Gå til innhold

Bøker som er basert på en sann historie? Gjerne om barn, rus, incest, vold osv?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

"Hard asfalt" (husker ikke navnet på forfatteren) handler om rus og er basert på forfatterens egne opplevelser i Oslo.

Eli Rygg har skrevet en barnebok om incest. Tror den heter "Jeg sa ikke kom inn".

"Huset med den blinde glassveranda" av Herbjørg Vassmo handler om incest.

"Sinna mann" av Gro Dahle handler om vold i hjemmet.

ikke uten min datter.... husker ikke forfatteren,men den handler om ei mor å datter å en utenlandsk far som røver ungen fra mora i hans land,.kampen til mora for å få jenta tilbake...utrolig bra bok,kjempegodt skrevve....

Har akkurat lest hva er det med mor av Vigdis Hjort. Ganske sterk, men annerledes bok om barn som vokser opp med en alkoholikermamma.

Leser til en oppgave og trodde først jeg skulle droppe å bruke den,men har nå en uke etter jeg leste den fortsatt ikke fått den ut av hodet:)

Akkurat begynt på ei bok som heter Duggpunkt ved daggry av Brit Karin Larsen. Den tar også for seg rus og dårlige oppvekstvilkår..

• 2 uker senere...

Annonse

"Der Gud gråter" Har ikke lest den, men den skal handle om kvinners situasjon i dagens Afganistan. Visstnok ganske så grusom. Jeg synes det er viktig å være klar over situasjonen til kvinner i andre land, men den klarer jeg nok ikke å lese.

• 1 måned senere...
  • 2 uker senere...

Vannliljen av Hanne Dahl.. Den er grusom, men en viktig bok ifht incest.. Hadde den på salvvalgtpensumet mitt på høyskolen..

Der gud gråter er for øvrig en maget bra bok.. :)

Jeans tre ansikter av Jean Darby Cline -om ei som lider av multippel personlighet

Ved hans side av Katerina Janouch -om rus/alkoholi familien (hos far)

Tårer i mørket av Donna L. Friess -om incest

Aman -en kvinne fra Somalia forteller av Virginia Lee Barnes og Janice Boddy -en meget bra bok.. bl.a fraoppveksten hennes, hvor omskjæring (grusomt) og tvangsekteskap er en del av kulturen..

• 2 uker senere...
  • 4 uker senere...

Pojken som kallades Det

Kopiert fra Wikipedia:

Pojken som kallades Det, 1995, är en självbiografisk bok av Dave Pelzer som kom att bli en bästsäljare.

Författaren berättar om den barnmisshandel som han utsattes för från fyra till tolv års ålder, varefter han omhändertogs av myndigheterna. Hans mor var psykiskt sjuk och alkoholiserad och plågade sin son på ett oerhört grymt vis. Pelzers upplevelser betraktas som ett av de tre värsta fallen av barnmisshandel i Kaliforniens historia. Dave är nu vuxen och har lyckats skapa sig ett värdigt och meningsfullt liv. Det här är hans egna berättelse om ett barns hopp och styrka att överleva. Han vill förmedla att ingenting är omöjligt och att saker kan gå vägen mot alla odds.

Boken följdes av Pojken som inte fanns och Pojken som överlevde.

Citat ”Den dagen lovade jag mig dyrt och heligt att jag aldrig någonsin skulle ge den häxan tillfredställelsen att höra mig be Henne att sluta slå mig.”

Utrolig bra bøker.. fæle.. men bra!

Annonse

"Jeg fikk aldri sagt farvel" av David Smith og Carol Calet

- om en mor som dreper sine barn

"De stjal mitt liv" av Carmen Richard

- om seksuelt misbruk

"Å være ung er for jævelig" av Christiane F

- om rus

"Nothing personal" av Donald McRae

- om prostetusjon

"Skrekkens hus" av Stephen og Mae West

- om ekteparet Fred og Rosemary West som seksuelt misbrukte og drepte flere jenter

• 4 uker senere...

