Gå til innhold

nettopp gravid og ny jobb..?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

jeg er 4+4 på vei nå,og med ny jobb,der prøvetiden går ut i juni..plana er å ikke fortelle det før prøvetida er gått ut,med mindre babyen setter sine tydelige spor før det da..men man har likevel like rettigheter mht fødselspenger og slikt? grunnlaget regnes vel av de 6 mnd man var i prøvetid og?

og kan egentli en arbeidsgiver si en opp bare fordi en er gravid?prøvetid eller ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

du kan ikke bli sagt opp fordi du er gravid. prøvetid eller ei. faktisk står stillingsvernet enda sterkere når du er gravid. all oppsigelse i den tiden går retten UT I FRA skyldes graviditeten, også må arbeidsgiver bevise at det skyldtes noe annet. her er kravet til bevisførsel høy. de må blant annet ha sendt ut 2 skriftlige advarsler, gitt deg tid til å rette opp arbeidet ditt i tråd med advarslene osv. fødselspenger regnes ut fra det du har tjent i 6 måneder, uavhengig om det er deltid, prøvetid o.l

 

Men tror du skal holde hardt for å klare å skjule graviditeten til du er 6 måneder på vei. De fleste får jo tydelig mage etter 4. måned. Men vente til du er ferdig med 1. trimester er sikkert lurt. Da ar du jo fått sjansen til å "bevise deg" litt mer på jobben og. Lykke til :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Jeg er ny her i barnimagen..

Jeg er i samme situasjon som deg. Har akkurat blitt gravid, og begynner i ny jobb 1. mars.. Det får bare stå sin prøve. Det sies jo at de ikke har lov til å ta noen som helst beslutninger pga graviditet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nettopp begynt i ny jobb, 100% stilling som vasker på et legesenter (jeje, I know), og har fått tre måneder prøvetid. Det er nå greit nok, men jeg lurer på om jeg likevel får sånn fødselspermisjon med lønn, selv om det "bare" er en vaskejobb, når den tid kommer?

 

I tillegg har jeg 20% stilling i en klesbutikk (begynner i neste uke), og da lurer jeg på hvilke "regler", eller hva jeg skal si, som jeg har da, i forhold til permisjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...