Gå til innhold

Ingers rugbrød


imsdal med julesmak

Anbefalte innlegg

Jeg har bakt dette brødet to ganger nå, med 1,8 liter vann i deigen. Men etter et par dager synes jeg brødet blir så fryktelig tørt! Bør jeg da ha mer veske i deigen? Og vil det bli saftigere hvis jeg bruker surmelk og vann istedetfor bare vann?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I oppskrifta mi, står det 1,9l vann. Mitt brød blir saftig og godt, men jeg hever brødet mens ovnen varmer seg opp. Mine brød ble også tørre og kompake de første gangene. I tillegg deler jeg brødet i 2 før jeg putter det i fryseren, slik at jeg ikke har brød mer enn et par dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I oppskriften jeg har står det at brødet skal heves i en og en halv time og slås ned først etter en time og så når de skal oppi formene og inn i ovnen etter en halv times heving til. Baker i sånne 1, 5 liters former så brødene blir ikke så store og varer ikke mer enn en tre dagers tid eller noe sånt. Men blir dine brød også nokså flate og kompakte enda? Mine blir det, virker ikke som de hever noe særlig i ovnen slik som andre brød gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

INGREDIENSER:

1,3 kg fin sammalt hvete

200 g fin sammalt rug

200 g helkorn hvete

75 g gjær

2 strøkne ts salt

9 dl hvetekli/kruskakli

1,8 l lunkent vann, helst 37 grader

(evt. 1 l søt eller sur skummet

melk + 8 dl vann)

1 dl linfrø

1 dl solsikkekjerner

 

 

 

FREMGANGSMÅTE:

Tre brød i 2-liters former eller fire brød i 1,5-liters former. Brødene bør fryses, og oppbevares i kjøleskapet ettersom du bruker av dem, da de kan mugne om de ligger for lenge i romtemperatur.

 

Bland alt det tørre, løs opp gjæren i litt av væsken og arbeid alle ingrediensene godt sammen, enten i kjøkkenmaskin eller for hånd. Deigen blir veldig løs, men den skal være slik. Den kan IKKE eltes på bordet.

 

Hev deigen i underkant av en time i bakebollen. Slå luften ut av deigen og la den heve en gang til i bollen, ca. en halv time. Slå luften ut av deigen igjen og spa/hell deigen i smurte former og sett deretter brødene inn i varm ovn på 220 grader på over- og undervarme, eller 200 grader på varmluft. Brødene skal stekes i en time.

 

Brødene er litt fuktige inni, og de henger på kniven når du skjærer i dem, men slik skal de være. Når du har et fuktig brød, klarer du deg med mindre pålegg. Dette brødet er skikkelig fibersterkt, og faktisk godt!

 

 

Dette er den oppskriften jeg bruker :o) Skal være et veldig bra slankebrød. Jeg begynte på det samtidig som jeg begynte med reductil så kan ikke garantere det da men :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, de er fortsatt kompakte, men jeg synest at det hjelper å heve de i formene, mens ovnen varmes opp. Jeg bruker tørrgjær 2 pk. og vannet er ca 40 varmegrader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Litt mer gjær, litt varmere vann oki. Men hvor lenge hever du deigen før du setter brødene i ovnen da? Hever du deigen før du putter den i formene?

Tusen takk for hjelpen forresten :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hever brødet 1,5 time før jeg har de i formene. Jeg skrur på ovnen når brødet er klar til å ha i formene. Jeg bruker 1dl vann ekstra og 1 dl havregryn. Husk å sjekk at du bruker sammalt hvete fin og ikke grov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et tips er og dele brødet opp i skiver og legge det i kjøleskapet og ta ut så og så mangen skiver du skal ha til hvert måltid ha de 15-20 sec i microen da blir det kjempe godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...