Tomm Kristiansen sin bok "Afrika - en vakker dag"

Handler hovedsaklig om krig og vold, men ikke så detaljert beskrevet om vold og voldtekter. Forfatteren har delt opp etter land. Jeg holder fortsatt på med boka. Jeg har lest om Sør-Afrika, om apartheid og den svarte regjeringens korrupsjon. Zimbabwe, om Mugabe sin frigjøringskamp og maktkamp. Sudan, nedslaktning av folkeraser, maktkamp og korrupsjon. Somalia, om tåplige kolonodelinger på tvers av stammer og stridigheter mellom millitser (holder fortsatt på med Somalia). Og det er mange flere land.. Men midt oppi dette kommer det fram at FN ikke handler der og når de bør. Hjelpeorganisasjoner sitter og diskuterer strategi i stedenfor å handle. Penger du og jeg, og ikke minst Den norske stat har gitt aldri har kommet fram. Osv. osv...

(klippet i fra Vagabond)

"Anmelder: Helge Baardseth

Det er så jeg hører forfatterens stemme i bakgrunnen når jeg leser denne boken. Dramatiske hendelser, rolig og nøkternt fortalt - og innsiktsfullt.

Historiene Tomm Kristiansen forteller er ikke mye vakre. De er om sult, de er om krig, de er om lemlestelse og død. De er om korrupte politikere, om vanlige folks daglige kamp for å overleve, og om mange av dem som ikke overlevde. Men Tomm Kristiansen vet å sette ting inn i en sammenheng. På den måten rokker han ved en del av våre fordommer, for Afrika er det kontinentet vi har flest fordommer mot.

Det blir voldsomt, det blir nesten for mye. Likevel finnes det av og til en liten positiv ting å ta tak i slik at vi orker å lese videre, en liten positiv ting som gjør at vi også som lesere kan øyne noe annet enn grusomheter og korrupsjon - et håp? "

• 2 uker senere...

nicola, husker ikke forfatteren. handler om en jente som "klikker" når hun kommer i puberteten. forsøker å drepe moren, setter fyr på huset osv. får psykiatrisk behandling på helt feil grunnlag og uten resultater, før de finner ut at det er pga PMS

• 1 måned senere...

Veien til karlsvogna

-en dagblad journalist som har skrevet dagbok om sin kone som fikk kreft. Det er en oppfølger til den boka også.

Idas dans. Ei jente på 18 år som får blodkreft (leukemi)

Ingen hyggelig bok, men absolutt værdt å lese!

• 2 uker senere...
  • 3 måneder senere...

På flukt og aldri mer fri..Handler om mishandling og personvern..

Veldig bra bok.

Når kaninene hyler. Vanvittig sterk bok, handler om en kvinne som blir utsatt for så grove overgrep i småbarnsalderen at hun utvikler an hel haug med personligheter som passer på henne...

Veldig sterk lesning..

• 6 måneder senere...

"Bare en Datter" av Sarita Skagnes

"Mange steder i India foregår det en systematisk bortvelging av jentebarn og jentefostre. I boka kan du lese Saritas vitnesbyrd om den volden som kan prege en lukket patriarkalsk kultur. Sarita ble født som tredje datter i en sønneløs familie. Uønsket av sine egne ble hun mishandlet og misbrukt. Dette er en gripende historie om å overleve, og å bryte med egen familie for å kunne skape seg ei bedre framtid."

Pris: 299 kroner, ingen porto.

120 kroner av de 299 kronene boken går til Fadderbarnas framtid samarbeidsprosjekt "Sarita - Bare en datter", Fond for høyere utdanning.

les mer her: http://www.faf.no/index.php?page=text&cat1=39

er en veldig sterk bok. til og med min mann holder på å leser den nå.

da jeg bestilte boken, fikk jeg den kun ett par dager etter i postkassa mi. kjempe greit å slippe å hente den på posten.

• 4 uker senere...

"I morgen var jeg alltid en løve" av Arnhild Lauveng. Lauveng skriver om sin historie som alvorlig psykisk syk, gir oss innblikk i sine vrangforestillinger og sykehusinnleggelser. Det er en sterk beretning, som blir ekstra sterk fordi Lauveng har klart å bli helt frisk og utdanne seg til psykolog i ettertid. Hun har også skrevet "Unyttig som en rose", men den har jeg ikke lest.

"Blåmann" er skrevet av en mor med en psykisk syk sønn, og handler om deres møte med hjelpeapparatet.

"Et glass melk, takk" av Herbjørg Wassmo tar for seg trafficking- problematikken. Men hennes inngående beskrivelse av de stakkars voldtatte, forslåtte jentene ble for sterk kost for meg, så jeg har bare lest første halvdelen av boka.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...