Anonym bruker Skrevet 4. februar 2007 #1 Skrevet 4. februar 2007 Jeg har ikke lyst å døpe barnet mitt...men det har sambo og alle andre, folk ser skikkelig rart på meg når jeg sier jeg ikke vil det. Mener det blir litt hyklersk når hverken jeg eller typen tror på noe som helst religiøst...ikke sant? hvorfor skal det fortsatt være sånn (i 2007!!!) at folk synes det er trist og rart at barn ikke alltid blir døpt? hva er egentlig poenget med å døpe, iallefall når vi ikke er kristen?? Folk sier jeg må gjøre det for "tradisjonen" sin del..teit!!
kromis Skrevet 4. februar 2007 #2 Skrevet 4. februar 2007 En dåp er jo en handling man gjør for å vise andre at man vil oppdra sitt barn i kristen tro. Men mange tror at det er for at barnet skal få seg et navn. Kan du ikke si at du heller vil at barnet deres skal få mulighet senere til å velge om den vil døpe seg eller ikke? Hvis barnet velger å konfimere seg i kirken senere, så må h*n døpe seg hvis h*n ikke velger frikirkelig konfirmasjon som feks. Pinsemenigheten e.l. (de døper heller ikke barna, men har noe som heter barnevelsignelse, dette for at barnet selv skal få velge om h*n vil døpe seg i voksen alder...) Gjør det som føles riktig for deg/dere. Ikke hva "alle" andre mener og føler...
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2007 #3 Skrevet 4. februar 2007 Jo, prøver forklare dette til de, og at det er mange 15-åringer som døper seg nå til dags, av eget ønske osv...men blir bare møtt med skuffede ansikter, særlig besteforeldre. Men det er jo tross alt mitt barn, og ungen skal jo få ett navn uansett:-) HI
Sanasol har 2 herlige jenter Skrevet 4. februar 2007 #4 Skrevet 4. februar 2007 Vi har heller ikke lyst til å døpe vesla, så da gjør vi ikke det. Enkelt og greit. Føler vel at det blir feil å stå og love noe i kirken som vi vet at vi ikke har noen intensjoner om å holde. Nå er både mannen min og jeg enige, og det gjør jo saken lettere. Hva den øvrige familie og slekt synes bryr meg ikke så mye. Regner med at de er like glade i henne selv om hun ikke blir velsignet av kirken. Vi lager ny tradisjon ;-)
2 gutter og 1 jente Skrevet 4. februar 2007 #5 Skrevet 4. februar 2007 Mine soesken har doept alle sine barn, og det forventes av oss at vi ogsaa doeper vaar lillegutt naar den tid kommer. Spesielt siden vi giftet oss i kirken. Men ingen av oss har noen sterk gudstro, for aa si det paa den maaten, og jeg tror det kan bli minst like hyggelig aa ha en navnefest. Vi er fortsatt ikke helt 100% sikre, men det skal ihvertfall vaere noe jeg og mannen min bestemmer sammen, ikke noe som blir presset igjennom av andre pga tradisjoner og oensket om aa se babyen i en gyselig daapskjole!
