp osv... beklager, jenter!!!

Jeg var forresten seriøs i starten av tråden - hvis noen trenger jenteklær i str 62 så har jeg litt til overs. Skal jo ikke ha flere barn selv, så jeg sender gjerne bort litt i arv - og mine egne søstre kommer neppe til å reprodusere seg med det første...

Skrevet

Hei alle sammen.

Gratulerer Sponge, har vel ikke fått sagt det ennå. Håper du snart får ha gutten din hos deg :)

Jeg eg også blant de heldige som ikke sliter med ammingen, og skjønner nå hvor heldig jeg er.

Så jenta di har allerede vokst ut av 62, ka-ping! Selv om Andre sikkert er 6,4 kg og over 60 cm lang, bruker vi fremdeles 62 vi, og fremdeles 56 i bukser. Men det blir nok snart for lite. Skal forresten på 6-ukers kontroll idag, det blir spennende.

Ellers var jeg på trening for første gang etter fødselen i går! Gjett om det var deilig! Sneik meg til og med til 10 min jogging på tredemøllen, selv om det egentlig er fyfy bare 6 uker etter KS. Men kjente ingen ubehag, så det var sikkert ikke så farlig.

Ha en fin dag alle sammen. Jeg må vel snart gjøre meg klar til å gå, er jo litt av et prosjekt å komme seg ut og fram med all denne snøen vi har her i byen!

Skrevet

Bobby: gleder meg til formen er såpass god hos meg og :) Har lyst til å trene litt, selv om den eneste muligheten her i Ytre Langtvekkistan er hjemmetrening. Magemusklene er nok ikke helt klare for annet enn å reise seg, sette seg og gå en liten tur hos meg. Jaja, det kommer seg vel :)

Er det forresten fler enn meg som fortsatt har mage? Og da mener jeg magehud... litt for mye magehud... gubben trøster meg med at det er et par hundre tusen sit-ups så er den vekk, men jeg vettaf¤%&&/... går det an å trene vekk HUD da?

Skrevet

Ka-ping: så bra at småttisene dine er friskere:)

Har just vært en tur i butikken vi. Pappaen måtte plutselig på jobb så da måtte den snørrete mammaen ta med seg den snørrete babyen på handletur. Hehe:) Kom hjem med en pose grønne epler som ikke smaker slik de skal og en sjokomelk som var sur. Håper ikke resten av det jeg handla også er dårlig:/ Pappaen skal nemlig jobbe til 9 i kveld og mammaen gidder ikke gå i butikken en gang til i dag. Hehe.

Når det gjelder svigermor har jeg merka meg noe festlig: ammingen går fantastisk nå som hun ikke er her og kommenterer hele tiden:) Vi krangler og tuller litt innimellom, men det går fremover:) Nå sover hun faktisk mett på pupp alene. Har ei flaske med mme parat, men kan visst spare den til neste mating:)

Skrevet

Sigrid har forresten 2-månedersdag i dag:))

Skrevet

Hva gir du meg... etter en lang stelling med grining, gulping, driting på to bleier osv så fikk vi ENDELIG på ny bleie og alle var fornøyde. På vei ut av badet så fyller hun f"#¤%en meg bleien igjen!!! Hvordan i all verden er det plass til SÅ mye drit i en så liten kropp?!?!?!?

Skrevet

Haha:) Hadde en slik en for noen uker siden jeg også, og det på ei natt pappaen var på jobb:/ Jeg ser for meg med skrekk og gru hvordan senga vår hadde sett ut hvis jeg ikke hadde våkna av lukta av den første. Hehe.

Skrevet

Godformiddag :o)

Fantastisk nydelig vær i nord!! Men iskaldt, så her er det visst bare å holde seg inne!! Brrr.... Får såvidt tid til en liten titt innom nettet i dag, Martine har visst den store spisedagen i dag - puppen må fram igjen så snart hun har hatt en liten dupp. Er vel kanskje et økedøgn?

Hanne: gratulerer med 2 mnd dag :o)

Ka-ping: takk for tilbud om jenteklær...veldig snilt, men her er skuffer fylt til randen med klær i str 56 og 62. Skjønte vi kom til å få en del gaver når hun kom, men hadde aldri forventet i de mengdene!! Har begynt å bytte en del til 68, må heller porsjonere litt ut - kommer nok ikke så mye gaver etterhvert :o) Bra småjentene dine er i bedre form! Martine og jeg er også så godt som kvitt forkjølelsen nå - deilig å høre hun puster litt normalt igjen!

Bobby: trening hørtes fantastisk deilig ut!! Jeg gleder meg sånn til å begynne på igjen, men tenkte jeg skulle vente til etter kontrollen hos legen. Bare det blir litt varmere i været her, skal jeg komme meg på noen lange trilleturer, det er jo også godt for formen :o)

Skrevet

Når Lilletrollet blir helt frisk igjen og kommer seg i barnehagen, så blir det laaange, deilige trilleturer på meg og Knøttemor :) Jeg har nemlig endelig fått kjøpt meg varmekjeledress, så nå er været ikke lenger noen hindring! Gleder meg masse til å gå tur og komme hjem igjen uten å være kald på en eller annen kroppsdel...

Skrevet

Vi er tidvis flinke til å gå gode turer, men her i byen har det regnet 90% av dagene siden jul. Da mener jeg ikke yr, men det regner kattunger og større. Det gidder jeg rett og slett ikke gå ut i. Jeg må jo lære tutta å sove i vogna si. Hun er mest glad i å sove på sofaen, da gjerne 2-3 lange 3-timersdupper:)

Skrevet

Ka-ping:

Hvordan i all verden har du fått til å amme så skjelden på natten???

Jeg leser om så mange som har barn som sover hele natten...

Henning våkner hver 3-4 time, noen ganger oftere... Han får kun mme,og han drikker jo bra...Får mat litt oftere på kvelden...... Trenger desperat noen tips.... Han er 5,5 uker nå.. :))

Skrevet

Tja si det... har ikke peiling for å være ærlig. Jeg gir ikke mme, bare pupp her. Hun sover på sofaen fra ca 21 til ca midnatt, så sover hun vanligvis til 5 før det er ny mat, og så til 8/9 igjen. Vet ikke om det er lang eller kort natt jeg? Har liksom ikke prøvd å få til noe særlig rutine enda, syns det er litt tidlig. Noen ganger dropper hun nattmaten, og sover fra midnatt til seks/sju.

Skrevet

Heldige heldige du!!!!! :))

Det kommer vel etterhvert her og...

Begynner å bli litt sliten...for innimellom måltidene ligger han med smukk og har verdens høyeste koselyder, og holder mammaen våken :)) med litt blanding av gråt, ut med smokk, inn med smokk, mere koselyder og litt "piping" :)) God natt :))

Skrevet

Ok, nå svarer jeg generelt altså: Det kan hende knøttet til ka-ping har så gode lagre at hun ikke trenger nattamming lengre. Sammenliknet med mitt lille knøtt som såvidt er 4.5 kilo så er knøttet til ka-ping foreløpig ei stor jente.

Det vanlige er at de trenger mat hver 3-4 time frem til de er mellom 4 og 6 måneder. Jenta mi krever mat cirka etter 3.5 timer søvn på natten. Dvs 4.5 timer etter siste flaske. På dagen får hun mme etter nesten hver amming, men på natten får hun ikke annet enn pupp.

Ikke stress det, men prøv om du selv kan sove godt de timene Henning sover. Plutselig sover han en time lenger, så enda en time og før du vet ordet av det legger du han klokken 20 og våkner av en pludrende baby klokken 7:)

Skrevet

Ja jeg bør vel nesten legge til (hvis du ikke har lest det tidligere her) at jenta mi er 57cm og 5.5kg. Da er man kanskje stor nok til å greie seg litt lenger uten mat på natta? På dagtid går det vanligvis 4 timer mellom måltidene, bortsett fra når hun vil kosepuppe eller har drete/gulpa ut mageinnholdet.

Enig med Hanne forøvrig - prøv å nyte de timene han sover, og hvis du er førstegangs: prøv å sove litt på dagtid når gutten sover. Det er nemlig umulig hvis man har flere barn, hehe :) Som sagt - få deg søvn når du kan, sett husarbeidet i andre rekke, så du kommer deg over denne perioden med litt nattevåk.

Skrevet

Ka-ping: Det gikk plutselig opp for meg at vi sitter her med hver vå lille pike nå. Ingen mager lengre:) Har jo visst det lenge, men plutselig ble det virkelig på en merkelig måte:)

Gleder meg masse til å få møte knøttemor og til å få lekt litt med storesøsteren:) Lenge siden sist nå:/

Skrevet

Takk for råd begge to :))

Nå får vi ut å trimme av meg litt svangerskapskilo !!! Ha en fin dag!

Skrevet

Nå har vi vært på 6-ukers kontroll og lillegutt var blitt 6,4 kg og 59,5 cm. Skikkelig godklump med andre ord! Artig å se hvor fort de vokser. Han var faktisk nede i 4,3 kg noen dager etter fødselen (5 kg og 53 cm da han ble født). Vi pleier forresten heller ikke å amme om natten, han sover vanligvis fra ca 23 til 7/8. Så kan ikke klage på lite søvn :)

Angående trilleturer så er jeg så klar for lange turer, men det er jo så dårlig brøytet alle steder, så det har ikke blitt så mange turer som jeg hadde ønsket... Skikkelig pes å gå med barnevogn på dårlig brøytete gangstier og fortau. Resulterer i at jeg ofte blir gående i veien, men der er det jo ofte litt mange biler... Jaja, skal vel ikke klage, det er jo fint med snø. Men idag var det skikkelig snøføyk også, da er jeg redd for at lillegutt blir kald nedi vogna si. Vanskelig å vite hvor mye man skal kle på dem, synes jeg.

Skrevet

Nyt nattesøvnen mens dere kan! Snuppa vår sov fra 23-7/8 fra før jul og fram til for ei uke siden cirka, men nå har ho bestemt seg for å våkne i 3-4-tida også... Det går seg vel til etterhvert...

Når det gjelder jenteklær i str 62 så har vi skuffene fulle, og vi er vel på veg inn i 68 snart også.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...