Gå til innhold

Får ALLE til å pumpe? :-(

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har fått sprekker i brystvorta og ser ingen annen utvei enn å pumpe meg et par dager, men jeg får det f**n ikke til :-( Jeg blir så fortvilet. Vet at man må slappe av for å få i gang utdrivningen, men nå har jeg sittet her en time og fått ut 30 ml tilsammen på begge puppene...

Det vil si, det kommer fra venstre pupp, høyre vil knapt gi fra seg en dråpe. Jeg stimulerer utdrivningen først, slik at det pipler litt, og så setter jeg på pumpa og trykker rytmisk - med akkurat slik styrke som føles riktig.

Jeg har et barn til, fikk ikke til å pumpe med han heller. Mens venninner får ut 120 ml på 10 min.. Så jeg vil helst ikke høre om alle som er så flinke og får til, jeg vil ha erfaringer fra dem som vet hva jeg snakker om. Er ganske fortvilet, lill baby er bare en uke, og jeg har slitt med dette i flere dager nå. Må nesten skrike når hun dier, så vondt er det, og i natt kom enda en diger sprekk.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det høres vondt ut!!!

Har ikke de samme problemene som deg, men jeg sliter også med å klare å pumpe meg. Tar en evighet for å få ut 30ml.... Eneste gangen det virkelig fyller seg opp er når jeg har melkespreng - da fosser det ut i pumpa.

Har ikke så mange råd å gi; Men ett har jeg: Etter du har ammet eller pumpet deg smører du litt morsmelk på brystvorten og sitter og lufter den litt!!! Det har hjulpet meg.

Man får vel kjøpt noe som heter brystkrem også på apotek, tror det også skal hjelpe på vonde brystvorter - sikkert noen andre her som kan det mer enn meg!

Lykke til i hvertfall og ikke gi opp - det ordner seg !

Skrevet

ps teknikken skal være ganske bra, men hun brukte meg som smokk i natt..

Skrevet

hei kjære deg.

kan ikke hjelpe deg noe serlig men.

denne gangen får jeg til å pumpe meg. men med første mann ja da gikk de ikke i det hele tatt. fikk bare vont.

prøv slik nestspray for utdrivningsrefleksen når du pumper deg det kan hende det hjelper.

inne på ammehjelpen står det om teknikk for å håndpumpe, kan hendet det fungerer bedre for deg. jeg får tømt meg slik men det havner over alt.hihi.

håper at det går bedre for deg. og at sårene gror fort. vet hvordan det er å være så sår..

Skrevet

Har aldri fått til å pumpe. Måtte håndpumpe for i det hele tatt å få ut noe.Endte med å bruke mme når jeg ikke var hjemme, heldigvis fungerte det. Men han ville bare ha de ferdige kartongene.... Men har aldri slitt med såre brystvorter, så har vel ingen tips å tilby.... Ville bare bekrefte at det er fler som ikke får til...

Skrevet

jeg har ett råd..

slik var det hos meg:

Sleit skikkelig med å få ut 20-30 ml og trodde jeg ahdde lite melk.. jo mer jeg så ned i pumpa og tenkte AT DET IKKE KOM NOE -JO MINDRE KOM..-- så prøv å tenk motsatt-- "her er det masse melk.. det flommer og renner .. " si sånne ting til deg selv.. virker kanskje rart,emn det funka for meg.. nå går det unna:)

Evnt kan du jo bytte pumpe? Det er ikke LLE PUMPER SOM PASSER FOR ALLE.. Jeg hadde avent manuell,men liver forandret seg da jeg kjøpte medela swing.. elektrisk..

men det viktogste er hav vi tenker tror jeg..rart ,men ;)

Skrevet

Ja, det er flere som sliter. Jeg hadde akkurat samme problemene som du.

2 dagen etter at jeg kom hjem fra sykehuset med snuppa sprakk jeg opp og det rant blod. Eneste muligheten var å pumpe, men det kom ikke noe særlig, bare småtterier hele dagen.

Dette var en søndag så jeg hadde ikke akkurat kjøpt inn noe særlig heller, men fikk da ut nok til at hun ble mett. Så ut som jorbærmelk så rosa var det etter at jeg blødde.

Mamma dro inn på vaktapoteket og kjøpte albueskjell til meg og det var redningen min. Sprekkene ble bedre bare i løpet av noen timer.

Pumpingen derimot ble egentlig ikke noe særlig bedre, men jeg fikk da ut mer etterhvert ved hjelp av avslapping og den nesesprayen.

Du er ikke alene, mange som ikke får til pumpingen! Få tak i nesesprayen hvis du ikke har fått den.

Masse lykke til, det blir bedre! :o)

Skrevet

Kjøp lanolinsalve på apoteket, det hjalp meg da mine brystvorter sprakk på sykehuset. Gikk over på 2 dager.

Sliter mye med pumping selv, ting som kan hjelpe utdrivningsrefleksen:

-Slapp skikkelig av, senk skuldrene og pust dypt med magen.

-Få mannen din (eller gjør det selv) til å sette på springen når du skal pumpe

-Visualiser vann, dusj, foss, se for deg at det strømmer

-stimuler brystene med en varm god klut (dette hjalp for meg) flere minutter før pumping.

-pump det ene brystet mens du ammer det andre (baby setter igang refleks)

-pump rett etter amming (refleks igang)

-ta en varm dusj rett før pumping

Endel av dette hjalp meg. Lykke til!

Skrevet

Pump venstre først, så bytter du raskt over til høyre :-) Har også en pupp som er "tregere" enn den andre :-)

Skrevet

Jeg har elektrisk pumpe. Den er super. Hvilken bruker du?

Skrevet

håndmelking er det beste her.. raksest og mest ut:)

Skrevet

Med meg er det slik at det går veldig greit enkelte dager, og er helt håpløst andre dager...

Men på det vedlegget som fulgte med avent-pumpen, så stod det en hel del triks (jeg lo litt av dem, men det er nok en grunn til at de står der) :)

Bl.a. skulle en legge en varm klut på brystkassen før en startet det hele. En annen ting var å ha et bilde av den lille babyen, som "inspirasjon" ;) Og så skal en ha det rolig, og mest mulig avslappende.

En annen ting er at det går an å pumpe like etter at barnet har spist, da er utdrivingsrefleksen gjerne stimulert alt. Eller du kan pumpe mens barnet dier, på den ledige siden.

Det er jo såklart vanskelig å slappe av når en MÅ få det til. Men du kan jo prøve noen av de knepene :)

Skrevet

Jeg har nettopp hatt noen dager nå hvor jeg har måtte pumpe meg.. Hadde også sprekk på ene brystvorten - som jeg mistenker er jenta som har bitt meg.. Hvertfall,, jeg klarte ikke amme, og siden jeg ikke ville amme bare på ene siden, pumpet jeg meg,... men sjelden jeg får masse ut.. er mest når det er skikkelig spreng. Jeg har funnet ut at det hjelper å ikke pumpe hele tiden, men holde den inne når det renner ut...når det slutter¨å sprute, pumper jeg litt igjen.. Da har det gått litt bedre.. Selv har jeg ikke stresset så mye med det, og heller gitt henne mme i mellomtiden..

Jeg anbefaler også en krem som heter BRYSTVORTE KREM, fåes på apoteket, av LANAcare... helt super!! Brukt den et par dager, og er nå tilbake for fullt med ammingen. Ikke flere sprekker:-)

Skrevet

Kjære deg:

Jeg har ammet to barn, og har innsett at jeg MÅ ha nesespray (syntocinon tror jeg den heter) for å få ut noe med pumpa. Uten spray - 10 ml. Med spray - 130-140 ml. Det er magi, rett og slett :-)

Sprayen tas 5 minutter før pumping. Den fås på resept.

PS: En gang jeg gikk tom for spray, hjalp et "kjerringråd": Jeg fant fram et bilde av snuppa mi (hun sov i andre etasje), og så på det mens jeg tenkte intenst på hvor søt og god hun er og lignende mammatanker. Da kom faktisk melka for fullt etter ca 10 minutters "meditasjon". Pumpa 140 ml uten spray den gangen. Men hodet Må være med da :-)

Skrevet

Jeg får heller ikke til å pumpe meg. Skjønner ikke hva det er. Ungen min er 8 mnd og jeg fullammet han til han var 7 mnd, så jeg har jo nok melk. Men pumpe sliter jeg veldig med, dvs. nå har jeg helt sluttet med å pumpe meg. Men har et lite tips for såre brystvorter. Jeg hadde også sprekker og såre brystvorter. Det som hjalp meg, var albueskjell. Du bør absolutt skaffe deg slike skjell! Håper du snart blir bedre!

Skrevet

har en ting å si mot såre brystvorter PureLan!!!

Har ikke lest alle innleggene her så kan hende noen har skrivd det allerede..

Skrevet

Få deg resept på Syntocinon nesespray for å få igang utdrivningsrefleksen. Og PureLan mot såre brystvorter! Så skal du se at det ordner seg :-)

Skrevet

Hmm jeg får ikke til noe særlig pumping med nesespray heller jeg da... Er avhengig av den til vanlig så kanskje derfor. Klarer kun å håndmelke, får da ut noe men ekstremt lite (har ikke prøvd medela swing som jeg har lest så mye skryt om).

Merkelig for jeg fullammer veslemor på 5 mnd og snart 7 kg (men ammer henne ganske ofte).

Skrevet

Jeg får bare til med elektrisk pumpe - prøv det hvis det ikke allerede er prøvd. Bråker fælt,men er veldig lettvint! LYKKE TIL!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...