Oi ..! Skrevet 4. februar 2007 #6 Skrevet 4. februar 2007 Vi kommer til å døpe barnet vårt til tross for at verken sambo eller jeg ser på oss selv som spesielt kristne. Men - vi kan stå inne for grunntanken i den kristne tro. Vi støtter nemlig oppunder medmenneskelighet ("du skal elske din neste som deg selv") og de ti bud. Grunnloven vår, kulturen vår og hele samfunnet vårt er bygget opp på verdiene som gir seg uttrykk i de ti bud. Derfor ser vi det ikke som hyklersk å skulle love overfor Gud og Den norske kirke at vi skal oppdra barnet i kristen tro. Det er jo bare å oppdra barnet etter de etiske og moralske leveregler som vi allerede er omgitt av
2store1liten-kanskje en til.. Skrevet 4. februar 2007 #7 Skrevet 4. februar 2007 Jeg har to gutter på 14 år og (snart) 12 år. De er ikke døpt og eldstemann skal konfirmere seg om 3 måneder! Det har aldri vært noe problem og det er mange som skal konfirmere seg borgelig, det blir flere og flere hvert år (ca 30% her jeg bor). Jeg synes du skal gjøre det som er mest rett for deg, jeg følte også det var hyklersk å døpe barna for noe jeg ikke sto for. Skal selfølgelig ikke døpe dette barnet heller, det er vi heldigvis enige om (er ny far denne gang og han visste det før jeg ble gravid). Har fått lite reaksjoner på valget, bare noen uvitende kommentarer som "hvordan får barnet et navn da?" osv..;-) (ikke alle som vet at dåp ikke har noenting med navn å gjøre!) Lykker til, håper der blir enige!
candymams Skrevet 4. februar 2007 #8 Skrevet 4. februar 2007 Med tanke på at du og mannen din ikke er relgiøse kan jo navndag være et veldig bra alternativ. Jeg har et vennepar som hadde navndage i stedefor dåp og det var kjempe vakker tilstelning. Her i byen var det i byhallen og det var 5 barn den dagen som deltok på sermonien. Var kjempe nydelige barnesagnger som et kor sang og hvert av barna fikk navnet sittt tildelt sammen med en tavle i bronsje og hvor det ble sagt noen ord om den lille. Noe jeg absolutt hadde valgt om jeg ikke skulle døpe. Personlig synes jeg navndag eller dåp er en veldig fin tradisjon. Er den dagen offisielt barnet får navnet sitt og hvor familie og venner kommer sammen for å feire den lille. Men min kusine har valgt å ikke døpe sine barn for hun er av samme oppfattning som deg og det er jo selvfølgelig helt greit det også. Synes ikke du skal føle at du må døpe fordi alle andre gjør det.
mamman til flere Skrevet 4. februar 2007 #9 Skrevet 4. februar 2007 Synes det er feil å døpe kun for tradisjon. Det skal jo være en mening med ritualet, nemlig at en lover Gud, presten og hvermannsen at en skal oppdra ungen i kristen tro. Vi velger å ikke døpe, da vi synes det er ille å lyve i kirka. Er ikke spesielt religiøst anlagt, men jeg har såpass rspekt for andres tro at jeg ikke vil blande meg bort i noe jeg ikke har noe med. Til og med min religiøse mor er enig med meg i det. Skal ikke love noe en vet en ikke kan holde.. Ungen kan velge om den vil døpes/konfirmeres senere, så det er jo ingen krise sånn sett.
marikatte *i ammetåke*;) Skrevet 4. februar 2007 #10 Skrevet 4. februar 2007 Hva med heller å ha navnedag? Humanetisk forbund arrangerer dette og også humanetisk konfirmasjon (het før borgelig).
Gjest Skrevet 4. februar 2007 #11 Skrevet 4. februar 2007 Har vært i samme dilemma som du.. Mitt første barn, som har en annen far, er døpt fordi det var viktig for hans relgiøse familie. Jeg hadde ikke lyst til det, men valgte å gjøre det siden det var viktig for de. Det barnet vi får nå har jeg og min nye mann bestemt oss for å ha navnefest for. Dette slik at familiene kan få ønske det nye familimedlemmet velkommen inn i familien. Det er en skikkelig fin sermoni som er mer i vår smak. Noen i familien er skuffet over at tradisjonene blir "brutt", men er positive likevel siden vi tross alt skal ha en liten fest for den lille der de får vist at de setter pris på et nytt familiemedlem.
Mamman til M&E Skrevet 4. februar 2007 #12 Skrevet 4. februar 2007 Vi skal ha navnedag for gutten vår når den tid kommer og ingen har reagert på det. Har deltatt i andre navnedager, fine sermonier og selskap etterpå.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå