Gå til innhold

Ett eller to fornavn - hva ville dere gjort?

Anbefalte innlegg

Mannen min kommer fra et asiatisk land, og vi har lett etter navn som finnes både i hans kultur og i Norge. Vi har kun funnet to navn, og vi liker ingen av de. Nå er vi litt i villrede om hva vi skal gjøre. Det føles rart å bare velge et navn fra hans kultur, som blir vanskelig i Norge, ettersom vi faktisk bor i Norge. Men velger vi kun et norsk navn, føler vi litt at vi ekskluderer familien hans, og vi har planer om å kanskje bo i landet hans noen år.

Derfor har vi tenkt på om vi skal gi to fornavn; et norsk og et fra hans kultur. Men barnet får også to etternavn (det ene er kun én stavelse da). Blir det veldig langt med to fornavn og to etternavn? Eller er det greit når man har en god "unnskyldning"? Alternativet er å gi et veldig internasjonalt fornavn som fungerer på alle språk, og to etternavn. Men da blir det veldig lite norsk i navnet, fordi vi har hans etternavn til slutt, som er ganske typisk for landet hans. Mitt etternavn, som vil bli mellomnavn, er jo norsk, men stammer fra skottland og høres absolutt ikke særlig norsk ut.

Hva ville dere gjort?

Fortsetter under...

Vanskelig å kommentere på så generell bakgrunn. Navnet bør jo klinge bra uansett. Prøv å komme med noen eksempel på fornavn i alle fall, så vil kanskje fleire kommentere!

Men sånn heilt generelt vil eg sei at det er greit at navn er så enkle som mulig. Har eit søskebarn som er adoptert og har med seg det opprinnelege navnet frå Colombia som mellomnavn. Også har han eitt etternavn som er mora sitt. Skulle han brukt alle navna sine så ville han hatt eit norsk fornavn(ganske internasjonalt-Martin), eit mellomnavn på spansk, to etternavn på spansk, fars etternavn og mors etternavn. Det blir jo altfor voldsomt!

Men gi oss endeleg nokre eksempel!

Lukke til.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...