trude-l-k Skrevet 4. februar 2007 #1 Skrevet 4. februar 2007 Hei! jeg er diabetiker og endelig blitt gravid:-) :-) Er det noen andre her som er det? eller har vært?? litt spent og nervøs , mistet i oktober 05.. :-( pga diabetesen trur legene.. men denne angen har jeg gjort alt jeg kan.. hadde vært gøy med litt erfarings deling og sånn.. ta kontakt:-)
diabetikermor Skrevet 4. februar 2007 #2 Skrevet 4. februar 2007 Hei! Gratulerer så mye! Jeg er gravid med mitt tredje barn, er nå i uke 16. Det er en del "styr" når man er diabetiker og gravid, men så får man jo god oppfølging, også, da. Mine to forrige svangerskap gikk helt fint, så jeg satser på at dette går bra, også. Men jeg kjenner til dette med å "endelig bli gravid". Vår første måtte vi vente en stund på. Jeg hadde nok diabetes uten å vite det i mye av den tiden vi prøvde, så jeg tror nok at dette var en del av årsakene til at barnet lot vente på seg. Da diabetes ble konstantert, fikk jeg også forbud mot å bli gravid før blodsukkeret var stabilt. Men etter et halvt år var alt klart, og jubelen stod i taket da alt klaffet. Nå har jeg som sagt blitt gravid to ganger til, og det skjedde så å si ved første forsøk begge gangene. Jeg ønsker deg lykke til videre!
lotte-75 Skrevet 6. februar 2007 #3 Skrevet 6. februar 2007 Hei Jeg har hatt diabetes i 26 år og er nå 28+4 dager gravid. Jeg har blitt fulgt nøye opp under hele svangerskapet så langt. Inne på kontroll hver 14 dag. Litt kjedelig med alle blodprøvene og alle turene til sykehuset, men jeg ville heller ikke vært for uten. Jeg skjerper meg mere når jeg er så ofte til kontroll. Magen er stor og fin. Litt større enn normalt men jeg har ikke lagt på meg mer enn 6 kg. ( Var litt lubben fra før). Lykke til:)
Annie Bailey Skrevet 7. februar 2007 #4 Skrevet 7. februar 2007 Jeg er også diabetiker og har vært det i 13 år. Er gravid med nr 2. Har nå kommet til uke 16. Sist gikk svangerskapet stort sett bra, men på slutten så fikk jeg morkakesvikt + proteiner i urinen (svangerskaps forgiftning pga min diabetes) og gutten min ble forløst i uke 35. Han var også stor for alderen så han var tydelig påvirket av min diabetes. (selv om jeg hadde hba1c på rundt 5,5% igjennom hele svangerskapet) Blodsukkeret fallt raskt etter fødselen på han (det er helt normalt) så han måtte på intensivavd. Han lå der i 11 dager. Jeg går også masse til kontroller. Øyekontroll i hvert trimester, har vært til UL helt i starten og i uke 13. Skal snart til den vanlige UL hos jordmor og etter uke 22 (tror jeg det var) får jeg UL annen hver uke, kanskje hver uke mot slutten. Hos diabeteslegen min går jeg også annenhver uke. Det har jeg gjordt fra starten. Etterhvert kommer jeg nok til å gå til han hver uke. Denne gang har jeg også bedt om å få "vanlig" oppfølging hos jordmor slik vanlige gravide for. Selv om jeg føler at jeg får mer enn nok oppfølging så er alle disse legene kun opptatt av min og barnets helse (som selvfølgelig er viktigst) men det å forbrede seg på hva som kommer, fødsel og slike ting var det ingen som snakket om, og denne gang har jeg ikke bare behov for å snakke om hva som kommer, men også bearbeide tanker fra sist svangerskap.
tredje 30.9 Skrevet 27. februar 2007 #5 Skrevet 27. februar 2007 Hei.slenger meg med jeg også. Har hatt diabetes i 25 år og venter vårt 3 barn. har en gutt på tre ett havt, ei jente som ble ett år på søndag og venter neste i september. Alle svangerskapene har godt greit. Synes det er litt kjipt med mye lave blodsukker for det kommer mange uønskede kilo. Men men, alt for barna. Hvor kommer dere fra?
Smokk1 Skrevet 28. februar 2007 #6 Skrevet 28. februar 2007 Hei ! Jeg er diabetiker ( vært i 18 år nå ), er 29 år og venter første barn 17.april:-) Har jobbet lenge med blodsukkeret før jeg fikk lov til å bli gravid av legen. Det var vel egentlig etter at jeg begynte med Lantus at jeg fikk bra blodsukker. Så stor takk til den:-) Har målt masse gjennom hele graviditeten og vært i ganske bra form. Nå har jeg fått bekkenløsning og må ta det med ro, men det er jo egentlig litt deilig nå på slutten ! Mye som skal ordnes hjemme så jeg kjeder meg ikke akkurat. Håper at resten av svangerskapet går bra. Går jo rimelig ofte til kontroll nå og tar Ul.hver 14 dag.Håper også at fødselen går bra og at alt er bra med barnet. Er veldig redd for at barnet skal få misdannelser pga.diabetesen !!! Eller at jeg skal skade det på noen måte med for høye verdier. Ellers er jeg ganske avslappet og nyter graviditeten. Artig at det er flere gravide her med diabetes.-)
MammaiLarvik Skrevet 1. mars 2007 #7 Skrevet 1. mars 2007 Hei! Jeg er også diabetiker (siden 1985) og gravid (31+4). Har hatt et problemfritt svangerskap...=) Blir fulgt opp bra av indremed., jordmor og gyn. Flott med alle UL'ene vi får... Babyen vokser normalt og alt ser bra ut =) Har hatt Hba1c mellom 5,4 og 5,8 hele svangerskapet, og det tror jeg skyldes insulinpumpen. Har aldri vært så godt regulert som etter at jeg starta med den (des. 2005). Fint med likesinnede her =) Lykke til..........
Kjukka Skrevet 20. april 2007 #8 Skrevet 20. april 2007 Jeg har også diabetes, har hatt det i 19 år nå... har stort sett vel velregulert etter at jeg fikk pumpe, men sist jeg sjekka hadda HbA1c gått litt opp... Pleide å ligge på rundt 6, men sist var den 7,9, så er litt redd for at noe skal galt skal skje, fordi jeg har så høy HbA1c. Er bare 9 uker på vei, men er redd uansett... Skal heldigvis på kontroll på sykehuset den 25. april. Har dårlig erfaring med fastlege, og behandling av diabetes. Når jeg var hos han sist, første gang etter at jeg visste jeg var gravid, så tok han verken blodsukker eller HbA1c, og jeg måtte insistere på at han skulle henvise meg til sykehuset... Men men... Håper at alt går greit
Gjest Skrevet 20. april 2007 #9 Skrevet 20. april 2007 heisann!! jeg er og diabetiker og har vært det i 27 år nå. har ett vellykket svangerskap bak meg og er gravid på 7 uke nå... la veldig på meg forrige svangerskap og skal prøve å unngå det nå. spise sundt å være mest mulig aktiv for å ikke trenge å bruke så voldsomt med insulin. Vi får se om d holder ;-) lykke til videre!!
gep68 har fått jenta:-) Skrevet 23. mai 2007 #10 Skrevet 23. mai 2007 Hei Jeg har diabetes og er gravid i uke 9+4. Fikk diabetes for et år siden,har brukt pumpe siden september i fjord. Dette er mitt 4 svangerskap men, første med diabetes. Så dette er helt nytt for meg,er nok litt redd om noe kan kan skje. Jeg bor i Rogaland er det andre som også gjør det?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå