Gå til innhold

Andre som sliter med bekkenet??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg tror jeg har fått bekkenløsning allerede... klarer ikke å jobbe uten å ha intense smerter i korsrygg,haleben, hofter og lår i flere dager etterpå, klarer ikke å gå mer en max en halv time å shoppe før jeg begynner å verke, klarer ikke sitte lenge i gangen før det begynner. Det er så vondt at jeg er på gråten mange ganger....... Eneste som ikke gjør så vondt er å ligge. Er litt bekymret jeg er kun 15+2 på veg... tenk når magen begynner å bli stor da :/ Har vært hos legen...men føler han ikke tar meg seriøst. Måtte grine meg til sykemelding. Gruer meg til i morgen for da må jeg til legen igjen ( fikk kun 1 ukes sykemeld sist gang :( ). Lurer på om jeg skal snakke med jordmor, kanskje hun tar det mer seriøst.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er nok dessverre bekkenløsning:( Har akkurat det samme. Begynte i uke 12 jeg da. ble sykemeldt i uke 15, vært sykemeldt siden da. Er nå i uke 25 (eller BIM 26) Jobben min er fysisk, så den er uaktuell å være i. Måtte da omtrent bli bært på do, og i senga.etc.Men når jeg er hjemme, så er det mye bedre! Nå trenger jeg bare hjelp til å rulle meg rundt i senga... hehe.. Noen dager er heldigvis smertefrie, andre er forferdelige vonde.

Har forstått at det er veldig forskjell på legene! Men det er faktisk viktig å bli tatt på alvor! Snakk med jordmor anngående hva hun mener! Og hvis du ikke får noe forståelse hos legen, så ville jeg byttet lege! Hadde selv en lege som ikke var noe særlig forståelsesfull, men har byttet, og er veldig fornøyd! Det finnes faktisk en del koselige og flinke leger der ute:)

Skrevet

Hvile er nok det eneste som hjelper... Du bør få henvisning til fysio også. Teit at noen leger skal være så vanskelige. JM kan nok ikke sykemelde deg, men ta deg en tur til kiropraktor hvis du fortsatt har problem med legen din. Han kan sykemelde. Han ser også om du har bekkenløsning eller om det er låsninger, evt. litt av begge. Låsninger hjelper han deg med i tilfelle.Du står nok sterkere overfor legen din også om en kiropraktor har gitt deg diagnosen.

Til deg som trenger hjelp til å snu deg i sengen: det finnes sklilaken som gjør det mye enklere. Hjelpemiddelsentralen har til utlån. Kan virkelig anbefales!

Skrevet

Heisann....

Jeg er bare 12+2 idag og har blitt sykmeldt igjen men nå pga bekkenløsning og svangerskapskvalme... jeg jobber i barnhage og det er slitsomt å gå å stå og være aktiv hele dagen...Hadde d i siste svangerskap også så jeg kjente igjen symptomene, men det er veldig skremmende å få det såååå tidlig da... Jeg har smerter i lysken framsiden, i korsryggen og ved isjiasen på høyre side og da jeg ligger kjennes d ut som d låser seg bak i ryggen/bekkenet...ikke noe særlig...Skal til fysioterapeut imorgen og få henvisning til bassentrenning...forhåpentligvis...

Til alle andre, lykke til videre...

MVH

Skrevet

Hei du

Bekkenløsning er ikke noe godt, nei. Jeg har hatt bekkenløsning siden uke 13 (er nå i uke 19). Jeg tok kontakt med legen min og fikk en henvisning til en fysioterapaut. Jeg ble da tapet i korsryggen og det er helt utrolig hvordan det har hjelpet. Man blir ikke helt bra men det blir bedre. Fysioterapauten sa til meg at jeg måtte bare forberede meg på å bli sykemeldt ut svangerskapet, for selv om man føler seg bedre, kan du bli verre hvis du går tilbake til jobb. Et råd jeg fikk var å gå flere små turere hver dag slik at bekkenet ikke stivner, du skal ikke støvsuge, unngå brå bevegelser og skal du hvile så ligg ikke stitt for da stivner du.

Skrevet

Jeg er i uke 19 og jeg kjenner meg dessverre igjen. Grusomt å gå på jobb, men jeg har klart å hangle meg gjennom arbeidstimene mine hittil. Heldigvis jobber jeg bare tilsammen 3 dager annenhver uke, så det hjelper på å ta det pent resten, selv om smertene raskt dukker opp av andre ting også.

Skrevet

Jeg er også bare i 16. uke (15+3 i dag) og er 60% (egentlig 80%, men prøver meg på litt mer...) sykemeldt. Har heldigvis en vedig grei lege sånn sett. Han sa at bekkenløsning er hormonelt betinget, så det kan komme med en gang er har blitt gravid. Jeg har hatt vondt i mange uker nå, men har ikke helt visst hva det har vært pga hadde ikke bekkenløsning i forrige svangerskap. Det er viktig å ta det seriøst med bl, ellers kan du få det veldig mye verre...så bare stå på...

Skrevet

Er nok dessverre bekkenløsning ja! Med nr1 fikk jeg bekkenløsning allerede i uke 16. Da jobbet jeg så derfor kom det så fort den gangen. Nå var jeg arbeidsledig og det begynte først i uke 24. Første gang gikk jeg til både trening og fysioterapi men det hjalp meg ingenting, ble sengeliggendes dagen etterpå pga smertene det fremkalte. Denne gangen sa legen til meg at jeg ikke skulle gjøre ting som provoserte smertene. Sånn som støvsuging og gulvvask og tunge løft. Skal bare gå det jeg orker og gi meg når kroppen sier ifra. Har ennå ikke blitt sengeliggende men jeg ble først sengeliggende med nr 1 i uke ca 20. Så det kan jo dessverre forverre seg. Må bare passe på å lytte til kroppens singnaler og håpe på det beste. Legene mener at det ikke begynner før tidligst i uke 16 og det er sjeldent. Jeg hadde også problemer med å få sykemld de første ukene og følte det samme som deg at de ikke tok meg seriøst. Bare stå på ditt. Jeg er servitør og løp hele tiden på arbeid og klarte ikke å komme opp av sengen dagen etter en slitsom arbeidsdag. Det skjønte han til slutt så ikke gi deg.

Skrevet

jeg har bekkenløsning, uke 19 nå, har hatt det siden uke 9. 3unger fra før, men du kan bare si til den legen din at det er ikke han som plager seg igjennom en arbeidsdag med en ball på magen.kjør hardt på han og krev sykemelding en god stund, helst til du trer inn i permisjonen. for dette bedrer seg ikke det blir bare værre.

Skrevet

jeg har også bekkenløsning. begynte for 4uker siden. har vært sykemeldt siden det startet. nå skal jeg begynne med basseng trening. får se om dette hjelper...

Skrevet

Nesten "godt" å høre at det er flere som sliter med BL. Jeg skal til fysio for første gang imorgen da jeg fikk konstantert BL i forrige uke. Jeg har fått bakre BL, vondt i baken m strålinger til rygg og bein. Legen mente det satt i symfysen og, men der har jeg ikke vondt:) enda... Har heldigvis en jobb som kan tilrettelegges. Er f.o.m imorgen 40 % friskmeldt. Gleder meg sinnsykt til å jobbe!!! Har ikke jobbet siden før jul da kvalmen herjet kroppen fram til nå. I forrige svangerskap hadde jeg ingenting.. Totalt forskjelling kan du si.....

Skrevet

Jeg har hatt vondt i ryggen til og fra siden jul, for 2 uker siden var de siste timene på jobb skikkelig vonde, nå er jeg 30% sykemeldt i to uker.. I helga begynte det å gjøre vondt i begge rumpeballene og strålene nedover lårene og, så det ser ikke ut til å bli bedre. Kjenner et par jenter som er uføre pga bekkenløsning, har blitt anbefalt å ikke få flere barn osv. så jeg skal ta dette seriøst - og håper legen min gjør det og...

Skrevet

Jeg spurte jordmor om sykemelding pga bekkenløsning, men hun kviet seg og sa at det er ganske høy terskel før man sykemelder gravide pga bl. Så hun spurte om jeg kunne prøve fysioterapi i tillegg til svømming først og se hvordan det gikk. Så det gjorde jeg og jeg har blitt SÅÅ mye bedre! Nå er det ingen problemer å fungere på jobb. Kanskje verdt et forsøk for deg også? Og om det ikke funker, som andre her sier; bytt lege. Det er dritvondt og vondt skal man ikke gå rundt og ha.. Lykke til.

Skrevet

Hva var de første symptomene dere hadde på bekkenløsning? Har en tung jobb, de siste ukene har jeg hatt vondt i ryggen hver dag, spesielt i korsryggen, men har også vært noe plaget med dette i perioder før... En dag her føltes det som det låste seg helt i korsryggen... kan dette være bekkenløsning? Er i 13. uke...

Skrevet

Det er jeg som skrev dette innlegget. I dag var jeg hos legen og fikk to nye uker med sykemelding. Men føler fremdeles han ikke tar meg seriøst. Jeg har sykt vondt hele tiden, men legen sier at det går nok over. Blir så fustrert, er livredd for at det ikke forsvinner etter fødselen pga den dumme legen min helst vil jeg skal jobbe. Jeg er vanligvis en person som ikke klager så mye, og tåler litt smerte, men dette er umenneskelig :( Hvorfor kan jeg ikke få henvisning til fysio for å bli litt bedre?? Legen min sier det ikke er noe å gjøre med det :( HAr ikke råd til å betale fysio selv heller :(

Skrevet

Sikker på at det ikke er isjas? Jeg hadde det fra ca uke 5 til ca uke 15. Ungen lå og trykket på isjasnerven, usannsynlig vondt! Akkurat som muskelkramper i rumpa og nedover + i korsryggen.

Hvis det er isjas kan det gå over når ungen flytter seg, slik det gjorde hos meg.

Skrevet

Hei Mariana_K

Jeg har også en fysisk tung jobb, og i starten av svangerskapet hadde jeg vondt i korsryggen hver dag etter jobb. Etter en stund ble det verre, og nå har jeg bekkenløsning med gangvansker. Ofte kjennes det ut som alt låser seg. Jeg tror det er lurt å ta hensyn til de tidlige tegnene på at noe er galt i ryggen (det har jeg skjønt nå...). Sørg for tilrettelegging på arbeidsplassen, du skal ikke gjøre noe som kan skade deg selv (feks at du får bekkenløsning). Hvil mye og vær snill mot kroppen din.

:-)

Skrevet

Hei! Takk for svar! Skal på første svangerskapskontroll i morgen... så skal snakke litt med jordmor om det. Har hørt at bekkenløsning er forferdelig vondt, så det er den store skrekken å få det! Du får ha lykke til videre med svangerskapet! :o)

Skrevet

Høres merkelig og uproft ut at du ikke får henvisning til fysio! Du kan få det dekket alt sammen om du har gangvansker av trygdekontoret. Bytt lege om du ikke får mer hjelp! Det er lurt å ta det med ro så du ikke blir verre! Har selv vært sykemeldt siden des. fullt og blir likevel verre selv om det er bare 22.uke, bruker krykker på shoppingturer-koster bare 3-400 kr, anbefales så orker du mer.lYKKE TIL

Skrevet

Du må bare bytte lege hvis du ikke får henvisning til fysio. Det er viktig at det står noe om at du har problemer med å gå (f.eks. gå langt på hardt underlag e.l.), for da får du fysio gratis og blir prioritert i køen.

Så er det stor forskjell på fysioterapeutene - hør rundt med andre som har hatt BL og finn en fysio som har erfaring med BL.

Så kan du snakke med fysio om egentrening, mulighet for gratis bassengtrening mm.

Du må bare stå på, så er det mye som kan gjøres!! Men det er mange leger som ikke har peiling på BL.

Lykke til!!

Skrevet

jeg leser om hvor lite leger gjør for folk med BL og blir skremt!

jeg selv tror jeg har begynt å få det, og har tenkt å snakke med legen min ang. behandling. (jeg er sykemld fra før, men det har kommet alikevel, jeg er i uke 24, bim 25)

kusinen min (i skottland) hadde BL, til slutt var det så ille at hun ble sengeligende, helt fram til og etter fødselen, hun kunne ikke passe babyen sin, fordi hun ikke kunne komme seg ut av sengen, mannen hennes måte gjøre ALT og hun måtte slutte å amme etter bare noen uker fordi BL var så ille at hun måtte begynne på sterke medisiner. og derfor kunne ikke amme lenger :o(

så det er VIKTIG å gjør noe med BL hvis man får det og ikke bare presse seg videre gjennom jobb og hverdagen!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...